Vrouwen vatbaarder voor klachten

And when a woman is always stressed, the cortisol is used up, progesterone begins to be converted to cortisol.
And then that causes them to be estrogen dominant. And what that estrogen dominance does is it stops the thyroid from producing T3 and T4, which are like the keys that turn on our metabolism and gives us energy. Ty Bollinger in the heal your gut summit.
 
Fijne info Lievergezond, thnx. Het is dus -altijd- zaak stress te verlagen, verminderen, te laten verdwijnen.
 
Lievergezond: zeer boeiend draadje, althans voor mij dan.fijn dat jij dit met ons deelt! Ik zou ook wel dat boek willen aanschaffen .
Ik ben er zo eentje die ontzettend ontregelende hormoonhuishouding heb.
Bij mij zagen ze ook een verstoring in de hypofyse, meestal is stress de oorzaak hiervan begreep ik ( waarvan is stress niet de oorzaak ;-) )

Ik heb ook onwijs last van PMS is, vorige wk was is vreselijk depressief en vandaag begint dan mijn periode 1+1=2

En ik lees ook elke keer beste is om : stress te vermijden.
Nee beste is om met stress leren omgaan. Stress vermijden is onmogelijk, ja misschien vertrekken naar een onbewoond eiland en dat je onvindbaar bent voor iedereen?
 
Bedankt voor de link naar je bericht Lievergezond. Zo te lezen ben ik aardig op de goede weg :mrgreen:

OK, stress vermijden is inderdaad geen optie, alhoewel ik toch wel om bepaalde stress omstandigheden heen leef. Dat bedoel ik dan ook eigenlijk met vermijden, namelijk de dingen vermijden waarvan ik bij voorbaat al weet dat het mij teveel stress geeft.

Hoe zien jullie het "met stress leren omgaan"?
 
hoi Heksje, de dingen waar je angstig voor bent onderzoeken. Bijv. iemand was altijd angstig voor vogels. Ging veel vogels tekenen en bleek uiteindelijk een passie ontdekt te hebben bij zichzelf voor vliegen: ging een vliegbrevet halen. Dit is een voorbeeld dat soms je angsten dicht zitten op iets wat je juist graag wil. Dat hoeft niet zo te zijn, maar mensen doen soms veel bewust of onbewust om hun diepste behoeften uit de weg te gaan. Ik heb dit verhaal uit de eerste hand vernomen.
Dus ja: er zijn angsten die je in de weg kunnen zitten, maar ook die je kunnen helpen (reele angsten zou ik die noemen).
 
Ander ding is: ik denk dat mensen onbewust hun eigen grenzen opzoeken / overschrijden om (van het leven) te leren: naar mijn idee zijn wij daarom allemaal hier: om te leren. Dus je grenzen al te strak bewaken is vanuit dat oogpunt alleen al niet raadzaam.
 
Ja in je beide berichten kan ik me wel vinden Lievergezond, al vind ik dat het dan meer op positieve stress gaat.

Moeilijk uit te leggen.
 
Ik heb bijv veel stress van mijn zoontje. Ik moet sowieso hulp zoeken voor hem en voor mezelf hoe ik het beste met hem kan omgaan. Daarnaast heb ik stress vanwege een aantal dierbaren en daardoor ga ik vaak over mijn grenzen heen. Ik heb zelf geleerd het afgelopen jaar om niet teveel van mij zelf te vragen. Ik wilde soms taken verrichten die niet haalbaar waren in een tijdsbestek van 2 uur. Oké nu denk ik: wat ik nu kan doen doe ik nu en wat niet lukt komt wel een andere keer. En ik stel mijzelf ook vaak de vraag: van wie moet dit? Wie zegt dat dit moet? Ja ikzelf! Soms ben ik een beetje mijn eigen psycholoog haha.

Een angst die erg groot is , is om dierbaren te verliezen. Met name mijn ouders en ik weet dat het een keer gaat gebeuren ( of misschien ga ik wel eerder?) de dood hoort bij het leven en ook dit is iets waar ik, (wij)mee moeten leren omgaan. Ik wil komend jaar in focus therapie gaan ik heb toch wel iemand nodig die met mij gaat oefenen. Ik las hier op het forum dat l-lady er veel baat bij heeft.
 
Aldoende leert men met de tijd. Zo trok ik mij voorheen veel aan van wat anderen van mij vonden en dachten( leverde erg veel stress op). Ik wilde mensen graag pleasen ten koste van mijzelf. Ja hoe dom, I know achteraf. Tegenwoordig is dat het allerlaatste waar ik mij om zou stressen ! Wat een tijdverspilling om daar mee bezig te zijn?! Ineens kwam bij mij die ommekeer, omdat ik ook vaak merkte dat wat ik deed in andermans ogen toch nooit goed genoeg was? So F it!
 
hoi Sampjes, een docent van mij zei : mensen komen per definitie niet in situaties terecht die ze niet aankunnen. Die gedachte geeft mij kracht. "Kracht naar kruis", zeggen ze. Ik kijk wel eens naar mensen: en dan denk ik: waar zij in zitten, dat zou ik echt niet aankunnen: en waarschijnlijk is dat ook zo. En misschien kijken ze ook wel zo naar mij(n situatie).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan