Hoi Gezondheid
Ik lees net je bericht, en ik kan je wel het een en ander vertellen over hoe ik het heb aangepakt om zo te eten terwijl ik nog thuis woon.
Mijn ouders zijn over het algemeen best wel bezorgd. Door de jaren heen is het minder geworden en vertrouwen ze me steeds meer (ook omdat ik nu ouder ben, ik word binnen een maand 17), maar als voorbeeld, het heeft wel een halfjaar geduurd totdat ik het eindelijk voor elkaar kreeg dat we 1x per maand vlees en zuivel bij een boerderij halen i.p.v. in de supermarkt.
Dit verschilt natuurlijk per gezin, sommige ouders zullen wellicht veel soepeler zijn dan de mijne. Ik weet niet precies hoe jouw ouders zijn, maar bij de mijne heb ik het heel voorzichtig aangepakt. Langzaam,
in stapjes werken, dat is de manier. En als je laat zien dat het goed gaat en dat je je er goed bij voelt, als je er echt enthousiast over bent, dan geven de meeste ouders al wat meer ruimte. Hoe kunnen ouders hun kind zijn passie ontnemen als die passie ook nog eens heel gezond is?
Mijn ouders eten best wel volgens de adviezen van het Voedingscentrum. Mijn moeder gelooft daar stellig in en eet braaf twee stuks fruit per dag. Ook eten ze beiden weinig vet en zelden vlees. Maar: mijn moeder gelooft er wel in dat vlees voor kinderen noodzakelijk is. Dat soort kleine dingen, daar moet je op inspelen! Kies de goede momenten uit, wanneer je ouders in zijn voor een gesprek, en vertel rustig hoe je het wilt. Volgens mij heb je dat ook al gedaan, als ik je bericht hierboven lees
. Heel goed! Het helpt wel dat jij al meerderjarig bent, natuurlijk.
Langzamerhand kun je dan steeds meer voedingsmiddelen aanschaffen die bij je nieuwe voedingspatroon passen en steeds meer ook daadwerkelijk zo eten. Kokosolie accepteren de meeste mensen al vrij gauw. Orgaanvlees duurt waarschijnlijk langer (het enige wat mijn ouders tot nu toe toestaan is rundertong).
Je kunt beginnen met je ontbijt te veranderen. Maak gewoon je ontbijt zoals jij het wilt en kijk hoe je ouders daarop reageren. Als je doorzet en elke dag zo'n ontbijt neemt, dan raken ze er vast zo aan gewend. Vervolgens verander je je lunch. En zo ga je door.
Ik weet niet of jouw ouders het avondeten koken, maar bij mij thuis wel. Maak ze rustig en geduldig duidelijk dat ze beter in kokosolie en/of roomboter kunnen bakken en braden dan in margarine. Zorg dat je van tevoren de kokosolie en roomboter ook daadwerkelijk in huis hebt, dan kunnen ze het zo pakken! En kijk of het lukt om de margarine gewoon niet meer te kopen
. Dan moeten ze bijna wel, hihi.
Door mijn ouders wordt vet nog altijd best wel ondergewaardeerd. Ze koken dan ook niet elke dag, naar mijn zin, volledig. Dan maak ik zelf iets kleins erbij. De meeste ouders vinden dat geen probleem, omdat je het zelf doet en je zelfstandig toont!
Nou, dit stukje is langer geworden dan ik bedoeld had, maar ja
. Hopelijk heb je er iets aan!
En nog een laatste tip: als je tijd hebt, bied dan eens aan om het avondeten klaar te maken en doe dat helemaal zoals jij wilt, met lekker veel vet uiteraard ;D. Als ze dat lekker vinden, dan weet je dat het goed zit!