Oppassen met gefilterd water in een Quooker: Als het filter veel mineralen uit het water haalt (kalk) dan zullen metalen makkelijker oplossen in dat water. Je raakt dan van de regen in de drup, om het maar bij water te houden.
Ik zou de Quooker gewoon op de waterleiding aansluiten.
Er zijn ook waterontharders die je na de watermeter kan (laten) plaatsen. Deze apparaten ontharden het water, maar maken het niet geheel kalkvrij, om dezelfde reden die ik hierboven al aangegeven heb.
Over die andere filters: het lijkt me sterk dat filters o.a. aluminium toevoegen, tenzij er aluminium onderdelen in het filter zijn toegepast, wat in deze tijd heel erg vreemd zou zijn. Maar goed, met waterfilters en o.a. luchtreinigers zit je toch in de buurt van een bepaald soort zweverigheid waar mensen gemakkelijk voor het lapje gehouden kunnen worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen goede filters bestaan. Het is wel uitkijken.
Ik hou het op ongefilterd leidingwater, hier in Utrecht-noord is het water van goede kwaliteit. Ik heb in het verleden wel eens een filterinstallatie gehad, hierin zat een osmose-membraan en een actief-koolfilter. Dat geeft een andere smaak aan de thee, wat nog niet wil zeggen dat het water dan ook gezonder is.
Ik denk dat water uit een schoon stroompje het beste zou zijn, er zijn alleen geen schone stroompjes meer.