ik gooi dit onderwerp nog maar eens omhoog!
Afgelopen herfst en daarna nog regelmatig geweckt.
Groente, fruit, vlees, bouillon, soep, cake, zuurtjes.
Zaken die goed gelukt zijn en niet goed gegaan zijn, per badge zaten er van allebei in.
Vanavond Carolina Verhoeven gesproken:
http://www.carolina-verhoeven.nl/carolina-verhoeven-101-1-0.html
Zij weet veel van wecken en maakt zich er hard voor en wil dit ook graag aan de jongere generatie doorgeven.
Ondanks dat er wat mislukt is ga ik er zeker mee door.
Ik heb een keer een grote pan 4 kilo stoofvlees gemaakt (vlees/uien en kruiden en veel vet) en heb dat in halve liter potten geweckt (kant-en-klaar bereid vlees) en dat gaat heel goed. Het is net zo lekker als vers en je hebt geen vriezerruimte nodig, en je kan op het laatste moment zo'n pot van de plank pakken, opwarmen en eten. Super handig en ook lekker!
Van de week had ik een pot bouillon van rund die bedorven was. De pot zat stijf dicht en dat is dus zeker geen garantie dat de bouillon goed is.
Het is zaak om te ruiken en bij twijfel gewoon voorzichtig even proeven op je tong. Je gaat niet zomaar dood. Bedorven is een soort van chloorachtige smaak, echt vies.
Ik heb er nu weer een open gemaakt en die is prima (uit dezelfde pan)
Carolina adviseerde om te wecken in de snelkookpan, voor veiliger en beter resultaat. Betere constante temperatuur in hele pan.
Pike, de augurken zijn niet goed gelukt, vond ze niet lekker. Ga dit jaar opnieuw proberen.
Als iemand anders een succesrecept heb, graag, zowel ingelegd als geweckt.
Ik had wel een berg courgettes waar ik uiteindelijk heel wat potten "zuur" mee heb gemaakt, is erg lekker, gaat wel nog behoorlijk suiker bij, dus zeker niet voor elke dag . Wij eten het als ik nasi maak en bij boerenkool.
Ik geef ze ook weg als cadeautje, iedereen vindt het lekker (zeggen ze ;.) )