voorstellen wortel

wortel

New member
Hallo, ik lees af en toe mee op dit forum, zeer interessant! Ik ben zelf diëtist- ja het is echt waar!!- en heb jarenlang regulier gewerkt. Ik had eigenlijk nooit veel voldoening van mijn werk, ik had op een gegeven moment toch sterk het idee: er moet meer mogelijk zijn met voeding dan hetgeen wat ik adviseerde (schijf van vijf)!! Ik ben opleidingen en bijscholingen gaan volgen en kwam op een heel ander spoor terecht, super interessant! Vorig jaar ben ik voor het eerst moeder geworden en ik heb mijn praktijk tijdelijk stop gezet. Momenteel tref ik weer de voorbereidingen om te gaan starten, en dan geheel volgens mijn eigen visie en nieuwe inzichten. Daar heb ik enorm veel zin in. Zelf ben ik vegetarisch opgevoed - ja het is echt waar!- en in mijn zoektocht kwam ik tot de -in het begin- schokkende ontdekking- dat dit niet zo handig is. Begonnen met vis eten, schaal- en schelpdieren, bio kip en ook steeds vaker grasgevoerd rundvlees en lamsvlees. Met orgaanvlees heb ik nog wel wat moeite, iemand tips?

Leverkebabjes.(mishkaki) Lever in stukjes snijden zodat ze aan een stokje kunnen. Marineren in citroensap, zeezout, veel knoflook en chan currypoeder (of iets dergelijks, maar chan doet het meestal prima is goed verkrijgbaar) en wat cayennepeper. Paar uurtjes laten staan en dan lekker op de grill :-)

(ik weet niet of dit wel WAP-proof is trouwens en of je wel een recept zocht?)

@Laila Lali

cayennepoeder: cayenne is een nachtschade.

@Wortel

Fijn dat je op zoek bent gegaan en er voor open staat, als diëtiste.

Je kunt ook zelf leverworst maken.

Als je de lever 24 uur in rauwe melk te weken legt ben je de smaak grotendeels kwijt. Als je het dan daarna verwerkt in een stoofpotje, dat een paar uur op het vuur staat, proef je er niets meer van terug, qua smaak dan he.

Zou je verder nog met ons willen delen wat je allemaal eet en drinkt?

Lia

Oh, ok, ipv cayennepeper kan je ook verse gember gebruiken. En ipv citroensap tamarinde.

En we zijn hier dol op leverworst, dus dat recept ga ik snel eens maken.

Dank voor de tips, zo lijkt het me wat toegankelijker dan een stuk lever op je bord. Welke lever eten jullie? (van welk dier).

@Lia, je vraagt wat ik verder nog eet en drink, nou niet volgens WAP hoor, dan zou ik nog een lange weg te gaan hebben. Ik eet meer richting Paleo. Ik heb geen specifieke gezondheidsklachten op het moment. Ik geef borstvoeding en voel me fit ondanks nachtvoedingen. Maar ik denk zeker dat het altijd nog optimaler en beter kan. Daarom blijf ik op zoek naar mijn ideale eetpatroon (en beweegpatroon) en blijf ik telkens weer dingen aanpassen. Ik vind dit een interessant forum en neem de dingen mee waar ik wat mee kan :-)

wij eten runderlever.

Paleo zit toch al aardig richting WAP, dus zo lang zal die weg niet zijn, toch?

Lia

Als het om lever gaat, heb ik wel een tip:

gewoon in een stoofpotje gooien!

Laatst Boeuf-Bourgignon gemaakt, met zowel rundvlees als (runder-)lever.

Kon eerlijk gezegd de lever niet terughalen...

Ik heb vorige week het recept van thijs voor hart geprobeerd. Ik vond het zelf erg lekker en het smaakte als zacht rundvlees.

Hallo Lia,

Inderdaad is Paleo een stuk in de richting: zo eet ik al een tijd geen granen meer, geen nachtschaden. Maar fruit en nootjes/zaden eet ik wel. Zuivel nauwelijks, af en toe geitenmelk/kwark. Dus op die punten verschilt het toch behoorlijk vind ik. En het klopt toch ook dat de groente in WAPvoeding meestal niet rauw worden gegeten?

Inderdaad, als je groente rauw eet dan blijft de cellulose onverteerd en komen de mineralen niet vrij. Bovendien schuren de vezels je darmwand, niet goed. Door het te koken komen de mineralen wel vrij en worden ze opneembaar voor je lichaam.

Noten/zaden/pitten bevatten fytinezuur.

Zuivel is juist een van de goede dingen om tot je te nemen, vooral yoghurt en kefir. Daarnaast krijg je veel goede vetten binnen via slagroom, creme fraiche en roomboter/ghee. Dus die stap is niet zo groot.....om het verschil te overbruggen.

Lia

Hoe schuren de vezels je darmwand? Wat is dan precies het gevolg?

Ik combineer rauwe en gekookte groente zodat ik de voordelen van beide heb.

en bepaalde groente is meer geschikt om te verwarmen en andere om rauw te eten.

Wat voor groente eet jij b.v. en hoe bereid je ze? Want ook wortelen, bietjes, knollen worden niet gegeten in WAP toch i.v.m. teveel suikers? En groente zoals sla en komkommer eet je dan ook niet, of verwarm je dat?

En ja fytinezuur is me bekend. Ik redeneer zo: ik eet geen granen, peulvruchten en nachtschaden dus krijg al minder fytinezuur, saponines en lectines binnen. Dat beetje fytinezuur via nootjes is dan nog te overzien. Maar ik zou de nootjes wel kunnen gaan weken en ik ben zeker meer noten gaan eten in de loop der tijd, dus een beetje dimmen met de noten zou geen kwaad kunnen. Noten bevatten erg veel vet en dat is ook nogal een belasting voor de lever (als je ze eet zonder iets erbij).

En tja, zuivel...ben zeker benieuwd naar rauwe melk, heb ik nog nooit op. Ik ben van plan binnenkort op zoek te gaan naar een boerderij in de buurt zodat ik daar eieren en groente en fruit kan kopen. En eens rauwe melk proeven.

Eet jij slagroom, creme fraiche en roomboter ook op basis van rauwe melk?

Het is wel grappig: ik lustte als kind absoluut geen melk en kaas, geen pannenkoeken, patat, liever geen brood. Wel groente en fruit en yoghurt.

Je noemt het een kleine stap, maar dat is toch iets persoonlijks hoe iemand dat ervaart. Ik zou het een iig een grote stap vinden om heel veel fruit niet meer te eten en alleen gekookte groente te eten (ik houd zo van salades, -daar doe ik ook gekookte groente in trouwens- en groene smoothies) en ineens dagelijks rauwe melkproducten te nemen enz. Maar zeker interessant om in te verdiepen.

Voor mij iig een leuk experiment om fruit en noten eens weg te laten (of alleen het zure fruit) en kijken wat het met me doet. Dat ben ik zeker van plan!

Welke fruitsoorten eet jij wel?

Fijn weekend!

Vet is GEEN belasting voor de lever! De lever is een VETVERBRANDINGSORGAAN! Welke gedeelte van dat woord begrijp jij niet?

Mike

vet in het algemeen is geen belasting voor de lever, maar omdat nootjes zo vet zijn krijg je in een keer veel te verwerken, meer dan wanneer je b.v. vet vlees eet, zo bedoelde ik het.

Nee, noten bevatten anti-nutrienten, Een duur woord voor: plantaardige gifstoffen. Heeft niet met vet te maken!

Mike

@wortel,

's Ochtends citroensap in een glas sole.

Wij doen een zure appel en het sap van een halve grapefruit/citroen in de smoothie, soms een kiwi.

Dat is al het fruit dat we eten.

Groente: in stoofpotjes heel veel uien, knoflook, en soms een rode/groene kool, en heel veel vocht (boter/kokosolie/kokosmelk/bouillon)

In wokschotels: prei, enkele wortel, ui, knoflook, courgette, broccoli, paksoi. En daar gaat ook vocht bij.

En we eten er altijd vlees bij.

Het rauwe element bij al onze 'warme' maaltijden is rauwmelkse kaas of kefir of beetje smoothie dat over is van de ochtend of straks weer zuurkool.

Lia

Hoi Wortel, welkom hier. Leuk om te lezen dat je als diëtist zo je horizon verbreedt.

Je schrijft:
Quote:
maar omdat nootjes zo vet zijn krijg je in een keer veel te verwerken

Begrijp ik hieruit goed dat je vetten nooit "alleen" moet eten? Mijn diëtiste raadde me juist aan om een hand noten als snack tussendoor te nemen. Wel alleen dus.

Ik hou net als jij erg van salades, en doe dan de groenten die rauw het best zijn (zoals komkommer en sla) rauw en andere gekookt (bijv. broccoli of bietjes).

Dierlijk vet helpt volgens mij bij het verteren van eiwit en kun je dus juist goed combineren, of dit ook voor nootjes geld weet ik niet.

Noten bevatten veel fytinezuur en dat bemoeilijkt verteren alleen maar omdat enzymen geblokkeerd door raken en enzymen zijn belangrijk voor vertering van eiwitten.

Gezondheid,

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan