TTIP

Vandaag landelijke actiedag tegen TTIP. Ik ga straks naar Amsterdam om mee te doen aan de ludieke begrafenis van TTIP. https://milieudefensie.nl/ttipactiedag/
Nog nooit in mijn leven gedemonstreerd maar nu gaat het gebeuren. Waar in bijv Frankrijk mensen massaal de straat op gaan zijn wij in Nederland zo lauw...Ik dacht wees de verandering die je in de wereld wilt zien en dus ga ik zo op pad.

Er zijn in meerdere steden acties vandaag.
 
Ik was van plan te gaan, maar zit met een zieke vrouw thuis. Ik merk dat er langzaam steeds meer animo voor is. Ik had al een groep vrienden opgetrommeld die voorheen helemaal niet bezig waren met dit soort dingen.

Joost
 
Hopelijk knapt je vrouw weer op Joost. Er was een grote opkomst in Amsterdam en landelijk waren we met duizenden. Uiteraard niets op de MSM. Vandaag zie ik veel Spaanse en Duitse tweets over TTIP.

Hebben jullie ook gehoord van TISA? De broer van TTIP maar heeft dan betrekking op diensten. Dat betekent nog meer concurrentie met zorg, verrotte financiele producten kunnen ze hier loslaten en nog veel meer.
 
Ja Dorothe dat schreef ik ook een paar berichten hierboven over TISA 'Dat internationale verdrag brengt publieke diensten als onderwijs, zorg en openbaar vervoer in gevaar, zo waarschuwen critici.

TISA staat voor Trade in Services Agreement en het idee voor dit verdrag is afkomstig uit de Verenigde Staten. Uit de gelekte documenten blijkt dat het recht van overheden om zelf hun beleid te bepalen op het gebied van zorg, water en openbaar vervoer ernstig in de knel komt als ze meedoen aan TISA.

Volgens TISA moeten overheidsbedrijven die publieke diensten aanbieden zich gedragen als commerciële bedrijven. Geprivatiseerde bedrijven zoals de spoorwegen mogen volgens TISA nooit meer worden genationaliseerd.'

 
E-mailactie! Juncker vraagt eind juni voor TTIP-instemming door Mark Rutte
http://langleveeuropa.nl/category/handelsverdrag/
 
ik wil wel reageren maar weet niet zo goed wat ik moet doen, heeft iemand een voorbeeldbrief of zie ik de "tekenknop" niet?
 
Er staat alleen een link naar een contactformulier van de rijksoverheid. Ik heb haar (ploumen) even gegoogled en kom dan op haar facebookpagina waar ze grote onzin over TTIP heeft neergezet, ze wist toen nog niet dat Greenpeace de hand wist te leggen op de documenten:

Die zombiekip trekt wel de aandacht voor dat verdrag
26 maart 2015 om 13:21
Dank voor de belangstelling Arjen Lubach, maar TTIP dringt ons geen schaliegas, chloorkip en hormoonvlees op .

Ruim anderhalf jaar lang lukte het niet om de Transatlantic Trade and Investment Partnership op de publieke agenda te krijgen, maar vorige week was TTIP, het handelsverdrag tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten, trending topic op Twitter. Daarmee is aan een van mijn beleidsprioriteiten aangaande dit verdrag voldaan: maximale transparantie. Mijn complimenten aan programmamaker Arjen Lubach. En aan de chloorkip, stralend middelpunt van alle belangstelling.

Die chloorkip is voor tegenstanders van TTIP het symbool van alles wat aan dat verdrag niet zou deugen. Kort samengevat: met TTIP geven wij Europeanen de macht over aan Amerikaanse multinationals. Die zullen ons overspoelen met schaliegas, kankerverwekkende melk, hormoonvlees en genetisch gemodificeerd voedsel, om maar wat te noemen. En vooral chloorkip dus.

Ik noem hem liever zombiekip, trouwens; hoe vaak je hem ook ombrengt, hij staat weer op en blijft door de discussie lopen. Al zolang de onderhandelingen lopen,benadrukken de betrokken overheden dat de chloorkip er geen onderdeel van uitmaakt.

En toch was hij daar weer prominent in beeld, bij Zondag met Lubach. Onuitroeibaar. Maar we blijven het proberen. De Duitse minister Gabriel zei het deze week nog en ik zeg het ook nog eens: Europa wil de chloorkip niet. Hij komt er niet. We willen het er zelfs niet over hebben in de onderhandelingen. En dat geldt voor al het bovengenoemde.

Maar er is genoeg om het wel over te hebben. ISDS bijvoorbeeld, wat staat voor Investor-to-State-Dispute Settlement, oftewel geschillenbeslechting tussen bedrijven en staten. Zulke systemen maken al zestig jaar deel uit van internationale investeringsverdragen. Juist voor Nederlandse bedrijven die over de wereld actief zijn, is investeringsbescherming van groot belang.

