Wat te doen bij verhoogd ferritinegehalte?

Hi rotterdam,

Ik heb nog wat gespeurd op het forum, en ben denk ik toch achter een mogelijke oorzaak gekomen. Maagzuur en goed werkende lever zijn belangrijk, maar als er in je darm een bacterie zit die ijzer vreet neem je het niet op. Hoe meer ijzer je binnenkrijgt, hoe meer die bacterie het opeet, net als candida leeft op suiker. Ik las hier een reactie van Mike waar ik het uithaalde: https://www.fatsforum.nl/topic/ferritine-en-haaruitval

Ik ga zelf denk ik ook een darmbehandeling doen bij de therapeut waar mijn dochter ook door wordt behandeld. Ik kreeg laatst een opmerking van Mike dat het platleggen van de darmflora middeleeuws en achterhaald is, maar dit wordt gedaan met colloidaal zilver, waar hij een enorme voorstander van is van wat ik hier heb gelezen. Tja, dan snap ik zijn argument tegen dat platleggen niet, als het gedaan wordt in een rustig tempo en met een middel dat hij zelf promoot. Reden genoeg om mijn eigen weg daarin te volgen, alleen kefir drinken helpt blijkbaar niet voldoende om ferritine op te nemen, bij jou helaas ook niet.

 
Hey San,

Dank voor de info, een bacterie die zich voedt met ijzer is voor mij nieuwe info. Interessant dat het uit het GAPS boek komt, die staat nog op mijn boekenlijst om te lezen dus ga daar maar snel mee beginnen. Tja alles staat met elkaar in verbinding maar de hamvraag voor mij zowel in mijn situatie als in die van mijn zoontje is waar mee te beginnen. Aan de (grote) leverreinigingen ga ik nog niet, fysiek veel te zwak voor. Terwijl mijn redenatie nu is dat de maagzuurklachten wel het gevolg kunnen zijn van slecht werkende lever/gal. En bepaalde supplementen gebruik ik ook niet vanwege ontstekingen in maag/slokdarm/keel. Terwijl ik zeker zuurstoftekort heb maar met toediening h202 riskeer ik voor mijn gevoel verdere reactie bij de ontstekingen. Dus dan is het vasthouden aan het goede voedingspatroon en die supplementen die kunnen te gebruiken en verder te onderzoeken en hopen dat herstel zich eens gaat inzetten...

 
Hi rotterdam,

Ik heb nog een tip voor je aangaande je lage ferritinegehalte. Ik heb navraag gedaan bij orthomoleculair arts L. Turelinckx. Zij gaf aan dat vrouwen vaak een laag ferritinegehalte kunnen hebben omdat ze maandelijks menstrueren en ook veel bloed verliezen bij een bevalling. Het zal wel weer onder de noemer degeneratie vallen, maar dat is niet anders. Zij adviseerde me het ayurvedische supplement Ferro Smilin. Ze heeft verder geen belangen bij dat supplement. Ik ben het gaan gebruiken en begin me beter te voelen qua energie! Conditie lijkt ook verbeterd, meer uithoudingsvermogen. Ben er nu een week of 3 mee bezig en neem 2 caps per dag. Over een tijdje stap ik naar 1 per dag over. Misschien ook iets voor jou! Prijs was rond de 25 euro, wel even zoeken want wordt voor verschillende prijzen verkocht. Ingredientenlijst kwam door mijn keuring heen. Je moet toch iets als de ferritinevoorraad maar blijft slinken ondanks alle moeite.

Edit: ook even navraag gedaan over ijzerinfusen, maar dat is weer anders dan ferritineinfusen, die bestaan ook.

 
Hoi San,

Dank voor de info en fijn om te lezen dat dit voor jou werkt! Ik ben vorige week bij hematoloog geweest (i.v.m. hoeveelheid vergrote lymfeklieren volgende week echo, punctie heb ik nog even af gehouden)en die kwam ook met het verhaal menstruatie en als mogelijke oplossing pilgebruik ;-) Mijn voorraad blijkt nu toch voldoende na de twee ijzerinfusen van de zomer. Ik ben sinds dit weekend met b12 zuigtabletten volgens schema Hans Reijnders begonnen. Benieuwd of dit iets voor mij gaat doen...

nog bedankt voor jouw mail, reageer ik later op.

 
Ik ben er ook blij mee! Want voor mijn maag, darmen en lever echt goed werken ben ik een tijd verder, en intussen had de voorraad nog verder kunnen slinken. Wat is jouw waarde als ik vragen mag? Boven de 100 zit je goed, 120 is ideaal voor een vrouw! Wel fijn dat het gestegen is door die ijzerinfusen. De pil, wat een fantastische oplossing inderdaad ;-) Begin er niet aan, maar dat was je vast al niet van plan.

 
Even een update mbt mijn lage ferritinegehalte. Ik ben eind oktober begonnen met bovenstaand ferritinesupplement. Mijn ferritinewaarde was toen gezakt van 31 naar 24 in een half jaar tijd. 3 maanden later zit ik alweer op 38, met name dankzij dit supplement. Nu is het natuurlijk het beste om alles uit voeding te halen, maar als vrouw heb je het toch al zwaarder op dat gebied. Vandaar dat ik dit even wilde posten, misschien heeft iemand anders er nog iets aan :-) Ik ga er iig voorlopig mee door, de waarde moet nog veel hoger.

 
Hallo Simmentaler,

Mijn ferritinegehalte is al jarenlang 5. Er wordt alleen gekeken naar mijn hb gehalte en wanneer deze te laag is, krijg ik weer voor een paar maanden ijzertabletten. Maar mijn ferritinegehalte wordt niet hoger. Ga me even verdiepen in de Ferro Smilin en gezien alle info op het forum denk ik dat het goed zou zijn om binnenkort toch eens naar een orthomoleculair arts te gaan. Als iemand nog aanvullende informatie voor me heeft, graag.

 
Nou, nu stel ik dus hier mijn vragen:
Ik heb gelezen over het gevaar van teveel ijzer in het bloed als men geen baarmoeder meer heeft. Dit staat in het boek van Mercola: Fat for fuel.

Men zou bloed kunnen doneren, zwarte thee/koffie drinken, geen vit c bij ijzerrijke maaltijden nemen, aspirine nemen.
Ik ben een beetje bang omdat ik geen baarmoeder meer heb, dat ik misschien een risico op te veel ijzer in het bloed, loop. Ik zou het kunnen laten controleren.
Ik neem nu sinds kort chlorella en kan het goed verdragen. Ik las dat het ijzerrijk is, vandaar dat ik ook hierover gevraagd heb.
Tja, wat zal ik doen...ik voel me wel goed.

Mike, heb je een goede raad in deze?

Dorothé
 
Eerst laten testen, dan weten we meer. Vrouwen kunnen toxische ijzerstapeling krijgen in de lever als ze niet meer menstrueren. Mercola geeft ook goed advies over welke testen je moet laten verrichten om echt een goed beeld te krijgen.

Mike
 
Zie ik niet zitten, net als orgaandonatie.

Mijn ”cellulaire informatie” doorspelen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan