Voorstellen Miriam

Mirimam

New member
Ik ben Miriam en ben via de blog "onder moeders vleugels" hier terecht gekomen. Wij hebben nl een schat van een zoon die nogal wat problemen heeft die 'ze' onder ASS problematiek willen scharen (Autisme Spectrum Stoornis). Nu zal wellicht niet alles met goede voeding op te lossen zijn, maar hopelijk wel een deel. Wij eten sowieso al weinig 'pakjes, zakjes, kantenklaar' maar er is nog best wat (veel) te verbeteren. Eens kijken waarmee te beginnen: tarwe/graan gebied of toch vet? Alles tegelijkertijd lijkt me niet verstandig en iets teveel van het goede.

Welkom Miriam,

De volgende vraag zal je toch gesteld worden dus daarom doe ik het maar:

kun je meer specifiek zijn over wat jullie eten?

Er zijn hier veel ervaringsdeskundigen op het forum mbt allerhande 'problemen'als gevolg van verkeerde voeding en welke voedingswijze nu juist wel goed is. Ze kunnen je van beter advies voorzien wanneer je specifieker bent.

Schot voor de boeg,gooi alle tarwe/graan eruit.

Alles tegelijk lijkt mij wel verstandig want rotzooi is rotzooi.Bij een kind kan dit natuurlijk moeilijker gaan begrijp ik ook.Dus dan maar zo snel mogelijk rekeninghoudende met je kind.

ad

Wij eten veel groenten, regelmatig uit eigen tuin (onbespoten, zonder kunstmest), stukje vlees/vis en aardappels/rijst/pasta/tarly. Fruit: appels en banaan (magnesium). Cashewnoten (magnesium), gedroogde goji-bes, gedroogde cranberries. Brood (meergranen) met margarine, kaas/vleeswaar/pindakaas/jam/ander 'zoet'. Manlief drinkt veel koffie, ik 1 bak per dag (grote mok), voor de rest thee en kraanwater. Zoonlief krijgt 1x per dag een glaasje roosvicee en voor de rest thee of kraanwater. 1 snoepje of koekje per dag als hij uit school komt. Zout en suiker voegen we sporadisch toe. Als het kan kopen we het liefst bio/eco/fairtrade.

Ik weet dat er veel veranderen kan (moet) maar ik weet nooit zo goed waar te beginnen èn hoe ik manlief 'mee kan krijgen'. Hij begint al steeds minder te geloven in 'het voedingsbureau', maar helemaal om is hij nog niet.

Tarwe/graan is dus een goede om mee te beginnen?! OK, ik heb een appelfiguur: vet om het middel en ik had al begrepen dat graan daarmee te maken kan hebben. Komt mij wel uit dus om onze graanconsumptie aan te gaan pakken!

Wat ik zo moeilijk vind aan het alles tegelijkertijd aanpakken is dat ik dan heel enthousiast vanalles en nogwat aanpak, het overzicht verlies en dan er helemaal mee stop. Dat overkomt me op diverse gebieden in het leven wel vaker nl. Vandaar dat ik dacht om het stapsgewijs aan te pakken (ook manlief meekrijgen zal dan makkelijker gaan denk ik)

Ok,

Er moet veel veranderen naar mijn mening.Bio etc. opzich helpt je niet echt.Het gaat om de voedingswaarde van de producten die je eet.Dus wanneer je producten weg gaat laten dan meot er iets goeds voor in de plaats komen,vooral van dierlijke afkomst(vetten en cholesterol bv.).

Zoals altijd,lees je goed in. Adviezen over wat te eten kun je voortreffelijk nalezen op de site van Lia,voedingisgezonheid.

Geen granen inderdaad,en wanneer je het brood weglaat kun je meteen die margarine weggooien.

ad

Ik denk dat Bio beter is omdat daar minder (resten van) bestrijdingsmiddelen en dergelijke opzitten. De voedingswaarde zal inderdaad niet veel verschillen van niet bio/eco. En inderdaad het gaat niet over het weglaten van producten maar over het vervangen ervan (door een goed voedingsmiddel). Ik zal de site van Lia eens gaan opzoeken, die heb ik nog niet gezien.

Ja, als je geen brood eet heb je ook geen margarine meer nodig...lol. Eens kijken wat we ipv brood kunnen eten bij het ontbijt en de lunch. Ik hoop havermout....dat lusten we graag....maar haver is ook graan dacht ik zo....Werk aan de winkel dus!

'Ik denk dat Bio beter is omdat daar minder (resten van) bestrijdingsmiddelen en dergelijke opzitten'.

Dit kan dan wel juist zijn maar ik doelde meer erop dat ook bio produkten niet de produkten hoeven te zijn die deel uit moeten maken van je voedingsmiddelen.

Bv.bio granen of vlees van met biogranen gevoerde beesten.Het blijven toch granen.Naast de invloed van gluten(gliadine)speelt de koolhydraten hoeveelheid ook in factor in het weglaten van graanprodukten.

ad

Hoi Mirimam, welkom.

Zoals Ad terecht opmerkte kan er nogal wat verbeterd worden. Te beginnen met die margarine, ik hoop dat die al de vuilnisemmer in is gevlogen. Gebruik daarvoor in de plaats roomboter, dat is simpel toch?

Als je de blog onder moeders vleugels hebt gelezen ben je toch al een beetje op de hoogte wat je zou kunnen gaan eten?

Veel vet (boter, ghee, kokosolie, olijfolie, slagroom) dan vlees/kip/vis/eieren, orgaanvlees, soep van bottenbouillon en rauwmelkse zuivel allemaal het liefst grasgevoerd/biologisch idd ivm pesticide etc. Verder wat zure vruchten(besjes, kiwi, zure appel), rijst of quinoa en groene baldgroenten dat is wat de meeste hier eten ongeveer. www.voedingisgezondheid.nl

Ik hoop dat je ze mee kunt krijgen thuis, zelf het goede voorbeeld geven dan gaan de kinderen wel mee na verloop van tijd.

Succes

Ik ben nog niet zo heel lang aan het lezen op het blog, maar ik ben daar wel tot inzicht gekomen dat het niet helemaal goed zit hier thuis qua voedingsmiddelen.

Het moeilijkst voor mij is (was) waar te beginnen, maar dat gaat het graangebeuren worden.

Roomboter gaat er ook komen, dat is wel zo makkelijk te veranderen! Rauwmelkse zuivel moet ik nog naar op zoek, ik heb al een adres gevonden maar dat is een half uur met de auto....ik hoop dichterbij iets te kunnen vinden. De site voeding is gezond heb ik ook openstaan, daar zit ik ook een beetje op te koekeloeren: daar staat alles overzichtelijk bij elkaar, handig!

Onze zoon is nog maar 6 jaar, dus die krijg ik wel mee. Hij lust alles, is een goede eter en probeert alles wat we op z'n bord leggen: dat gaat wel goedkomen. M'n man is een hardere noot om te kraken vrees ik :)

Hoi Miriam,

Mijn site is al aangekondigd. Daar vind je info vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

Ik heb er ook een 'advies' staan hoe je nu het beste je voeding om kunt gooien.

Daar vind je ook een overzicht van wat 'juiste voeding' is.

En het is geen dieet hoor, het is een aanpassing in je voedingspatroon, je moet anders gaan denken. Dit hou je nl. wel gemakkelijk vol.

Ook het 'alleen lezen forum' met teksten van Mike (de moderator) zijn heel leerzaam.

En pak de 'gebuiksaanwijzingen voor nieuwe leden' van Dennis ook even mee.

Lia

Quote:
Wij eten veel groenten, regelmatig uit eigen tuin (onbespoten, zonder kunstmest), stukje vlees/vis en aardappels/rijst/pasta/tarly. Fruit: appels en banaan (magnesium). Cashewnoten (magnesium), gedroogde goji-bes, gedroogde cranberries. Brood (meergranen) met margarine, kaas/vleeswaar/pindakaas/jam/ander 'zoet'. Manlief drinkt veel koffie, ik 1 bak per dag (grote mok), voor de rest thee en kraanwater. Zoonlief krijgt 1x per dag een glaasje roosvicee en voor de rest thee of kraanwater. 1 snoepje of koekje per dag als hij uit school komt. Zout en suiker voegen we sporadisch toe. Als het kan kopen we het liefst bio/eco/fairtrade.

Groenten: eet deze goed gekookt, ze moeten als boter binnenkomen, dus het liefst in een stoofpot of soep die langdurig is getrokken.

Aardappels/rijst/pasta/tarly: hiervan houd je alleen witte rijst over, de rest laten staan, zijn suikers en bevatten gluten.

Fruit/appels/banaan: nog meer suikers, deze keer vruchtensuikers, dus alleen zuur fruit en liefst met de kleur van bloed (rood/blauw/paars).

Cashewnoten: noten bevatten fytinezuur en zijn moeilijk verteerbaar, evenals alle andere producten die kiemkracht hebben (granen, zaden, pitten, peulvruchten, bonen).

Goji-bes: is een nachtschade en kost veel geld, investeer liever in werkelijke (dierlijke) superfoods, zoals: rauwe melk, vette vis, orgaanvlees en eieren.

Meergranenbrood: onverteerbaar vanwege een houtachtige vezel die de darmwand beschadigt, gluten, zetmeel (suiker) en een mineralenrover (fytinezuur).

Margarine: een moleculair misbaksel, dat meer overeenkomsten met plastic vertoont dan met voedsel, vervangen door roomboter (je weet wel, van de KOE!).

Kaas/vleeswaar/pindakaas/jam/ander 'zoet': liefst rauwmelkse kaas, vleeswaar bevat vaak toevoegingen als conserveermiddelen en suiker, pindakaas bevat vaak geharde plantaardige vetten (trnasvetten) en suiker, jam en ander 'zoet' is pure suiker, die je bloedsuikerspiegel en hormoonspiegel ontregelt.

Koffie: fokt de bijnieren op, is een stimulerend middel (drugs), ontregelt je bloedsuiker en droogt je uit.

Roosvicee: pure suiker en ook nog eens van de ergste soort, nl. vloeibaar en geconcentreerd.

Snoepjes/koekjes: suiker en suiker.

Zout/suiker: jammer dat je zo spaarzaam bent met zout, je kunt onbeperkt Keltisch zeezout eten (is goed voor je, een compleet mineralencomplex), suiker niet of nauwelijks toevoegen lijkt een goede keuze, maar kijk eens hoe vaak ik het woord 'suiker' hierboven bij andere producten heb gezet!

Conclusie: Als je een kind hebt met autisme is het niet handig om gluten en zoveel suiker te consumeren. Onze hersenen draaien op vetten, cholesterol en mineralen. Dat komt neer op precies de twee dingen waar we zo bang voor worden gemaakt: verzadigd vet/cholesterol en zout! Lees ook dit:

http://www.leefbewust.com/themas/hersenvoer.html

Mike

Dat Keltisch zeezout ga ik ook meteen aanschaffen! Voor de rest schrik ik van je opsomming, ik wist dat het beter kon maar dat het eigenlijk zo 'fout' was...jemig. Ik ga de pagina die je linkt meteen eens bekijken. Merci!

Je zult de term 'andersom denken'ook mbt voeding beslist tegenkomen en dan is het niet meer zo verwonderlijk dat er zoveel fout was/is aan jullie voedingspatroon.

Wat ik wel eens zou willen weten is wat jou liet denken dat jullie eetpatroon redelijk gezond zou zijn.(vrienelijk bedoeld hoor)

ad

Veel groente en fruit (ook gedroogd), noten/zaden, olijfolie (is niet zo slecht las ik al), weinig melk (alleen wat biologische volle melk), yoghurt/kaas wel. Vlees en vleeswaar op het meergranenbrood. Voor zoonlief 1 glaasje roosvicee (rest water en thee) en 'maar'1 koekje/snoepje per dag.

Als ik ons voedingspatroon vergeleek met andere mensen, dan dacht ik echt dat ik het beter deed (doe). BV cola en andere frisdrank, de hele dag door. Veel snoep en koek, chips. Weinig groente en fruit, vloeibare bakbotertoestanden (remia geloof ik), veel lightproducten, veel kunstmatige zoetstoffen. Witbrood of erger dat witbrood dat bruinbrood is...

Ik geloof wel dat wij het dan beter doen dan hetgeen ik hiervoor noemde, maar dat het eigenlijk nog onvoldoende is, sta ik best even van te kijken. Maar ja, een mens is nooit te oud om te leren!

Welkom Mirimam. Zoals je leest is er nog heel veel aan te passen aan je voedingspatroon. En dan hebben we het nog niet over de levertraan en andere mogelijk voor jullie belangrijke supplementen.

Heb je je ook verdiept in vaccineren? Mogelijk ligt daar een link met de problemen met je zoon. Ik heb geen idee tot welke leeftijd er gevaccineerd wordt volgens het vaccinatieprogramma, maar als er nog spuiten aan zitten te komen, dan zou ik me daar zeker snel in gaan verdiepen.

Welkom Mirimam

Wat leuk dat Onder Moeders Vleugels jou nu ook hier op het forum aantreft :wink:

Je hebt al heel wat tips gekregen zie ik.

Als je WAP-proof wilt gaan eten ben je volgens mij het beste geholpen met de site van Poekie, daar staat alles mooi en overzichtelijk bij elkaar.

Begin stapje voor stapje zodat je het overzicht niet kwijt raakt want dat is een reële angst die je daar uit, en angst dat moeten we niet hebben.

Begin anders eens met iedere dag een lekkere vette smoothie te introduceren, die gaat er bij de meeste mensen in als zoete koek, waarschijnlijk zal ook jouw man deze weten te appreciëren :wink:

Ik hoop je nog vaak te mogen zien op mijn blog, je kunt daar ook altijd vragen stellen want dat is ook weer leerzaam voor de andere bloglezers :-)

Maar zoveel kennis als hier vindt je wellicht nergens.

Het al of niet vaccineren is hier thuis iedere keer uitgebreid overdacht en besproken. Ik geloof dat dat pas weer rond z'n 9e op komt doemen, dus we hebben nog 3 jaar de tijd om te bezien wat we er dan mee willen.

Supplementen is helemaal zo'n onderwerp waar je zelf niet makkelijk wijs uit wordt (al geloof ik dat magnesium een belangrijke is voor 'rust in 't koppie'.

Ik dacht 'even' wat voedingsgewoonten onder de loep te nemen en aan te passen. Dat 'even' is dus niet even 8O, dat gaat een heel proces worden. Maar we gaan ervoor (ik dan toch, en ik neem manlief wel op sleeptouw als dat nodig is)

Zelf magnesiumolie maken en voor het slapen gaan de voeten van de kleine man lekker insmeren en masseren. Lekker ontspannend en daarom fijn voor het slapen gaan.

zie www.zechsal.eu Hier op t forum ook verschillende topics over.

Jouw blog heeft wat losgemaakt hoor! Heel veel herkenning in ieder geval, dus vandaar dat ik hier ben komen kijken. Hier staat inderdaad heeeeeeeeel veel kennis, erg fijn dat ik niet zelf van alles moet uitvinden. Op jouw blog wordt m'n (moeder)ziel gevoed, met rake waarheden, lollige en minder lollige dingen, (h)erkenning. En hier gaat m'n lichaam dus op de juiste manier gevoed raken...in theorie dan toch. (of is er al een bezorgservice? :P)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan