Vragen over gebit

...........

Active member
Ik heb in mijn leven flink wat ellende met mijn gebit gehad. Ik ben nu 27 en Wapf nu een jaartje of 5. De eerste 22 jaar van mijn leven heb ik dus ongezonde voeding/maagvulling/rommel gegeten, veel teveel suikers, brood, cola, becel etc.

Er is dus van jongs af aan redelijk wat gesleuteld aan mijn gebit. Altijd veel gaatjes, nachten lang wakker liggen van de kiespijn, amulgaam (is nu allemaal vervangen door witte vullingen), wortelkanaalbehandelingen, fluorbehandelingen en andere dingen die tandartsen bij je doen die niet erg goed voor je gezondheid zijn.

Zo'n 2-3 jaar geleden heb ik dan ook maar de beslissing gemaakt om gewoon niet meer naar de tandarts te gaan.

Weston Price wist al dat problemen met je gebit erg slecht zijn voor het hele lichaam.

Ik zou dus graag eens een keer mijn hele gebit willen laten nakijken door iemand die er wel verstand van heeft.

Ik heb op dit moment eigenlijk geen idee hoe het er voor staat met mijn tanden en kiezen. Ik heb best wel een aantal wortelkanaalbehandelingen gehad, maar geen idee meer in welke tanden of kiezen.

Wortelkanaalbehandelingen schijnen best slopend voor je gezondheid te zijn, dus wat kan ik nu het beste doen?

Zijn er tandartsen in Nederland (als het kan niet al te ver weg) die WEL verstand hebben van gezondheid en het gebit?

Iemand tips?

Hoeveel tanden hebben er en wortelkanaalbehandeling gehad Janse? Hou je nog wat over als je ze laat trekken? En kun je het betalen om er een paar te laten vervangen door kronen/implantaten, hoewel ik zelf ook weer geen implantaten zou nemen. Dat is ook kinesiologisch getest bij mij door een peut dat dat niet goed zou zijn.

Mijn tandarts kijkt wel heel breed/holistisch, maar is alleen op de hoogte van W.Price mbt de dode kiezen/wortelkanaalbehandelingen en dus niets over voeding. Hij gelooft nog altijd in de bacteriën als vijand. Ik weet even niet waar je woont, maar Zuid-Limburg dacht ik eerder niet, dus misschien heeft iemand anders een goede tip.

https://www.fatsforum.nl/topic/tandarts

Bevat ook een lijstje met biologische (bio-energetische) tandartsen. Ik heb zelf over een half jaar de optie tussen een implantaat en een brug. Met een brug verniel je de omringende tanden, dus ik dacht aan het implantaat.

Maar ik lees hier dat 85% van implantaten een ontsteking veroorzaakt (link) , hoe schadelijk is het dan om niets te doen denk ik dan. Een open gat op een plek die verder ook niet zichtbaar is.

Mijn moeder heeft jarenlang ellende gehad met implantaten... Geen idee of het zo'n goed idee is om vreemde stoffen in je lichaam te stoppen. Buitenom dat ik de financiën niet heb, ik laat een kies die getrokken is gewoon zoals het is. Voordeel is wel dat de kies op een plek zit die je niet ziet.

Nadeel van gat in je mond schijnt te zijn dat er dan geen tegendruk meer is voor de andere kies die er tegenover ligt en die zou dan los kunnen gaan zitten. Geen idee of dit een verkooppraatje is van de tandartsen. Ik denk als het bij mij op een plek zou zitten die je niet ziet dat ik het ook zou laten voor wat het is. Zo'n brug is inderdaad weer een aanslag op tanden ernaast.

Uit die lijst van tandartsen wordt je niet echt veel wijzer. Mijn moeder is er eens naar eentje gegaan uit die lijst in Den Haag voor een second opinion mbt wortelkanaalbehandeling en zij vertelde gewoon doodleuk dat ze die toch echt nodig had. Fijner zou zijn als er al iemand is geweest met een goede ervaring.

Ik ga ervanuit dat als je goede voeding neemt, de kiezen en tanden lekker op hun plek blijven zitten! Dat hoop ik dan toch. En anders zie ik t wel. Geld voor bruggen, implantaten en dergelijke is er niet. Goede voeding is hopelijk de oplossing. Anders moet ik mijn verstopte verstandskies maar eens aanspreken en vragen door te komen. Kan die de kies opschuiven en heb ik geen gat meer :wink:

Ik heb ervaring ermee, het gat zit er bij mij nu 3 jaar en de kies erboven zit prima op z'n plek. Niks aan het handje.

Tanja,

Quote:
Hoeveel tanden hebben er en wortelkanaalbehandeling gehad Janse? Hou je nog wat over als je ze laat trekken

Ik heb werkelijk geen idee. Ik gok dat het er een stuk of 4 zijn,maar meer of minder kan ook. Lekker duidelijk haha.

Het is dus aan te bevelen om alle kiezen die ooit een wortelkanaalbehandeling hebben gehad alsnog te laten trekken? Heeft dat dan nog wel zin om dat nu alsnog te doen? Het kanaal waar de zenuw in zat wordt toch ook volgestort met een of ander spul? Als je de kies dan jaren later alsnog laat trekken, dan is de dooie kies wel weg, maar zit er dan niet nog steeds een volgestort gat in in je mond waardoor je nog steeds een afgesloten anaërobe situatie in je mond hebt die 24 uur per dag ontsteken en je lichaam en imuunsysteem flink kunnen verstoren??

Thijs,

Quote:
Bevat ook een lijstje met biologische (bio-energetische) tandartsen. Ik heb zelf over een half jaar de optie tussen een implantaat en een brug. Met een brug verniel je de omringende tanden, dus ik dacht aan het implantaat

Een implantaat lijkt me ook niet zo'n goed idee. 85% van de implantaten veroorzaakt ernstige ontstekingen lees ik net.

http://www.secondopiniontandarts.org/implantologie.html

Mike,

Bedankt, FredNelissen is een uurtje rijden, maar dat heb ik er wel voor over als hij me echt kan helpen mijn gebit voor eens helemaal in orde te krijgen. Ik zal eens contact met hem opnemen.

Quote:
Nadeel van gat in je mond schijnt te zijn dat er dan geen tegendruk meer is voor de andere kies die er tegenover ligt en die zou dan los kunnen gaan zitten. Geen idee of dit een verkooppraatje is van de tandartsen. Ik denk als het bij mij op een plek zou zitten die je niet ziet dat ik het ook zou laten voor wat het is. Zo'n brug is inderdaad weer een aanslag op tanden ernaast.

bij mij is er ook een aantal jaren geleden (5 jaar terug of zo) een grote kies uitgehaald. Ik kan er mijn wijsvinger inleggen. Je ziet het gelukkig niet, wil ook geen implantaat en de rest blijft keurig op zijn plek.

Ik ga ook al een aantal jaren niet meer naar de tandarts. Als ik klachten krijg kan dat alsnog. Je kan steeds betalen, hij wil ook zeker jaarlijks een foto maken, wat ik niet meer wil en als slagroom op de taart stuurt hij je ook nog naar de mondhygieniste waar je altijd met pijn vandaan komt.

De kies moest er trouwens uit omdat dit een kroon was die al jarenlang ellende gaf.Uiteindelijk moest ik voor een wortelpuntreiniging of zo iets wat uiteindelijk geen nut had omdat de kies ontstoken was.

Volgens mij ging er steeds vuil tussen tandvlees en wortel zitten wat ging irriteren, ik voelde dat ook. Volgens de tandarts kon dat niet, was zeker bang voor garantie of zo iets...

Ik heb inmiddels contact gehad met Fred. 26 September ga ik bij hem langs. Ben zeer benieuwd, ik houd jullie op de hoogte.

@Janse ik ben ook erg benieuwd en heb een verleden net als jij.

Heb nu een nep tand (kroon), geen idee wat het is, hij zit voorin.

Een jaar of 5 terug zou hij vervangen, maar door de zwangerschappen is dat nooit gebeurd.

Ben inmiddels al een jaar of langer niet meer bij de tandarts geweest.

Heb ook nog een aantal amalgaamvullingen die ik wel kwijt wil, maar qua kosten niets doe.

Bij mij wilden verschillende tandartsen de hele tijd alle verstandkiezen trekken. Helaas kwam ik er bij de onderste niet onderuit omdat er een groot gat in zat. De bovenste moesten ook, ivm de tegendruk. Nou die zitten nog prima. Bij al dit soort dingen zou ik pas ingrijpen als je problemen krijgt. Mijn man had wel dat een verstandkies doorkwam en een gat in een andere kies maakte. Achteraf gezien had hij die beter dus wel eerder kunnen trekken. (dit allemaal voor ik hier terecht kwam)

Ook wij willen op termijn graag ons gebit saneren. Iemand in N-H goed en of slechte recensies over tandartsen?

Is het een idee als er een paar goede recensies zijn over 1 tandarts die ook op de WAP-kaart te zetten?

Ik zie dat jouw adressen in haarlem en soest liggen Mike. Kan iemand vertellen goed een goed en gedegen onderzoek gaat. Hoevaak is er vooronderzoek? Hoe gezondheidsbelastend is dat? Dat ik een beetje een idee krijg van hoevaak je er heen zou moeten. Bij 1 bezoek is Soest oke voor mij. Voor 10 bezoeken toch echt te ver. En natuurlijk aan welk budget je moet denken.

Woensdag zelf bij mijn tandarts geweest en kennis gemaakt met een bio-tandarts uit Sittard die zeer geïnteresseerd is in Weston Price (het boek aan het lezen) en het boek van Ramiel heeft besteld, goede zaak! Ik hou contact met haar en denk dat ze ieg van mij betreft op de kaart kan worden gezet al heb ik zelf geen ervaring met haar werk als tandarts, maar heb er wel vertrouwen in: http://bio-tandarts.nl/website/

hoi Tanja, bij het onderdeel "contact" van de website waarnaar je verwijst staat geen Sittard genoemd: http://bio-tandarts.nl/website/contact/, wel Weert en Roermond.

Aparte website, aparte foto van die tandarts.

Ik krijg er een beetje een twinpeaks gevoel bij.

Klopt Lievergezond je hebt helemaal gelijk. Ze werkt vanuit de Alexia Kliniek in Weert en Roermond.

Janse:

Ik heb 1 wortelkanaalbehandelde kies.

Mijn gezin (behalve ik) zijn in behandeling bij Brandsma. Ik vertelde hem van de kies en hij zei dat een ozon behandeling goed was om de schadelijke bacterieen te verwijderen. Verder zou je met regelmaat kunnen olietrekken. (oil-pulling).

Ik zou dat eerst doen en dan bij Neelissen langs gaan. Misschien kan er daardoor een verschil zijn in storend/niet-storend.

Mike had het hier pas over bij hem secundair aangegroeid tandbeen bij een kies zonder vulling.

Wat gebeurt er als secundair tandbeen aangroeit onder een vulling?

Dan duwt die de vulling toch weg?

Dit zegt deze herbalist: &list=UUA88bYCzYsSBrKJoHXGstkg

Nou ja die zegt dat als er nieuw tandvlees aangroeit, dat die de vulling wegduwt.

Nou lijkt me dat nieuw tandvlees dat niet doet, maar het nieuwe tandbeen.

Quote:
Tooth Grows Back: My oldest daughter age 13 now, had a dental cavity at age 7 (the only dental cavity among our six children). We had the cavity drilled out and a filling put in by our local dentist. Two years later, the filling came out and a hole was left in her tooth.

http://www.herballegacy.com/Herbal_Calcium.html

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan