De winter staat weer voor de deur en ik was in gesprek met de boer, waar ik mijn melk al een tijd lang haal, over de voeding van de dieren (was met name benieuwd naar de wintervoeding, omdat ik dacht dat ze zomers toch alleen maar gras en klaver zouden eten).
's Zomers eten de koeien gras en klaver in de wei en als krachtvoer ontvangen ze dan geplet graan en 'bio stimulans brok' (mengvoer met een groot aandeel korrelmais). 's Winters krijgen ze hetzelfde maar dan ingekuild gras ipv vers.
Ik heb aangegeven dat mais harder vet geeft (dit zie je ook terug in de melk omdat deze wat klontert na 5 dgn koelkast, deze week voor het eerst). De boer gaf aan het nodig te vinden korrelmais bij te voeren omdat hij geen snijmais bijvoert. Volgens hem is mais energie, dus goed voor de conditie van de koeien, zeker in de periode kort na het afkalven. Ik gaf aan dat bieten ook energie kunnen geven, maar volgens hem gaat het dan voornamelijk om snelle energie in de vorm van suiker (en die zit er al redelijk wat in kuilgras). Hij ziet weinig kansen het rantsoen te verbeteren. Wel heeft hij geinformeerd naar lijnzaad.
Ik ben echt een hele lange tijd bezig geweest om uberhaupt een goede biologische boer te vinden die mij rauwe melk wil verkopen.
Het voedingspatroon van de koeien is niet ideaal vind ik. Wat vinden jullie en zouden jullie het wel drinken ?
Eind januari verwachten we een kleine en ik heb al bijna alle ingredienten in huis voor de baby formule die ik wil gaan maken met de melk van deze koeien.