Ik heb de afgelopen weken een verandering doorgemaakt die ik graag met jullie wil delen. Ongeveer 3 maanden geleden ben ik serieus WAPF gaan eten. Aanvankeljik merkte ik al verbetering in winderigheid, ontlasting, etc. Fysieke veranderingen dus die mij motiveerden om door te gaan en WAPF steeds verder te integreren in mijn leven. Sinds een paar weken valt het me in toenemende mate op dat ik qua geestelijke gezondheid ook veranderd lijk. Aanvankelijk was ik nog wat sceptisch, maar het houdt nu al enkele weken aan en ik vermoed nu dat de veranderingen weleens permanent kunnen zijn. Ik zal proberen te omschrijven welke veranderingen ik herken.
In de eerste plaats ben erg optimistisch, op het enge af bijna. Die inslag heb ik altijd al wel gehad, maar het is nu wel erg prominent aanwezig. Daarnaast ervaar ik dat ik geestelijk stabieler ben. Ik laat me minder makkelijk uit het veld slaan of in een hoek drukken. Ik sta voor wie ik ben en heb ook geen reserveringen meer. Ik heb weinig tot geen zendingsdrang meer. Voorheen wilde ik erg graag dat mensen mij zagen, erkenden en prezen. Die behoefte lijkt voor een groot deel verdwenen. Ik heb wel zorgen, maar ze zijn niet omeer overheersend of blokkerend. Emotioneel voel ik me erg stabiel en geestelijk daadkrachtiger. Als kind was ik erg ondernemend en nam ik altijd de leiding. Dat gevoel ben ik volledig kwijtgeraakt aan het begin van de middelbare school, maar lijkt nu weer bezig aan een revival. Ik voel me zelfverzekerder over wie ik ben en wat ik kan, en heb geen angst meer om alleenstaand te zijn. Sterker nog, ik betwijfel of ik ooit een relatie aan zou kunnen gaan zoals in Nederland gebruikelijk is. Ik denk het niet, of de mate van vrijheid en vrijblijvendheid zou bovengemiddeld moeten zijn. Hoe dan ook, it feels great to be me! [
]
Pas de laatste paar dagen is het me gaan dagen dat bovengenoemde geestelijke veranderingen weleens door mijn radicaal gewijzigde dieet kunnen komen. Die link had ik eerder niet gelegd en eerlijk gezegd ook geen rekening mee gehouden. Ik had de wens fysiek te helen en gezond te worden. Deze geestelijke veranderingen zijn echter zeer welkom.
Ik schrijf deze post ter inspiratie voor anderen en als dagboek voor mezelf. Dagelijks zie ik medemensen kampen met depressiviteit, problemen, bekrompenheid, zorgen, contactgestoordheid, etc. Mensen nemen geen verantwoordelijkheid voor zichzelf, projecteren dingen op anderen en maken elkaar het leven zuur. De mensheid lijkt geestelijk gestoord. Zou WAPF ook deze mensen kunnen helpen? Ik vermoed van wel.