Tegelijk moet de beleidsvrijheid van overheden natuurlijk gegarandeerd blijven. De traditionele benadering van investeringsbescherming voldeed op dat punt niet meer. Die benadering heb ik nu van tafel gekregen. Begin dit jaar heb ik samen met een aantal collega’s voorstellen ingediend om de grip van de democratie op de mechanismes van investeringsbescherming te versterken. Voorbeelden: duidelijke garanties voor het behoud van beleidsruimte van overheden, hoge kwaliteitseisen aan onpartijdige arbiters en instelling van een permanent hof met een vaste lijst van arbiters die de arbitrage voor hun rekening nemen. De ene na de andere Europese collega valt me bij.

Het illustreert hoe ik kwesties als deze benader: TTIP en ISDS zijn geen zaken die ons overkomen. De VS kunnen ons niets opdringen, de EU is het grootste economische machtsblok in de wereld en laat zich niet dicteren. We zijn er zelf bij om verdragen als deze vorm te geven. En als we dat goed doen, hebben we er groot voordeel van. Sterker nog, ik ben hard bezig om ervoor te zorgen dat ook landen buiten de EU en de VS, met name ontwikkelingslanden, er maximaal voordeel van hebben.

Vanavond neem ik in Amsterdam deel aan een debat over TTIP in het kader van de globalisering. In dat bredere kader speelt eigenlijk dezelfde discussie. Enerzijds heeft globalisering de afgelopen kwart eeuw enorme voordelen gebracht. Niet alleen voor ons, in termen van welvaart, maar juist ook voor de groepen mensen voor wie ik ooit de politiek in ging. Ruim 1,2 miljard mensen zijn in die periode uit de extreme armoede getild. Deze generatie gaat een definitief einde aan de honger meemaken. Voormalige straatarme ontvangers van ontwikkelingshulp zijn nu zelfbewuste handelspartners.

Maar de gigantische winsten van die afgelopen kwarteeuw zijn niet eerlijk verdeeld. De groepen aan de onderkant zijn gemiddeld wel beter af, maar hun aandeel in de totale koek is juist geslonken. En nog maar twee jaar terug stortte de textielfabriek in Rana Plaza in en werden meer dan twaalfhonderd mensen bedolven onder het puin. Allemaal dingen die we veel beter hadden moeten doen. Want het zijn allemaal gevolgen van hoe wij dingen geregeld hebben of juist verzuimd hebben te regelen. Een woeste dynamiek als die van de globalisering vraagt bij uitstek om krachtige, assertieve overheden om die dynamiek in goede banen te leiden. Mijn opdracht en taak is dan ook niet om ontwikkelingen tegen te houden, maar om ze wèl goed en eerlijk te regelen.

Op een heel ander niveau is dat ook mijn ambitie met TTIP. Een goed en fair akkoord is namelijk gunstig voor iedereen – de consument, mensen die nu werkloos op de bank zitten, ons MKB én, als we het echt goed regelen, ontwikkelingslanden. Daarvoor heb ik draagvlak nodig. En draagvlak begint bij interesse. Iedereen die me helpt bij het genereren van die belangstelling is mijn vriend – Arjen Lubach bijvoorbeeld, en desnoods de zombiekip.

Link naar de FBpagina: https://www.facebook.com/notes/lili...-de-aandacht-voor-dat-verdrag/937688929609932
 
Arnold Merkies (SP) zojuist op Twitter



Stomverbaasd dat PvdA voor VVD motie heeft gestemd om #CETA verdrag met Canada (vergelijkbaar met #TTIP) zo snel mogelijk in te voeren.

 
Als ik Duitser was wist ik wel op welke partij ik zou stemmen:

http://sputniknews.com/europe/20160624/1041920533/no-future-for-ttip.html

Mike
 
India heeft genoeg van de steeds exotischere claims en zegt zijn investeringsverdragen op

https://decorrespondent.nl/5082/Waarom-India-massaal-investeringsverdragen-opzegt/83777867712-26f7f945

Hier in NL en EU wordt het gewoon doorgezet en moeten er eerst weer ongelukken gebeuren..
 
Straatsburg – Manifestaties tegen CETA aan Europees Parlement 14 feb 2017

Het staat nu zo goed als vast dat het Europees Parlement op woensdag 15 februari in Straatsburg stemt over CETA, het vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada.

http://boinnk.nl/131649/straatsburg-manifestaties-tegen-ceta-aan-europees-parlement-14-feb-2017/

Hier kun je tekenen voor een referendum over TTIP en Ceta, ik heb het net gedaan:
Red de democratie. Teken voor een referendum over TTIP en CETA!
 
Het gevaar is nog niet geweken. Er wordt in het geheim achter de schermen verder onderhandeld. Teken de petitie:

https://ttip-referendum.nl/wat-is-het-probleem/

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.472
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan