Voorstellen. Icky

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Icky
  • Startdatum Startdatum
Iedereen heeft zijn eigen "problemen" met de menstruatie, tenzij je er gewoonweg fluitend doorheen gaat. Ondanks het niet vinden van herkenning in de problemen die anderen ervaren hiermee kan je misschien wel iets met de tips, want iets klopt er bij jou ook nog niet in dit stukje.

 
Klopt. er zit ergens een onbalans.. en ben al enige tijd aan het zoeken...

Maar niet echt iets concreets kunnen vinden..van, dit moet ik aanvullen of laten..Zodoende dat ik op deze site terecht kwam. Allereerst voor informatie..maar meerdere ogen zien verschillende dingen! Dus ik neem de tips dan ook zeker van harte. Maar voor verschillende problemen zijn verschillende oplossingen. Ik geloof dan ook dat de mensen die hier komen. In balans zijn, en andere helpen dmv hun kennis en ervaring; de mensen die nog zoekende zijn.

 
@ Icky

Als je bang bent voor verse vis dan is de zuivere visolie van Minami die uit de wateren van Antartica komt een passend alternatief.

De pijnlijke menstruatie hangt samen met niet optimaal functionerende bijnieren en niet te vergeten een hieruit voortvloeiende ontregelde schildklierwerking en een oestrogeendominantie. Hier jaren last van gehad tot ik het verband kon leggen. Inmiddels zijn alle klachten op dat vlak zo goed als verdwenen.

Ik vermoed dat je schildklierwerking door een jodiumtekort niet optimaal is.

Jodium haal je uit 2 maal in de week vis (kabeljauw, wildwaterzalm, gerookte haring, hollandse nieuwe en zeevruchten zoals mosselen) Eieren verschaffen dit ook, echter ik vermoed dit in jouw geval momenteel niet voldoende is. Zeezout en keltisch zout om dit op te vangen zijn ook niet voldoende. Als je vis niet ziet zitten, adviseer ik je Lugol's in een niet te hoge dosering om de gevolgen van een overdosering te voorkomen.

Met betrekking tot de pijn in de gewrichten kunnen er meerdere zaken spelen. Ik kan hierover meepraten en gelukkig is deze episode in mijn geval achter de rug.

Misschien dat je overgevoelig bent voor gluten en gepasteuriseerde melkproducten. Hierdoor ontregelt de werking van de dikke darm waardoor er tal van nevenverschijnselen optreden. Boosdoeners in de voeding zijn dan tarwe en gerst (door bestanddeel gliadine), een voedingspatroon met teveel omega-6 ten opzichte van omega-3 en ook een tekort aan magnesium. Laat ook de nachtschades zoveel mogelijk voor wat ze zijn.

De zwarte chocolade (niet in combinatie met melk innemen) is voor de magnesiuminname alvast een goed hulpmiddel maar niet voldoende. Zelf ondervind ik veel baat van 2 maal daags magnesiumcitraat van Solgar in combinatie met een appel of sinaasappel.

 
Quote:
Pike, is dit miss ook een goede variant van k2?



Is ook goed maar wel meer dan 20 x zo duur en zonder vitamine D!!

Dat komt trouwens ook omdat die smeets variant een k2 M7 is welke wat langer in het lichaam werkzaam is maar ik zou het extra geld er niet voor over hebben.

 
Hallo Icky

Welkom. Ik vind helemaal niet dat je moeilijk doet met eten. In je introductie staan nog steeds aardig veel granen, misschien kan het een goed voornemen worden om die weg te laten. En vervangen door vis bijvoorbeeld.

Veel mensen op dit forum zijn helemaal gestopt met granen. Paleo is ook helemaal zonder granen. Zie ook het boek van William Davis (the wheat belly) over het verband tussen granen en onze moderne ziektes. En dan ontbijtkoek, chocola, rietsuiker?

Super dat je gestopt bent met pep-thee - dat zou ik nooit kunnen. He, en je BMI is stabiel maar wel onder de 20. Is dit jouw ideale gewicht (omdat je vroeger mollig was), of is het toch wat aan de lage kant? Ik zat onder de 20 en ben juist met WAPF naar 21 gegaan.

 
@ Icky, dat K2 supplement van vitals: daar zit in elk geval zeker wel soja in, naast zonnebloemolie: "Dit product bevat soja" staat bij de ingredientenlijst.

 
@ lievergezond. Tnx for noticing!. Ik heb al wel een andere variant gevonden. Vind zelf Bonusan wel erg fijn, Altijd vrij prijzig..maar wel van GMO, maïs, soja, gist, gluten, en de hele rataplan.. Alleen een beste dosis K. hier de link Maar het gaat ook puur om nu tijdelijk ter ondersteuning van de extra D. Als alles weer normaal is moet ik miss maar eens een schema gaan maken om te kijken welke voedingstoffen ik mis of teveel heb. Om een nieuw patroon aan te kunnen wennen aan de hand van de info hier:)

@thijs

Klopt, granen.. ik vind ze lekker! haha.. hoewel ik steeds meer de overstap maak naar glutenvrije soorten.. Boekweit, quinoa, ammaranth, haver.. als het wel een tarwe soort is dan dezem:) The wheat belly, ja! heb er wel eens over gelezen. Als je idd kijkt naar t gangbare voedsel waar je er bijna niet omheen kunt. Dan kan dat idd gaan irriteren..

Heb me vorig jaar wel laten testen op allergie, gluten, lactose.. Maar kwam niks uit.. T klinkt misschien stom, maar door de ontbijtkoek is mn ontlasting stukke beter! (mn oma deed t ook, same reason).. T helpt:) Chocolade, word al minder.. Maar hier zitten ook goede dingen in..(magnesium zoals Vivianne aanhaald.) En rietsuiker..tjah, das gwoon bad! Soms ontkom ik er niet aan.. Mijn partner deelt deze filosofie niet.. Das een echte mac-ganger en chips eter.. Als ik dan begin over honing ipv rietsuiker(wat al raar was, want het is niet wit) dan is 't nee bedankt.. Dus de glutenvrije muffins verder gezoet met rietsuiker:/

mijn bmi is idd 19, valt nog onder normaal.. Ik eet wel veel vetten.. Ik heb nooit echt een ideaal gewicht gehad. meer een ideaal beeld:) 60 zou ik ook prima vinden.. Maar dan zou ik meer moeten gaan eten.. en voor mijn gevoel eet ik al de hele dag door :lol:

Wat is t eigenlijk fijn om vrij te kunnen praten over (gezond)eten zonder dat je voor "gek" verklaard word.

 
Het is de rogge die je stoelgang verbeterd, niet de ontbijtkoek. Afgezien of het wenselijk is om granen daarvoor te gebruiken, kun je ook fries roggebrood nemen even opletten dat je dan wel die zonder tarwe neemt.

 
@ Vivianne

Bedankt voor het meedenken. Echt tof!

Zal eens een aantal van je opgenoemde producten opzoekken.

Ik ben al meer vis aan het eten, de positieve effecten zijn nu toch echt belangrijker idd!

Jodium en oestrogeendominantie dat kun je vast ook laten testen toch?

Is er ook iets in een bloedtest waar je kunt zien of je bijnieren ok zijn?

Als de laatste paprika op is koop ik geen nachtschades meer. Das wel iets wat ik direct kan inzetten..

@Tanja, je hebt helemaal gelijk:)

 
Icky, hallo welkom

Voor wat betreft de bijnieren: lees eens op 'mijn site' hierover.

Daar vind je het e-book over bijnieruitputting van Mike (de moderator) en je vind een vragenlijst om te achterhalen of je bijnieruitputting hebt. Maar ga daar maar vanuit want de meeste mensen die gezondheidsklachten/problemen hebben hebben ook bijnieruitputting.

Op mijn site vind je allerlei informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar, zo ook over 'juiste voeding'.

En lees je in in het 'alleen lezen forum' en in de 'gebruiksaanwijzigen voor nieuwe leden' van Dennis.

Je eet ontbijtkoek, heb je al eens gedacht aan de E-nummers die er in zitten?

Je geeft aan veel vetten te eten, welke vetten zijn dit en in welke hoedanigheid eet je die vetten?

Lia

 
@ Icky

Hier even gekeken naar de symptonen van jodiumtekort op volgende link. http://ccgforum.wordpress.com/2009/01/29/jodiumtekort-een-onderschat-probleem/

Er zijn verschillende testen om een jodiumtekort vast te stellen. Bij bloedonderzoeken komt het probleem vaak niet naar boven. De temperatuurtest blijkt het meest betrouwbare test te zijn. Meer informatie hierover zie :

http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=temperatuurtestschildklier

Bij twijfel kan je trouwens ook kijken hoe lang het duurt eer de huid jodium opneemt.

Werkwijze is als volgt :

Een erg simpele test om jodium tekort aan te tonen is om een plek op je huid ter grootte van een golfbal met jodium in te smeren (de test werkt het best bij personen met een licht gekleurde huid, aangezien het contrast bij mensen met een donkere huid niet zo groot is). De binnenkant van de bovenarm, in de elleboog werkt het beste. Zorg er voor dat kleren en andere materialen niet in contact komen met de tinctuur, daar het agressieve vlekken achterlaat op alles waar het mee in aanraking komt. In geval van jodium tekort verdwijnt de oranjebruine kleur binnen twee uur, en soms wel binnen 20 minuten. Als je mogelijk een tijdelijk tekort hebt zal de vlek na twee tot vier uur vervagen. Als je waarschijnlijk voldoende jodium binnenkrijgt dan zal de vlek meer dan vier uur blijven zitten.

Met betrekking tot testen voor het opsporen van oestrogeendominantie adviseert Dr. Lee in zijn boek Alles wat de dokter je niet vertelt over de menopauze de speekseltest.

Kan via een link van succesboeken.nl trouwens worden aangevraagd.

 
Zelf ga ik hier zeker niet actief granen gaan promoten om de reden dat ik zelf niet goed reageer op de genetisch gemanipuleerde varianten van tarwe en maïs. Haver is ondanks het feit dat het gluten bevat apart en een interessante uitzondering op de regel in het geval je het in pure onbewerkte vorm van havervlokken nuttigt.

In de handel wordt het vaak vermengd met tarwe aangeboden, dus oppassen is de boodschap.

Haver mag dan gluten bevatten en in bepaalde gevallen van gluten intolerantie niet passend. Toch is in zuivere vorm onder de vorm van havervlokken goed voor mensen die problemen hebben met hun cholesterolgehalte.

Goede eigenschappen van haver :

1. Haver verlaagt je slechte LDL-cholesterol

Er is cholesterol dat de opeenhoping van vetafzetting in de aderen bevordert, namelijk het slechte LDL-cholesterol. En er is cholesterol dat juist beschermend werkt, namelijk het goede HDL-cholesterol. Het belangrijkste voordeel van havervlokken is dat het je LDL-cholesterol vermindert en je HDL-cholesterol in stand houdt.

Binnen je lichaam wordt cholesterol door de gal uitgescheiden in de vorm van galzuur en galzout. Havervlokken optimaliseren je cholesterolhuishouding doordat het zich bindt aan galzuren en galzouten. Zodoende wordt het cholesterol niet geabsorbeerd door de darmwand en opgenomen in de bloedbaan, maar samen met de ballaststoffen in haverkorrels uitgescheiden via de ontlasting. Zodoende verkleint haver het risico op hart- & vaatziekten!

2. Haver zorgt voor een snelle & efficiënte stofwisseling om de reden dat het veel voedingsvezels bevat. Vezels vormen namelijk een smeermiddel voor je darmen, waardoor de maag-darmwerking optimaal verloopt. Dit betekent dat je darmen gezond blijven en effectief kunnen functioneren, waardoor belangrijke voedingsstoffen beter worden opgenomen door de darmwand.

In Japanse en Amerikaanse onderzoeken wordt er meerdere malen gesproken over de positieve wisselwerking tussen haver en het voorkomen en behandelen van longkanker, darmkanker en borstkanker.

Om de reden dat haver Vitamine E bestanddelen die tocotrienols worden genoemd, die selenium bevatten en die helpen met de reparatie van het DNA en preventie van darmkanker.

Ook bevat haver een soort antioxidanten die Avenanthramides worden genoemd. Deze beschermen tegen de vrije radicalen die ook ziekten veroorzaken zoals hartziekten, reuma en kanker. Met de combinatie van Vitamine C is dit effect nog vele malen groter.

Hier 2 gevallen in onze familie die aan de havervlokken begonnen zijn, medisch gezien gevolgd worden en hier heel positief op reageren wat medisch gezien bevestigd wordt. De cholesterolverlagers konden door deze aanpassing zelfs de deur uit.

 
De jodium test is niet erg betrouwbaar denk ik.

Ik heb lang geleden een keer zo'n test gedaan bij een of andere therapeut.

Toen wist ik zelf nog niets van jodium, de test was negatief dus ik had geen gebrek aan jodium cq extra jodium is niet nodig.

Een aantal jaren later ben ik zelf met het innemen van (veel) lugols begonnen en heb daar enorm veel baat bij gehad en heb dat nog steeds.

Het resultaat van de 'jodium test' was nog hetzelfde.

 
Quote:
Haver verlaagt je slechte LDL-cholesterol

Er is cholesterol dat de opeenhoping van vetafzetting in de aderen bevordert, namelijk het slechte LDL-cholesterol. En er is cholesterol dat juist beschermend werkt, namelijk het goede HDL-cholesterol. Het belangrijkste voordeel van havervlokken is dat het je LDL-cholesterol vermindert en je HDL-cholesterol in stand houdt.


Mythe! Er bestaat geen slechte cholesterol. Cholesterol is een belangrijke bouwstof van o.a. je hormoonstelsel en hersenen. Ons lichaam maakt cholesterol in diverse moleculaire groottes aan, juist om ervoor te zorgen dat cholesterol werkelijk overal in ons lichaam terecht kan komen. Er is maar 1 soort cholesterol en cholesterol is per definitie goed en niet slecht. Het redt zelfs levens door barstjes in vaatwanden af te dekken en de vaatwanden te behoeden voor scheuren of barsten!

Quote:
Haver zorgt voor een snelle & efficiënte stofwisseling om de reden dat het veel voedingsvezels bevat. Vezels vormen namelijk een smeermiddel voor je darmen, waardoor de maag-darmwerking optimaal verloopt. Dit betekent dat je darmen gezond blijven en effectief kunnen functioneren, waardoor belangrijke voedingsstoffen beter worden opgenomen door de darmwand.


Mythe! De mens is van oudsher een jager-verzamelaar, dus: carnivoor (vleeseter) eerst, daarna herbivoor (planteneter). Dit betekent dat de vroege mens relatief weinig plantenvezels binnen kreeg. Plantenvezels (cellulose) zijn onverteerbaar voor de mens en worden linea recta afgevoerd via de darmen. Als ze iets doen, dan is het de darmen belasten en zelfs beschadigen (bijv. de houtachtige vezels in het vlies van volle granen).

Van welke website is deze flauwekul afkomstig?

Mike

 
@ Pike

De strekking van mijn verhaal was inderdaad dat er 3 varianten jodiumtest zijn waarvan er bij 2 (bloedtest en lokale jodiumtest) de kanttekening geplaatst kunnen worden dat ze het probleem van een tekort mogelijk niet naar boven brengen.

 
Quote:
Vezels vormen namelijk een smeermiddel voor je darmen



Vezels, met name de onoplosbare, beschadigen de darmwand waardoor deze als bescherming slijm produceerd. Dus het genoemde smeermiddel is een verdedigigsmechanisme van de darm. Waarna de vezels sneller het lichaam uit kunnen.

Dit is in onderzoeken aangetoond, de onderzoekers waren zelf ook verbaasd maar omdat ze al "wisten" dat vezels goed voor je zijn was de conclusie dat in dit geval het beschadigen van de darmwand door vezels iets goeds was.

 
@ Mike

Flauwekul ? Ik denk het niet.

Wij zijn dankbaar dat de natuur ons haver gegeven heeft. Zie het geval mijn 2 familieleden (cholesterolgehalte en hart- en darmklachten) die hiervan de positieve werking ervaren !

 
Dan moeten ze niet raar opkijken als ze ineens gebitsklachten of botklachten ontwikkelen. Ramiel Nagel in Cure Tooth Decay hierover:

Quote:
De beroemde professor en dokter Edward Mellanby schreef dat havermout en tarwekiemen het krachtigst de vorming van een gezond gebit in de weg zaten.


Quote:
Om scheurbuik te veroorzaken, voerde men de cavia’s hoofdzakelijk zemelen en haver.

Een ander scheurbuikbevorderend voedingspatroon bestond uit volle granen als haver, gerst, maïs en sojabloem. Door voer dat volledig uit havermout bestond, stierf een cavia binnen 24 uur als gevolg van scheurbuik.

Precies hetzelfde scheurbuikbevorderende voedingspatroon veroorzaakte ook ernstige gebits- en tandvleesproblemen bij de cavia’s.

Dat volle granen de oorzaak vormen van scheurbuik is verhelderend met betrekking tot plantaardige gifstoffen die van nature in granen voorkomen. Cavia’s die gekiemde haver en gerst als voer kregen, kregen geen scheurbuik.130 Hieruit blijkt dat het kiemproces antinutriënten die scheurbuik veroorzaken neutraliseert.


Quote:
Om rachitis in het laboratorium bij honden op te wekken, kregen ze havermout.


Quote:
Tegelijkertijd leidde in twee andere voedingsexperimenten van dr. Mellanby een voedingspatroon dat arm was aan vitamine A en D en waaraan ½ tot 1 kopje havermout per dag was toegevoegd tot gemiddeld zes nieuwe gaatjes per kind tijdens de duur van het experiment. Hun reeds aanwezige gaatjes vertoonden geen enkele heling.


Quote:
De les die we uit deze experimenten kunnen opmaken is dat havermout een verwoestend effect heeft op het gebit en dat er bij deze studies sprake was van de meeste botvorming en remineralisatie van het gebit op basis van graanvrije voeding.

Uit de tientallen jaren van onderzoek van Edward en May Mellanby blijkt dat havermout de remineralisatie van het gebit meer in de weg zit dan welk ander graan ook.


Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan