Wei

  • Onderwerp starter Onderwerp starter elmo
  • Startdatum Startdatum
Ik roer het wel heel goed door met een lepel zo goed dat je alleen hele kleine stukjes ziet (vrijwel geen meer). Anders duurt het heel lang om te zeven, zo kan ik het bijna in een keer door de zeef gieten maar de dikke van de kefir om te drinken blijft het zelfde. Ik ga er van uit dat ik zo de eiwitten niet beschadig.

 
Yvonnea,

Ik denk dat Mike de kefir van t'Ecoloar heeft meegenomen. Dat is zo'n 50 km bij jou vandaan. Als je een kefir-poultje kan opzetten met een paar anderen om eens in de 6 weken of zo te rijden is dat nog te doen.

 
Hallo Pike, ja, ik weet dat hij daar vandaan komt, en op zich een goed idee van je, maar ik maak mijn kefir (net als mijn joghurt trouwens) graag zelf ... dan maar ietsjes minder smeuïg. Maar dank voor je reactie.

En Boschje, ik zeef hem ook, dus met de klontjes valt het wel mee.

 
Sluiten jullie de kefir af of laten jullie de pot/fles open aan de bovenkant?

 
Tijdens het gistingsproces sluit ik de pot niet hermetisch af, maar eenmaal in de ijskast doe ik hem in een gesloten fles.

 
Waar kun je die kaasdoek kopen? Ik zou begot niet weten in wat voor winkel ik daarvoor moet zijn :wink:

 
Ik wil van kefir hangop maken, omdat ik dit op de westonprice dag ook op heb en toch wel lekker vond. Nu lees ik hier dat wei toch ook wel erg gezond is.

Gaan er enkele gezondheidsaspecten van kefir verloren wanneer ik hier hangop van maak, omdat ik de wei weggooi/voor iets anders gebruik? Ik neem aan de alle probiotische eigenschappen wel gewoon behouden blijven in de kefir hangop?

 
Grappig Cham, net toen ik een mailtje kreeg dat je iets gepost had bij dit onderwerp liep ik de Dille en Kamille uit met deze kaasdoek :-)

 
Waarom zou je de wei van de kefir willen scheiden? als het samen in een product zit is het toch al gezond, mis ik iets?? :roll:

 
Of je iets mist weet ik niet, maar als je krijgt dan hangop en dat vond ik wel errug lekker op de westonprice dag! Vandaar dat ik dit zelf wil maken. Niet per se elke keer, maar je hebt er weer een variatie bij dan hè. Bovendien is het een verantwoord en lekker toetje voor als je eters op bezoek krijgt :-)

 
Ik heb ook hangop gemaakt van de kefir, inderdaad erg lekker en handig om toetjes mee te maken. Met de wei heb ik vandaag bietenkvass gemaakt en rode kool ingelegd. Hoef ik niks weg te gooien en krijg ik de wei vanzelf weer binnen.

 
Ik heb die van mij net geproefd en de hangop was heerlijk!

Tanja, wat doe jij precies met rode kool en de wei? Ik heb nog een rode kool liggen, maar jij laat de rode kool erin fermenteren? Of kook je de rode kool in de wei? En kan je kort beschrijven hoe je dat doet? Ik heb nu eenmaal wei over en het klinkt wel goed om deze op een andere manier alsnog binnen te krijgen.

 
Ik heb de rode kool fijn gesneden en met een fijngesneden ui en appel in een pot gedaan met een paar scheppen wei en een eetlepel zout en dit een paar minuten aangestampt tot ze onder het vocht stonden en een laurierblad met kruidnagel erbij gestoken, nu moet het nog een paar dagen staan op kamer temperatuur tot het klaar is. Het is de eerste keer dat ik het zo maak, dus of het een succes wordt kan ik niet zeggen. Ik heb me laten inspireren door nourished traditions: http://www.soilandhealth.org/02/0203cat/Nourcor.pdf

 
Wat leuk om dit alles weer eens door te lezen, maar ik heb gelijk een vraagje.

Wij maken al heel lang zelf yoghurt en sinds een paar maanden maken we de yoghurt dikker door het te laten uitlekken. Zo krijgen we heerlijk dikke yoghurt en dat bevalt ons prima. De wei drinken we lekker op, naast de dikke yoghurt maar ook 's ochtends bij ons sneetje zelfgebakken zuurdesem roggebrood.

Maar we hebben best wel veel wei en nu vraag ik mij af hoeveel wei kun/mag je drinken? Het zijn toch veel eiwitten. We proberen er wel vet naast in te nemen, eiwitten en vetten samen zijn een must.

Lia
 
Wat jullie doen wordt al heel lang gedaan. Als mensen de wei niet zelf opdronken gave ze het aan de varkens en kregen het uiteindelijk via het varkensvlees binnen. Ik zou me nergens zorgen om maken.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan