Verhouding koolhydraten / eiwitten (proteine) / verzadigd vet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Wel ik had in een andere thread juist een paar vragen gesteld ivm vetverbranding..

je moet toch wel eerst al in de vetverbranding zitten voor je het vet kunt verbranden en zodoende er niet dik van wordt?

Want uit eigen ervaring en van sommige anderen hier ook, worden we wel nog dik van meer vet te eten. Ik denk dat de stelling 'vet maakt niet vet' dus enkel geldt voor zij die in de vetverbranding zitten, want je kunt dus al vetrijk eten en toch nog in de suikerverbranding zitten en dan blijft het vet eraan zitten.

Dat is correct. Vandaar dat het zaak is je koolhydraatconsumptie te beperken tot max. 100 gr. per dag. Daarnaast moet je speciale aandacht geven aan je vetverbrandingsorganen: de lever, galblaas en alvleesklier. Ook de bijnieren mogen niet over het hoofd gezien worden!

Mike

Hoelang kan dit doorgaans duren voor je in de vetverbranding komt en eens je erin zit, kun je er dan weer gemakkelijk terug uitvallen indien je bijvoorbeeld te laat eet en je bloedsuikerspiegel weer stijgt? Dit zal ook wel minder snel gebeuren indien je veel verzadigde vetten eet eigenlijk.

Het doet mij ook afvragen of stress de oorzaak kan zijn van suikerverbranding of suikerverbranding stress veroorzaakt? Stress doet het lichaam toch denken dat het in oorlogstijden is en dus noodgedwongen op suikerverbranding overgaat, maar suikerverbranding die te lang aanhoudt geeft meerdere problemen wat weer meer stress oplevert. Het is moeilijk om hieruit te geraken indien je meerdere factoren hebt die je in die suikerverbranding houden. Ontstressen is daarom even belangrijk als max 100 gr koolhydraten per dag eten en rijkelijk vet eten neem ik aan, zoals je al zei: de bijnieren niet belasten dus, zowel op emotioneel als fysiek vlak.

Quote:
Het doet mij ook afvragen of stress de oorzaak kan zijn van suikerverbranding of suikerverbranding stress veroorzaakt? Stress doet het lichaam toch denken dat het in oorlogstijden is en dus noodgedwongen op suikerverbranding overgaat, maar suikerverbranding die te lang aanhoudt geeft meerdere problemen wat weer meer stress oplevert. Het is moeilijk om hieruit te geraken indien je meerdere factoren hebt die je in die suikerverbranding houden. Ontstressen is daarom even belangrijk als max 100 gr koolhydraten per dag eten en rijkelijk vet eten neem ik aan, zoals je al zei: de bijnieren niet belasten dus, zowel op emotioneel als fysiek vlak.

Dit klopt helemaal en onderschrijf ik volledig! Goed geformuleerd, ik heb er niets aan toe te voegen. Vandaar ook mijn opmerking:

Quote:
Ook de bijnieren mogen niet over het hoofd gezien worden!

Mike

lol vandaar waarschijnlijk dat ik automatisch me begon af te vragen hoe stress je uit de vetverbranding kan houden toen je de bijnieren erbij vermeldde..

Quote:
Ik ga me dus niet druk maken over de koolhydraten.

Quote:
Dat is juist waar je je wel druk over moet maken.

Maar daar krijg ik stress van.

Quote:
Je loopt hier al te lang rond om de vraag te stellen of je dik wordt door het eten van vet. Het is simpelweg programmering/hersenspoeling die je hierover doet twijfelen. Daarom een nieuwe programmering:

Vet maakt niet vet. Ik herhaal: vet maakt niet vet. Zeg me na: VET MAAKT NIET VET!

:lol:

Je kunt het gelukkig wel op een leuke manier brengen Mike, maar het feit dat een duurzame vetverbranding (ketose) voorwaarde is om niet dikker te worden van vet eten is wel een heel belangrijk punt om niet over het hoofd te zien. En als ik dan hier op het forum lees dat lang niet iedereen zo gemakkelijk in zijn/haar vetverbranding komt, vind ik het wel een beetje tricky om zo maar te stellen en te blijven herhalen: VET MAAKT NIET VET!!!

Ik ben blij dat lekkerromig zich niet van d'r stuk laat brengen en rustig doorvraagt, zodat jullie samen tot een completer antwoord komen + praktische aanwijzingen om in de vetverbranding te komen. Dat is dan ook wel de kracht van het forum: kundige sprekers en goede-vragen-stellers. :-)

Je gaat altijd direct over op vetverbranding wanneer de glucose is opgebruikt (dus al na een paar uur!). Bij bijna iedereen gebeurt dat 's nachts al in je slaap wanneer de glucose op is.

Dat veel mensen er vervolgens moeite mee hebben om van de KH af te blijven en crashen, heeft veel meer met andere "verslavings"achtige zaken te maken. Adrenaline, cortisol, serotonine, dopamine, dat soort hormoonbanlansen veranderen namelijk wanneer je bijnieren minder worden geprikkeld als gevolg van de lagere koolhydraten. Maar dan is je lichaam echt wel al in vetverbranding. Waar je voor moet oppassen is dat je verhoudingsgewijs te veel proteine eet. Proteine wordt via gluconeogenese ook weer omgezet in glucose, en dan ben je alsnog suiker aan het verbranden. Dat is dan ook de reden dat je vet moet eten.

Hoe moet ik dat zien verhoudingsgewijs?

We eten hier toch veel vet zuivel vlees en vis?

Daar zitten toch veel proteïne in?

En zo kom je weer op de beginvraag waarmee deze topic is gstart. Lees alle posts in deze topic door voor het antwoord op je vraag.

Mike

Dat begrijp ik maar het advies was toch juist gewoon op gevoel eten?

Ik lees nu van bastiaan dat proteïnen weer omgezet worden in glucose.

Proteïne zit toch juist in onze eetwijze?

Bastiaan stelt terecht dat eiwitten eten zonder ondersteunende vetten je terugbrengt in de suikerverbranding, omdat de eiwitten dan door het lichaam worden omgezet in glucose. Veel vetten blijven eten dus, dan hoef je je geen zorgen te maken om eiwitten!

Mike

Met WAPF zul je dat probleem ook niet snel ervaren omdat hierbij al wordt uitgegaan van veel vet. Grasgevoerd vlees met het vet er aan heeft al een heel andere vet/proteine verhouding dan het standaard supermarkt vlees, dat speciaal al is gefokt en gesneden om mager te zijn. Daarnaast eet een WAPF'er volop room, roomboter, kokosolie, etc.

Wat veel gepromoot wordt in een dieet om af te vallen, zijn proteine supplementen zoals shakes e.d. Die moet je dus niet gebruiken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan