Vraagje: Kleur in het gezicht en vitamine a

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik zal eens kijken hoe Alexandra dit dan heeft gedaan.

Ik denk zelf aan citroen met olijfolie. Of de rauwe eieren met limoen en olijfolie..

De halve liter zout flush heeft mij overigens niets opgeleverd (even geleden op lege maag...)

 
Quote:
Lever- en galblaaszuiveringen zijn echt het meest effectief. Al het andere wat je doet verbleekt hierbij.


Ik kan het op dit punt ook alleen maar met Mike eens zijn :)

Na 3 jaren aanmodderen, een jaar opzien tegen leverreinigingen, twee mislukkingen en nu twee uitgevoerde volledige leverflushes (dus: 's nachts, met bitterzout, grapefruit c.q. citroen en olijfolie) heb ik inderdaad ervaren dat die de meeste zoden aan de dijk zetten. Mijn echte herstelproces is voor mijn gevoel nu pas begonnen.

Dus die zou ik je ook aanraden.

 
Oké die ga in dus doen.. Hoeveel nachten doe je dat?

En wat zijn jouw symptomen?

Als ik het goed heb, heb jij ook een eetstoornis verleden toch?

Ik ook, namelijk, en heb het idee dat ik nog steeds op de blaren moet zitten...

 
Dat doe je één nacht. DenniS heeft een prachtig topic gemaakt over het hoe en wat:

https://www.fatsforum.nl/topic/tweedaagse-leverkuur#post-17892

Inderdaad, ik heb ook een eetstoornisverleden. Sinds ik daarvan hersteld ben (althans, voor het grootste gedeelte, moet ik eerlijkheidshalve toegeven), is het allemaal heel hard achteruit gegaan bij mij - en het duurt nu al heel lang voor het weer beter gaat.

Om al mijn symptomen te noemen, zou te veel tijd en ruimte kosten, maar heel kort samengevat staat het in mijn voorsteltopic (https://www.fatsforum.nl/topic/voorstellen-pinklady) en verder een kort overzichtje hieronder:

Vermoeidheid en een slechte concentratie zijn mijn hoofdklachten. Alles wat op fysieke inspanning lijkt, is te zwaar en ook mentale inspanning leveren kost moeite.

Mijn bijnieren hebben het zwaar, te merken aan het feit dat ik moe ben, vaak een lage bloeddruk heb, niet tegen (zon)licht/geluid kan, erg slecht tegen stress kan, een trage schildklier heb, nauwelijks eiwitten en vetten kan verteren en veel koolhydraten nodig heb.

Mijn schildklier functioneert dus niet goed (o.a. altijd koud, altijd moe, wazig in mijn hoofd, traag in denken en doen, lusteloos).

Ik vermoed een alvleesklierprobleem, omdat ik vrij veel suikercravings had.

Mijn lever- en galblaas willen geen vet verteren en hormonaal gezien zit ik slecht in elkaar.

En misschien nog wel - naast lever en galblaas - het belangrijkste: mijn darmen nemen slecht op. Er kwamen veel onverteerde etensresten uit. De meeste supplementen die ik innam, deden helemaal niets. Pas nu ik een tijdje aan het reinigen ben met oxy powder en darmspoelingen, merk ik ineens een effect van bepaalde dingen.

De meeste van deze problemen zijn destijds met bloed- en ontlastingsonderzoek bevestigd. Daar kwam ook uit dat ik zo'n beetje alle tekorten had, die je kon hebben. Ik geloof dat alleen vitamine C binnen het toelaatbare viel en dat een paar mineralen (o.a. natrium en kalium) en hormonen oké waren.

Tot zover een kort overzicht van mijn klachtenlijstje. Het eerste dat heel veel voor me heeft betekend, is het gebruik van hydrocortison. Op het forum zijn de meesten tegen, maar ik absoluut niet, mits je weet wat je doet. Door hydrocortison kon ik weer gewoon 12 uur op een dag op zijn (in plaats van 2-4). Door hydrocortison heb ik mijn leven weer kunnen opbouwen van slapen naar studeren. Op een gegeven moment voelde ik dat ik het niet meer nodig had en toen heb ik afgebouwd. Alleen als ik nu echt een enorme stressor heb, slik ik het nog steeds. Het is nu dus meer een noodpilletje. In het laatste half jaar heb ik twee keer een pilletje genomen, geloof ik.

Daarna heeft de vooruitgang bij mij een tijdje "stil gestaan" (maar, ook geen achteruitgang, dus daar was ik blij mee). Sinds mijn darm- en leverreinigingen gaan veel dingen weer iets beter. Met name mijn lichamelijk energie gaat wat omhoog, ik kan iets meer vet verteren dus ik voel me minder beroerd na het eten. Waar ik het meest blij van word, is dat ik weer normaal korte afstanden kan fietsen. Dat is heel lang geleden :) Daarnaast komt er weer iets van een emotioneel leven terug. Niet altijd leuk, maar wel belangrijk. Zo afgestompt als ik was, was echt niet gezond.

Dat je nog steeds op de blaren moet zitten, komt me bekend voor. Het is bij mij niet allemaal afkomstig van mijn es, maar ook daarvoor zat er al een hoop. Een eetstoornis is in ieder geval wel een enorme aanslag op je lijf, ongeacht welke vorm je hebt. Je lijf in de war sturen bij het meest primitieve en primaire mechanisme dat het bezit, is kwalijk - en schadelijk.

In ieder geval hoop ik dat leverreinigingen jou ook zo enthousiast kunnen maken als mij. Bij mij is het de eerste twee keer niet goed gegaan (bitterzout viel verkeerd) en het heeft heel veel tijd gekost om het weer aan te durven. Nu ik het weer durf, ben ik er oprecht heel blij mee en ik hoop dat dat jou ook gaat gebeuren!

 
Dankjewel, Pinklady!

Ik kom later terug op je verhaal, maar voor nu even het volgende: heb je ook een parasietenkuur vooraf gedaan?

 
Nee. Ik heb geen aanwijzingen voor parasieten, dus daar zag ik de noodzaak niet zo van in. Bovendien ben ik redelijk actief bezig met oxy powder en ik gok dat de meeste eventuele parasieten dat niet overleven.

 
https://www.fatsforum.nl/topic/leverreiniging-vertaling

Hier een heel groot en uitgebreidt topic over het zuiveren van de lever. Niet alleen de milde zuivering beschreven in de eerste post, maar ook de grote leverzuivering.

Hier de PDF van het boek van Morritz. Pak ik er nog iedere keer bij ivm de verhoudingen die je moet gebruiken. http://www.milieuziektes.be/Lever_en_Gal_Zuivering.pdf

Persoonlijk ben ik voor het radicale. Als je letterlijk geel uitslaat dan is er veel aan de hand. Niet te veel twijfelen, niet in de angst gaan zitten (dus niet mijn laatste ervaring lezen in het voorgestelde topic :wink:) en heel snel een grote zuivering inplannen! In de tussentijd iedere morgen olijfolie, citroen of grapefruitsap en eigeel nemen. Dat de zoutflush niet heeft gewerkt kan er mee te maken hebben dat je te verstopt bent.

Ikzelf ben nooit geel geweest. In mijn ergste periode hier heel goed op gelet, mensen ook regelmatig gevraagd met me mee te kijken.

Ondertussen je maagzuur versterken dmv appelazijn en sole voor de couperose. Heb ik ook in erge mate. Sinds ik wapf al wel veel minder. Blijkbaar is er iets veranderd na de afgelopen zuivering, want op het werk viel het de jongeren opeens heel erg op. Terwijl ik het vanmorgen in de spiegel minder rood vond. Toen ik zei dat ik dat altijd heb ontkende iedereen dat in alle toonaarden. Wel grappig, aangezien ik dus altijd rood ben.

 
Haha, ik ben dus toch niet de enige. We gaan er gewoon echt anders uitzien!

Trouwens Alexandra, wat voor werk doe jij met jongeren, als ik vragen mag?

 
Inderdaad Pinklady. Maar bijzonder dat ze me rood vonden zien, terwijl het echt minder is in mijn ogen. En hard beweren dat het anders nooit is! Gelijk maar weer gezegd dat als ik het druk heb, ze iets zeggen wat niet leuk is voor mij of dat als ik schrik ik knalrood wordt, ben en blijf. Is dat ook gelijk weer duidelijk :D

Ik werk met jongeren van 6/8 tot 20/21 in een crisisopvang. Ze hebben ook allemaal een licht verstandelijke handicap wat betekend dat ze een "normaal" uiterlijk hebben maar een IQ tussen de 50-55 en ongeveer 75. Je ziet dus niet dat ze iets mankeren en dat is gelijk de grootste valkuil. Voor hun en voor iedereen om hun heen. Zeker met de straattaal die ze spreken lijkt het heel wat.

 
Ah ja precies. Ik heb een minor over jeugdcriminaliteit gedaan en daar staan inderdaad LVB-jongeren redelijk centraal. Wel heftig werk, lijkt me.

 
Ben ik weer!

Ik heb de leverreiniging gelezen van Dennis, helemaal top, eens kijken wat ik daar van kan maken. Ik doe er echt alles voor om alle bende af te voeren wat ik blijkbaar nog bij me draag. Dat mijn lever echt niet optimaal werkt lijkt me meer dan duidelijk.

Overigens, de reiniging waar Alexandra het over heeft, is radicaler. Is dat wel wijs, als je een ernstige bijnieruitputting hebt?

Ik zal ze eens afwegen tegenover elkaar..

Ik zie er steeds meer voorbij komen met een eetstoornis verleden. We hebben in ieder geval allemaal gemeen dat we onszelf behoorlijk tekort hebben gedaan, en daar nu voor moeten boeten. Gelukkig allemaal er van overtuigd dat het beter kan, en juist nu het beste willen. Maar, het is niet makkelijk..

Nu ik officieel diagnose burn-out heb gekregen, en dus een bijnieruitputting heb, lijkt alles er heel hard uit te komen. Ik heb me, in de tijd dat ik zwaaaaar ondergewicht had (bmi van 13!), nooit zo beroerd gevoeld als dat ik me toen voelde. Ik denk dat ik toen nog de reserves opmaakte van wat ik al die jaren daarvoor opgebouwd had, terwijl ik nu door het jaren hard werken (wel met een gezond gewicht, maar met nul buffer en mijn achterstand van al die jaren eetstoornis) pas voel wat ik mezelf tóen aan heb gedaan. Het is vreselijk!

Dit gaat nog lang duren, maar elke stap is er één.

De hoofdklachten die je opnoemt komen me heel bekend voor. De vermoeidheid en de slechte concentratie, de lage bloeddruk, en ook (!!) het slecht kunnen verdragen van zonlicht. Mijn bijnieren zijn zwaar uitgeput, in een ernstige vorm zo merk ik, want echt alles kost heel veel energie. Ook mijn schildklier is aan de lage kant, ik heb het daardoor altijd koud (handen en voeten vooral) en ben vreselijk wazig in mijn hoofd. Ook zie ik erg wazig en lijkt mijn hoofd honderd kilo te wegen.

Al mijn hormonen lijken in volledige disbalans te verkeren, wat natuurlijk logisch is als je bijnieren volledig uitgeput zijn. Soms snap ik niet meer wat wát nou is, terwijl jij daar volgens mij al wel meer zicht op hebt.

De Oxy Powder die je noemt zal ik eens opzoeken, ik heb het hier wel vaker voorbij zien komen. Ook hydrocortison wekt interesse bij me, vooral omdat ik echt niet meer weet hoe ik aan energie moet komen. De ene dag gaat het beter dan de andere dag, maar ik blijf enorme downs hebben, die absoluut overheersen..

Momenteel heb ik afstand genomen van het studeren. Het enige wat me nog te doen staat is afstuderen, dat komt later wel en heeft nu geen prioriteit. Al mis ik heel erg het bezig zijn met 'mijn ding' (studeer aan de stylingacademie), wat mij tevens motiveert om beter te worden.. want oh wat wil ik dat weer graag.

De leverreinigingen hebben mij absoluut enthousiast gemaakt, dus ik ga me hier verder in verdiepen en hoop ze zo snel mogelijk uit te kunnen voeren!!

Ik wil niet langer op de blaren zitten van die ellendige periode van toen (bij mij was trouwens mijn es niet het enige wat mij tot die punt heeft doen laten komen, want ook mijn jeugd heeft er toe bijgedragen dat ik uiteindelijk een es kreeg - wat ook weer heel veel nare ervaringen kent). De motivatie die ik toen kende om mezelf uit te hongeren (wat klinkt dat toch vreselijk, als ik toen eens wist), wat trouwens al acht jaar geleden was) gebruik ik nu om mezelf nog sterker te maken!

 
@ Pinklady. En die jongeren worden groot.... Pittige groep mensen waar weinig mogelijkheden voor zijn. Dit komt onder andere doordat ze moeilijk begeleiding accepteren als ze "volwassen" zijn. Maar het kan ook zo ontzettend leuk zijn!

 
Bedankt Alexandra voor de informatie! Ik heb die topic over leverreinigingen al meerdere malen gelezen, en had dus ook vernomen dat je er wel voorzichtig mee moet zijn wanneer je aan bijnieruitputting lijdt?

Het letterlijk geel uitslaan doet bij mij ook wel belletjes rinkelen, net als die zware kringen om mijn ogen die maar niet lijken te verdwijnen. Ik zal dus, als het verstandig is bij bijnieruitputting, snel die zuivering inplannen. Moet je er meerdere dagen voor uittrekken qua voorbereidingen? Ik zal het zelf wel even opzoeken alvorens ik met zoveel vragen kom ;-).

Ik dacht zelf dat de zoutflush niet werkte omdat ik vanuit mezelf elke ochtend wel makkelijk naar de wc kan.... Maar dat is dus geen logische beredenatie?

Elke ochtend neem ik al sole, maar dit zal ik aanvullen met appelazijn. Dit samenvoegen, of los van elkaar drinken?

De couperose die ik heb is minimaal, ik zie het onder m'n neus een klein beetje en onder mijn ogen lichtjes. Ook boven mijn lippen richting wang, maar dit is nog onderhuids. Als ik er geen druk op uitoefen, dan zie je 't niet..

Toch zie ik zelf deze veranderingen, en die baten me zorgen. Net als de aderen onder mijn ogen (waardoor ik donkere kringen heb) en de spatadertjes op m'n benen. Gekke veranderingen, die me soms ernstig frustreren. Net als het geel uitslaan van m'n huid, of soms zelfs een bruine tint er in.. en nee dat is niet van de zon en ziet er echt niet heel fijn uit.

Alsof ik mezelf aan het inleveren ben voor een ander persoon... Maar, we gaan voor de verbetering!

Nogmaals, bedankt voor de tips, ik ga meteen even lezen!

 
Het is een kwestie van keuzes maken Floortje. Stelling is: geen leverzuivering bij (ernstige) bijnieruitputting. Ik kan me helemaal vinden in deze stelling, maar.... 1, ik wist niet van het bestaan van bijnieruuitputting af en ben gewoon begonnen ondanks mijn ernstige bijnieruitputting. 2. Ik zou het zo weer doen!

Je moet de voors en tegens tegen elkaar opwegen. Zonder de leverzuivering in combinatie MET heel vet eten zou ik nu geen galblaas meer hebben, een hele zieke lever en alvleesklier en waarschijnlijk mezelf in leven proberen te houden op 6 chocoladewafels per dag.

Ergens moet je beginnen. Op het moment dat je niet goed werkt aan de bovenkant van de spijsvertering kan de rest wat er onder zit ook zijn werk niet goed doen. Ik zou per direct beginnen met dierlijk bijnierextract en gelijktijdig aan de gang gaan met de lever en gal. Niet stoppen met vetten eten, want dat leg je de boel helemaal droog wat niets ten goede komt.

 
Floortje, dat dilemma ken ik ook. In een ander topic heb ik eens geschreven dat ik het gevoel had dat die vervelende lever mijn bijnieruitputting in stand hield. Dus zonder een gezondere lever, zou ik voor mijn gevoel niet verder komen. Toen ben ik begonnen en ik heb het nog niet als zwaar ervaren. Waarschijnlijk zou het anders zijn toen ik écht nog niets kon (dus: mijn 20-22 uur slaap-per-dag-fase). Maar in deze fase heb ik het gedaan onder het mom van "niets te verliezen". Daarmee wil ik mensen met zware bijnieruitputting niet adviseren om tegen andere adviezen in te gaan, maar ik heb bewust een andere keuze gemaakt en bij mij heeft die goed uitgepakt.

 
We zitten tegelijkertijd te posten :)

Ik heb gewoonweg een masker op mijn gezicht, zo rood van de couprose. Het is heel langzaam aan het oplossen. Zou sneller kunnen als ik er prioriteit op leg, maar het is voor mij nog een bijzaak. Als je mijn laatste post lees in het leverzuiveringstopic zie je dat ik zaken die pijn doen voorrang geef :) Voorheen had ik ook ontstekingen in mijn gezicht erbij, dat is helemaal over.

Sole en appelazijn kunnen heel goed samen in 1 glas. Vooral doen, meermaal daags (zeg ik, terwijl ik t zelf niet doe :p)

Ik zat ook maar hardop te denken hoor over de zoutflush. Ik heb t 1 keer geprobeerd en kreeg het niet gedronken. Kan goed dat je eigen redenatie helemaal klopt!

 
Daar gaat het denk ik om, bewuste keuzes maken. Als je weet waarom je iets doet en je staat er 100% achter, dan heb je volgens mij de helft al gewonnen.

Ook ik geef niet het advies om altijd maar de leverzuivering te doen, ondanks bijnieruitputting. Maak je eigen bewuste keuzes, daar staan we hier voor op het forum. Deel je ervaringen en we kunnen van elkaar leren!

 
Helemaal mee eens: op je eigen gevoel af gaan! Mijn gevoel zegt dat m'n lever me in alles behoorlijk dwars zit, en dat mijn bijnieruitputting daar juist aan ten onder gaat. Absoluut in staat om te reinigen dus, ik heb er helemaal zin in (zeg ik nou iets geks, of klinkt dit herkenbaar? ;-)).

Ik heb net een aantal hoofdstukken uit het boek van Morritz gelezen. Interessant!

Komt deze reiniging overeen met die hier online staat? Want, ik kan de link die je me gaf (topic: leverreiniging) niet openen.

Zes dagen appelsap drinken lijkt me best vreemd, gezien mijn bijna suikerloze bestaan. Maar ik heb hier wel vaker over gehoord dat dit een goede voorbereiding is, dus als dat zo is .. dan doe ik dat natuurlijk ook.

Of (jaja, ik vraag door hoor! ik ben hier nog een beetje een leek in) volbreng ik het ook door sole met appelazijn te drinken en de olijfolie/ei/citroen?

Is het wijs om een nier- en darmreiniging te doen? Of kan ik gewoon beginnen met de leverreiniging na zes dagen voorbereiding?

En dus niet de vetten helemaal links laten liggen, zoals in het boek van Morritz staat? Of wel op de dag zelf, als je 's avonds de reiniging doet?..

Wat een vragen, ik zie zelf door de bomen het bos niet meer ;-)

 
Er zin in hebben, dat is een goed teken! Er zijn absoluut momenten geweest dat ik leefde van zuivering naar zuivering. Puur omdat ik dan wist dat ik 24 uur pijnvrij zou zijn... Had er ook de eerste keer zeker zin in, was ook erg benieuwd!

Ik kan de link ook niet openen, zal t nog eens posten:

https://www.fatsforum.nl/topic/leverreiniging-vertaling-6

Er is volgens mij niemand meer op het forum die appelsap drinkt ter voorbereiding. De meesten drinken appelazijn ter voorbereiding (ik niet, ik doe niets speciaals meer van te voren of erna). Dus de appeazijn flink opschroeven zes dagen van te voren. Zou voor mijn maagzuur ook zeker niet verkeerd zijn....

Ik doe geen nier-en darmreiniging. Was me allemaal veel te ingewikkeld. Ik heb vanaf de tweede zuivering aan lopen klooien met zelf klysma's zetten. Na twee of drie keer was ik daar ook helemaal klaar mee.... Dus dat doe ik ook niet meer.

Tanja neemt na de zuivering een paar dagen nog een beetje bitterzout om de darmen door te spoelen.

Als ik vetten links laat liggen, dan gaat de lever protesteren. Ik doe alleen "vetvrij" op de dag van de zuivering. Maar drink wel gewoon melk. Denk dat ik relatief veel vet neem op de dag van zuivering. Maar mijn lever vraagt er ook om. Anders krijg ik echt pijnlijke steken. De achterliggende gedachte van geen vet is dat je de lever even rust gunt voordat hij keihard aan de gang gaat. Achter dat idee sta ik zeker ook, maar dat kan mijn lever (nog) niet aan. Of hij wil het gewoon niet, dat kan ook. In mijn geval heb ik iedere keer nog goed resultaat, dus iets doe ik goed :wink:

 
Wat betreft geen vet: Moritz was veganist. Dus misschien komt het daar vandaan dat hij wat minder van het vet is dan wij hier bij de WAPF :)

Ik probeer voor de reiniging te minderen, maar na en zelfs tijdens de reinigingen kreeg ik juist enorme trek in vet. Dus in plaats van een begin met een fruitsapje, begon ik me gebakken eieren met mayonaise, extra ghee en pesto. En dat beviel me prima.

Appelsap: heb ik de afgelopen twee keren wel gedaan, maar geen zes dagen. Ik heb maar één dag appelsap gedaan. Waarschijnlijk heb ik dus minder geloosd dan ik had kunnen lozen. Volgende keer wil ik het met appelazijn proberen, maar ik vind appelazijn echt verschrikkelijk vies. Dus ik moet nog even uitvinden hoe ik dat 6 dagen achter elkaar op een normale manier naar binnen krijg. Ik ga er echt van kokhalzen en dat wordt nog erger als ik het verdun.

Darmen: ik ga na mijn leverreiniging gewoon door met oxypowder, zoals ik dat altijd doe. Voor de reiniging nam ik de afgelopen twee keren 's ochtends extra oxy powder. Mijn lijf reageerde daarvoor heel traag op bitterzout, dus dan kwam mijn eerste ontlasting na het bitterzout pas om 08.00 uur 's ochtends. Beetje te laat.

Nieren: Doe ik niets mee.

En zin hebben in: join the club. Ik kijk uit naar mijn volgende reiniging :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan