Ben gewoon woest. Gaat een mens al naar een 'bio'tandartspraktijk met haar kinderen voor een check-up.
Eén zoon blijkt op het kauwvlak van zijn kiezen nauwelijks nog glazuur te hebben. Begint meneer de tandarts daar een heel verhaal af te steken over frisdranken, dat de zoon dat moet laten,... Zoon kijkt naar mij, ik kijk naar hem maar meneer de tandarts zit nog volop in zijn verhaal. Als er dan eindelijk eens een pauze valt laten we hem weten dat zoonlief altijd water drinkt, zelden frisdrank.
"Bruisend?" vraagt hij hoopvol.
"Neen, plat water."
"Aah, ok, veel fruitsap?"
"Neen, zelden"
"Ok, geen idee dan waar het vandaan komt, maar moet heel goed in de gaten gehouden worden."
Aan de kassa krijgt zoonlief een 'aha-moment' en vraagt: Zou de oorzaak kunnen liggen bij het tandenknarsen? Heb dat nl. als kind lang gedaan.
"Ja, dat zou kunnen." De 'toegewijde' man neemt een tandpasta die hij ons wil meegeven.
Ik vraag hem waarom.
"Ah, zit veel fluoride in, heel goed om zijn tandglazuur te sterken!"
Ik dacht echt dat ik het hoorde donderen in Keulen! En dat van een Bio-tandarts???
"Sorry, ben geen voorstander van fluoride." laat ik hem beleefd weten.
Zijn reactie? Een heel verongelijkt "Mevrouw, we zijn een bio-praktijk, denkt u nu echt dat we eerst niet heel goed nakijken wat er precies in die tandpasta zit?" Hoorde ik dat goed???
En tuurlijk krijg je in de wagen dan van je zoon de reactie: "Mama, hij weet het het best hé, hij heeft ervoor gestudeerd!"
Probeer een 19-jarige dan maar van gedacht te doen veranderen...
Ik sta nog te stomen van frustratie...
En blijkbaar wordt tegenwoordig bij elke check-up rontgenfoto's genomen van je kiezen om te zien of er geen gaatjes zijn? Want bij beide zonen die mee waren voor check-up zijn er foto's genomen. Werd er echt niet happy van.
Geen gaatjes. Bij beide. Ik had bijna zin om te sneren: "Spijtig hé!"
Toen ik ernaar toe reed voelde ik me wat schuldig dat hun laatste check-up 5 jaar geleden was. Weg schuldgevoel toen ik terug in de wagen zat.