vitamine D

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ikie
  • Startdatum Startdatum
heb je de wetenschap nodig om jou te vertellen dat raw/vegan ook de nodige nadelen kent?

Ik ga dan toch meer op mijn gevoel af, ik vind het niet logisch om op deze manier te eten, als ik aan mijn grootouders en verdere voorouders denk dan zie ik niemand voor mij die alleen rouw en veganistisch eet.

Als ik voor mij zie hoe mijn voeding er dan uit gaat zien dan draait mijn maag zich al om en ik word er absoluut niet blij van.

pas toen ik las over wapf kreeg ik rust over mij, vielen dingen op zijn plek en had ik zin om er mee te beginnen.

Dat heb ik nog nooit gehad bij welk dieet of voedingsadvies dan ook.

behalve bij Michael Pollan, die had ook leuke uitspraken: eet niet wat je grootouders niet zouden herkennen als voeding en wij eten tegenwoordig voeding die gebasseerd is op olie ipv op de zon.

Ik niet (meer), maar iemand die raw/vegan eet wel. Vooral omdat raw/vegan goed is vergeleken met een supermarkt-dieet en dat voel je, je gevoel zegt dus dat het goed is, zeker omdat mensen vaak hun levensstijl ook veranderen.

Dat dat gevoel na een tijd verandert is iets anders, maar de stap van raw/vegan naar WAPF is groot.

Daarom duurt het denk ik ook zo lang voordat de meesten hier terecht komen: Ik heb er bijna 10 jaar over gedaan en dan ben ik volgens mij nog een van de snellere en dat komt alleen omdat ik op zoek was naar een open forum, niet eens naar een andere voedingspatroon.

Mijn linker en rechter hersenhelft zijn het met elkaar eens dat we hier zeer goed bezig zijn, die rust is er nog niet helemaal, wel voel ik wat je bedoelt.

Maar het is best mogelijk dat we nog ergens een valkuiltje vergeten zijn.

Neem fytinezuur, hadden we geweten wat dat is zonder wetenschap?

Quote:
voeding die gebasseerd is op olie ipv op de zon.

ipv op de zon? Die volg ik niet.

Ik ben erg benieuwd wat voor onderzoek met bikkelhard bewijs dieren toepassen voordat ze besluiten wat ze gaan eten. Zoals een leeuw ofzo.

Ik heb het al eens eerder gezegd: het onderzoek van Weston Price is zo baanbrekend omdat hij in feite empirisch het resultaat van een bepaald voedingspatroon over generaties onderzocht. Geen enkel onderzoek dat nu wordt uitgevoerd kan daar tegenop. Als een nieuw onderzoek op zijn minst gelijkwaardig moet zijn aan het werk van Weston Price, zullen wij de uitslag van zo'n onderzoek niet meer meemaken, want dat weten ze dan pas over x?100 jaar!

Dieren weten wat ze moeten eten, daar hebben ze geen onderzoek voor nodig. En eigenlijk hebben wij dat ook niet. De logica voor onze voeding is er, en Weston Price heeft deze logica bewezen.

De uitdaging waar wij voor staan is het hervinden van deze juiste voedingsmiddelen in onze moderne maatschappij, waar alle voeding gedenatureerd en deficient is geworden.

Mike, met interesse je stukken over D3 gelezen.

Ik weet even niet hoe ik je een vraag kan stellen, dus probeer het zo

Ik lees dat geisoleerde D3 niet echt goed is, ik begrijp dat.

Mijn vraag is wat is dit dan?

Ik heb het in huis maar begin nu te twijfelen

Bio-D-mulsion (van de firma Biotics / Nutramin) is een geëmulgeerde vorm van vitamine D3, dat betekent dat het in kleine vetbolletjes is verpakt en daardoor veel beter wordt opgenomen. Schudt het flesje van te voren.

1 druppel Bio-D-Mulsion bevat 10 mcg vitamine D3, hetgeen overeenkomt met 400 I.E. vitamine D3

bij voorbaat dank

Het principe blijft overeind dat vit. A en D synergetisch zijn en dus in combinatie met elkaar in de juiste verhouding van 10:1 moeten worden ingenomen. Gefermenteerde levertraan biedt deze natuurlijke synergie.

Mike

Klein detail! Vitamine D3 Sulfaat versus vitamine D3

Op het moment dat de huid wordt blootgesteld aan de ultraviolette stralen uit de zon, in het specifiek UVB, wordt er vitamine D3 sulfaat (cholecalciferol sulfaat) geproduceerd. In tegenstelling tot wat velen claimen is dit niet dezelfde vorm als vitamine D3 (cholecalciferol) uit voedingssupplementen, deze is namelijk niet gesulfateerd.

Dit is een erg belangrijk onderscheid dat je normaal gesproken niet terug vindt in artikelen over vitamine D3. Men scheert vitamine D3 suppletie met zon blootstelling namelijk graag over één kam. Populaire termen zoals “zon-vitamine” of “zonlicht in een potje” zijn hiervan het gevolg. Dit is niet helemaal correct omdat de gezondheidseffecten van vitamine D3 uit zonlicht niet één op één door vertaald worden naar vitamine D3 supplementen.

Het verschil tussen beide vitamine D3 vormen zit onder andere in het gegeven dat vitamine D3 sulfaat water oplosbaar is en “gewone” vitamine D3 niet. Hierdoor heeft vitamine D3 sulfaat een groter bereik in het lichaam.

Naast de biochemische eigenschappen is ook de biochemische werking verschillend. Zo doet vitamine D3 sulfaat niets met het calciumtransport terwijl vitamine D3 dit wel doet. Het lijkt juist ook de sulfaat vorm van vitamine D3 te zijn die verantwoordelijk is voor de effecten op onder andere het immuunsysteem, gemoedstoestand en hart- en vaatstelsel. Het sulfaat molecuul speelt hier overigens ook een belangrijke rol in en niet alleen het D3 gedeelte is goed voor je.

Wanneer men gezondheid vanuit een evolutionair perspectief benadert dan is het duidelijk dat de mens sinds het begin vitamine D3 vanuit de zon geleverd kreeg, een beetje via de voeding, maar niet via een geconcentreerde en geïsoleerde orale inname. Het is daarom logisch om te vermoeden dat er een verschil is. In de biologie draait het vaak om de details en vitamine D3 supplementen zijn dus geen vervanging van blootstelling aan zonlicht!

- Een vitamine D3 bloedtest zonder dat er suppletie plaats vindt is een goede indicator of men
voldoende in de zon zit.
- Rauwe moeder- en koemelk zijn de enige natuurlijke voedselbronnen van vitamine D3 sulfaat.
- Vitamine D3 uit voedingssupplementen of voeding kan niet worden omgezet naar D3 sulfaat.
- Vitamine D3 sulfaat kan wel worden omgezet naar niet-gesulfateerde D3.

https://www.ergomax.nl/blog/vitamine-d3-informatie-om-over-na-te-denken/

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan