Voorstellen Ilse

Hoi Ilse

Ik kan je wel begrijpen. Bij mij moest het ook even een paar dagen inwerken, dat werkt bij sommige mensen nu eenmaal zo. Dat maakt het juist nodig dat de informatie duidelijk en zonder poespas vermeld word. Bij mij vielen daardoor al snel alle puzzelstukjes op hun plek, het bleek allemaal heel logisch en intuïtief juist aan te voelen.

Je schrijft dat je je beter voelt met dit eetpatroon. Dat kan kloppen want het is al stukken beter dan wat de gemiddelde Nederlanders dagelijkse aan bewerkt mainstream eten eet :wink: Het kan alleen nog veel beter.

Je bent waarschijnlijk zo gewend aan je kwaaltjes dat je er amper meer bij stil staat. "Zo ben ik nu eenmaal, dat heb ik nu eenmaal". Maar dat is een misvatting kan ik je uit eigen ervaring zeggen. Ik heb met deze levenswijze klachten verbeterd waarvan ik uberhaupt niet eens dacht dat ze voor verandering vatbaar waren, dacht dat ze bij mij hoorden, en ik kende mezelf niet anders. Als je er voor open staat en het tot je door laat dringen, kan je veel moois te wachten staan.

Ik wens je veel wijsheid en gezondheid toe!

ps. Mike blijkt ook erg sympathiek te zijn als je van de schrik bekomen bent :wink:

 
´Mike blijkt ook erg sympathiek te zijn als je van de schrik bekomen ben´´

zachte heelmeester maken stinkende wonden!! ik hou wel van die benadering, alleen valt het niet bij iedereen altijd even goed! maar ilse, mike bedoelt het goed, alleen kan het bij sommige soms wat lomp overkomen! maar dont worry, het hoort bij het ontgroenings proces :)

 
Momenteel melden veel mensen zich aan zonder eigenlijk te weten wat voor forum het is. En als je dan al denkt dat het over gezonde voeding gaat, dan blijken wij hier daar een compleet ander beeld van te hebben! Voordeel is wel, het is al twee jaar een zeer actief forum, dus iets zal er wel goed aan zijn :wink:

Andere kant, voor iemand die niet met deze voedingswijze mee gaat waarschijnlijk geen fijne plek om te vertoeven. Maar dat zou het voor mij ook niet zijn als ik me aanmeldt op een forum over vegetarisch eten, fotografie of creatief met kurk.

Neem de informatie rustig tot je en bedenk vervolgens wat het is dat jij wil. Adviezen die je hier krijgt zullen altijd ondersteund worden vanuit de visie van Weston Price, maar dat is te verwachten op een wapf-forum. Wat niet wil zeggen dat er geen ruimte is om andere zaken te bespreken, want dat is er zeker wel!

 
Kaasmeisje, bedankt voor je persoonlijke verhaal over hoe bij jou de huiduitslag zich heeft ontwikkeld. Ik sta er zeker voor open om te kijken welke soorten fruit ik het meeste op reageer. Ik eet nu al wel m.n. de zure soorten.

Catalina, Clara en Alexandra; ik kan me helemaal in jullie vinden. Ik ben inderdaad ff helemaal van de leg. Het is nogal wat als je het roer helemaal om hebt gegooid vergeleken met een aantal jaren geleden, en dan nu opeens op een forum zit met een totaal andere invalshoek. Sorry dan ook, want ik ben er 1 van die dus niet goed ingelezen heeft voordat ik me hier heb aangemeld. Ik dacht inderdaad dat het over de gezonde voeding zou gaan vanuit mijn huidige visie.

Mike, jou vind ik dus inderdaad alles behalve symphatiek overkomen. En dat voor een moderator?! Ik dacht dat een moderator op een respectvolle wijze rust en duidelijkheid in een forum zou moeten creeeren. Maar jou reacties krijg ik alleen maar kromme tenen van. Laat ik voorop stellen dat ik begrijp dat het frustrerend is als er weer een of andere paleo-meid zichzelf voorstelt zonder verder goed ingelezen te hebben, en daarmee je tijd verpruts. Maar dan nog... het kan ook anders. Ooit gehoord van de stappenreeks: openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen, blijven doen? Als de één een stap of meerdere stappen verder is dan de ander, krijgt hij die ander nooit op hetzelfde niveau. Oftewel, ik zit in de stap openstaan/begrijpen, jij bent al bij 'het roer omgooien', 'doen' dus. Dat gaat dan inderdaad niet werken. Als je me op dit bericht nog even flink gaat afzeiken, ga je gang als je je daarbij lekker voelt, dat is voor mij alleen een bevestiging van wat ik dacht. Je zou ook sportief kunnen zijn en laten zien dat je inderdaad toch sympathiek kan zijn zoals de forumleden hier zeggen?

