Een test die ik zelf doe is:
Duur van de test is 6 dagen.
De Kiem zaadjes groei test. pak twee bekers doe er elk 5 gram kiem mix in.
(met keukenweegschaal meten, eerst beker van doorzichtig plastic er op dan weegschaal nullen en daarna het zaad kiemmix toevoegen tot je het getal naar 5 ziet springen en dan stoppen. dit is belangrijk omdat je weegschaal waarschijnlijk alleen per gram kan aangeven.
Zo ben je er van verzekerd dat je in elke beker ook precies 5 gram zaad in de beker komt.
Doe in de ene kraan water in en de ander Vortex water. laat dit een dag staan.
Spoel hierna de bekers met kiem mix met het water. doe er een kunststof gaasje op en sluit deze af met een elastiekje.
draai de bekers om en laat het water er uit lekken. bijvoorbeeld op een afwasdruiprek.
Spoel elke dag twee keer de bekers met veel water. en dit 6 dagen lang. bvb inde morgen en avond.
Dan weeg je met een weegschaaltje elke dag de bekers na het spoelen. en zie het verschil in grammen gewicht.
PS. wel eerst een aantal gelijke tikken uitlekken ivm water gewicht.
Tips. doe deze test bij kamer temperatuur. mix de kiem mix goed door. ik hou de bekers uit elkaar door een ander kleurtje van het elastiekje.
Voordeel van deze test vind ik: je gebruikt alleen water en geen aarde en voedingsstoffen.
Door de hoeveelheid zaadjes, krijg je een mooi gemiddelde van de groei van de zaadjes. het ene zaadje kan namelijk groter worden dan de andere.
Doe de links en rechts om test. of wervel een keer het water en zie of de groei curve na drie dagen weer gelijk gaat lopen.
Zet de meet gegevens in een grafiek zodat je een groei curve kunt maken.
En je kunt een smaak proef doen tussen kraan water en wervel water.
Kraan water prikt subtiel iets op de tong en wervel water is zachter van smaak.
Succes verzekerd
Met wervelende Groet
Frans
Janse,
Denk aan het links en rechts wervelen van het spoel water. links negetieve groei -8% en rechts positieve groei van 14%.
Doe de eerste 4 dagen de bekers niet in de zon, de laatste twee dagen op een lichte plek dit geeft de blaadjes een mooie groene kleur, niet in de volle zon.
Hierna eet je je eigen gekweekte kiem groente.
Heb je wat over, leg het bekertje dan in de koelkast, dan is het nog enkele dagen houdbaar.
Kiem mix die ik gebruik is van:
Biologische kiemerij " de Peuleschil"
kompagnonwei 38 9221 SX Rottevalle
E-Mail: kiemerij.depeuleschil@wxs.nl