Voor mij is het i.i.g. zo; er is niet 1 waarheid, ik sta juist open om andere dingen te leren en me erin te verdiepen, maar ik doe waar ik me goed bij voel en heb alle vertrouwen dat ik van mijn hormoonzalf af ga komen door een andere kleinere aanpassing in mijn huidige patroon aan te brengen. Ik heb respect voor een ander zijn keuze, als hij/zij die bewust heeft afgewogen.

Groetjes,

Ilse

 
Hoi Ilse,

Minderen met fruit lijkt mij niet de oplossing. Zelf ben ik direct gestopt met de hormoonzalf en met fruit eten. Mijn huid werd rustig. Vervolgens ben ik weer fruit gaan toevoegen waardoor ik direct kon zien waar ik slecht op reageer. Volgens mij zijn kleine aanpassingen invoeren niet de weg. Als je de reacties leest zijn hier veel mensen niet zo weg van fruit. Als ik jou was zou ik de gok wagen en wat drastischer zijn. Stop met fruit en start met het invoeren van wapf-eten. Zelf heb ik veel baat gehad bij het drinken van melk, kefir en het eten van leverworst. Als ik je lijst doorneem staat er zo veel eten op dat ik ook voorheen kocht. Die superfoods zijn zo duur. En het is toch ook raar om gojibessen te eten die helemaal voor ons worden ingevlogen? Ik heb het zelf ook allemaal gedaan en ongeveer geleefd op het eten waarvan jij leeft met als resultaat dat ik steeds dunner werd.

Ik wil je ook wel het adres geven van de vrouw die voor mij heeft uitgetest waardoor ik vlekken/eczeem in mijn gezicht had. Zij is betaalbaar en heeft mij al meerdere keren goed geholpen.

Mijn huid heeft baat bij de voeding die ze hier voorschrijven. Ik leef nog echt niet 100% volgens de richtlijnen hier. Ik had eerder wangen die heel droog waren. Ken je het beeld van aarde die nat is geweest en dan weer opdroogt. Zo zagen mijn wangen er uit. Nu zie ik dat mijn wangen opknappen.

Schrik niet te veel van Mike. Je komt hier voor jezelf. Zelf kan ik wel tegen zijn manier van communiceren. Zelf ben ik aardig actief geweest in het topic vrouwelijke rondingen waar veel geschreven werd over wat een gezond vrouwen lichaam is en dat het huidige ideaal van dun ons vrouwen geen gezondheid gaat brengen. Mike kan daar ook heel direct zijn! Volgens moet je het zo zien dat hij beseft dat het vijf voor 12 is (is dit de uitdrukking?) waardoor hij gekozen heeft voor deze directe manier van communiceren.

Groetjes

 
Ilse,

Kennelijk worden mijn inspanningen wel degelijk gewaardeerd, zie het topic waarin ik specifiek bedankt word. En nee, ik heb niemand betaald om dit te doen! :wink:

Dat je wereld op z'n kop staat en je e.e.a. nog even moet verwerken snap ik. Wat ik echter niet kan volgen is dat je zegt je goed te voelen bij een eetpatroon dat je schijnbaar moet combineren met schadelijke hormoonzalf. Lijkt mij reden genoeg om je voeding dan toch eens grondig te herzien en niet meteen te gaan roepen dat je niet van plan bent met fruit te gaan stoppen.

Pas als in jouw hoofd de knop om gaat, veranderen er dingen. Mensen bewegen zich van pijn naar plezier. Kennelijk heb je het nog niet zwaar genoeg om werkelijke veranderingen aan te willen brengen. Het kan me niet schelen of je hier kromme tenen van krijgt, het is inderdaad 5 voor 12 voor de mensheid en ik heb geen tijd voor mensen die zichzelf blijven saboteren. Of je snapt het of je snapt het niet, een tussenweg is er niet meer.

Mike

 
Hier nog twee voorbeelden van personen die voor de gladde praatjes van Amber Albeda zijn gevallen:

https://www.fatsforum.nl/topic/hallo-allemaal-ik-ben-nieuw#post-55033

https://www.fatsforum.nl/topic/ik-ben-ikie#post-22461

Bijna een jaar geleden schreef ik al het volgende:

Quote:
Als veel info over voeding verwarrend voor je is, bedenk dan dat er een objectief criterium is, nl. de testvraag: bestaat het al duizenden jaren als voedsel en is het al duizenden jaren heilzaam? Je moet voedingsinfo afmeten aan dit objectieve criterium. Weston Price onderzocht de levende afstammelingen van jager-verzamelaars, landbouwers, veehouders en nomadische stammen die allemaal een overgeleverde, traditionele voedingswijsheid vertegenwoordigden. Hierdoor krijgen we een objectief beeld van wat de mens wel en niet hoort te eten. Dat schept duidelijkheid in de wirwar van voedingsinfo en -disinfo waarin je je nu begeeft.


Mike

 
Welkom Ilse. Ik zou vooral geen groene smoothies nemen, omdat ik begrepen heb dat mensen heel moeilijk plantenvoedsel kunnen verteren en een mens is ook geen planteneter. Superfoods bestaan er zeker wel, maar wat je op internet erover vind is helaas een leugen/mythe waar ik eerst ook erin trapte. Verder kan ik je aanraden om ongeraffineerde Keltische Zeezout te kopen om Sole van te maken want dan krijg je ook veel meer mineralen erin, dat kan een zekere gezondheidswinst zijn. Verder zorgen vetten ervoor dat je lichaam meer mineralen kunt opnemen en mineralen zijn dan weer een must voor vitamine-opname.

Fatsnotbad,

Quote:
"Het kan me niet schelen of je hier kromme tenen van krijgt, het is inderdaad 5 voor 12 voor de mensheid en ik heb geen tijd voor mensen die zichzelf blijven saboteren. Of je snapt het of je snapt het niet, een tussenweg is er niet meer."


Straight to the point dus.

 
Ik heb ooit de volgende twee citaten uit het boek Primal Body, Primal Mind van Nora Gedgaudas vertaald:

Quote:
Door overweldigende moderne omstandigheden is er geen speelruimte meer om fouten te maken. De tijd voor onschuldig gebruik van genotsmiddelen is voorbij. We kunnen ons niet langer meer de arrogantie veroorloven om net te doen alsof we weg kunnen komen met het eten van wat dan ook, zelfs niet 'met mate', en ook niet op de een of andere manier ontsnappen aan de keiharde gevolgen hiervan, simpelweg door deze te ontkennen. Voor velen zullen de gevolgen verbonden aan onwetendheid onomkeerbaar zijn. We zijn te veel ongezonde generaties van 'de katten van Pottenger' gevorderd in de Industriele Revolutie, met haar verwoestende voedselvoorziening, en we zijn door dit alles allemaal genetisch te belast om ons te laten leiden door een voedselpatroon dat uitsluitend wordt ingegeven door een oppervlakkige smaakbeleving (bijv. gemaksvoedsel of junkfood) of door subjectieve idealen (bijv. vegetarisme en veganisme). Menigeen beschikt niet langer over dezelfde veerkracht als zelfs maar 1 generatie terug.

Met betrekking tot de moderne gezondheidscrisis moeten wij als individuen op een volwassen manier verantwoordelijkheid gaan nemen voor onze eigen kortzichtigheid en zelfgenoegzame praktijken. We moeten nu echt zelf volwassen gaan worden. Er is niemand die dit voor ons gaat doen.


Quote:
We kunnen het ons niet langer veroorloven om onwetend te zijn. We kunnen het ons niet veroorloven om ons geen zorgen te maken of om eenvoudigweg cynisch te zijn. We kunnen het ons niet veroorloven om ons blindelings afhankelijk te maken van een gezondheidszorg (lees: ziektezorg) die berust op ernstige vergissingen en tekortkomingen of op een overheid die ons wel gaat redden; evenmin kunnen we afhankelijk zijn van de, door grote bedrijven bestuurde, media om ons goed te informeren. We kunnen het ons niet veroorloven om wat dan ook voor lief te nemen. Onbedachtzame genotszucht moet tot het verleden gaan behoren. We beschikken niet langer over de speelruimte om fouten te maken.


Ik ben dus niet de enige die er zo over denkt.

Mike

 
Ik eet eigenlijk alleen citroenen en zwarte bessen, maar ik heb even gekeken op www.westonaprice.org (principles of healthy diets)

Het eerste wat opvalt:

8 ) Eet vers fruit en groente - bij voorkeur biologisch - in salades en soepen, of licht gestoomd met boter.

Maar ook:

2 ) Vermijd alle bewerkte zoetmakers zoals suiker, dextrose, glucose, high fructose corn syrup, en vruchtensappen.

Verder wordt bij baby's aangeraden om vers fruit te gebruiken, specifiek: perziken, nectarines, appels, kersen, peren, bosbes en andere bessen.

De gevaren van 'fruit juices' staan uitgewerkt in een stuk van Kaayla Daniel, waarin hij schrijft over de gevaren van fructose. In datzelfde stuk schrijft hij over fruit dat het - behalve in kleine hoeveelheden - belastend is voor de lever.

Er is ook nog een stuk over lacto-fermentatie, daarin staat dat volkeren fruit en groente fermenteren, waarna zetmeel en suikers worden omgezet in zuren. Maar dat werd zeker ook gedaan om het langer te bewaren.

Een beetje dubbel dus. In ieder geval komt het advies om fruit te laten staan niet van de WAPF, dat maken wij ervan in dit topic. Elke dag een appel van de lokale teler valt gewoon onder de aanbevelingen.

 
Thijs, in de dieetrichtlijnen waar je naar verwijst staat niet hoeveel vers fruit en verse groente moet worden genuttigd t.o.v. het overige voedsel. Dat kan dus variëren van heel weinig tot overdadig veel. Op dit forum wordt fruit niet afgeraden, maar wel dat je inname van fruit beperkt en je zoveel mogelijk richt op zuur fruit. Dit is niet in tegenspraak met voornoemde dieetrichtlijnen van WAPF, maar is eerder te typeren als een aanvulling/nuancering.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.153
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan