Werking Celzouten

Iklustvet

New member
Hoe zit het nu precies, met celzouten zou je bijv een magnesiumtekort kunnen aanvullen. Nu is het zo dat de celzouten zo ver verdund zijn dat er geen materie meer aanwezig is in de tabletjes. Ik begrijp het principe van fijn verwrijven zodat de mineralen opneembaar zijn voor de cellen, maar hoe werkt het verdunnen? Homeopathie werkt ook zonder materie op energetisch niveau, maar homeopathische middelen worden gepotentieerd (geschud) celzouten niet. En homeopathische middelen vullen geen mineraaltekorten aan.

Hoe zit het met het aanvullen van mineraaltekorten met tabletjes waar geen materie meer in zit? Ik begrijp het niet goed. Ik merk wel dat ik moe word van het nemen van celzouten, ik voel wel dat het iets doet, maar hoe weet ik dat het niet een homeopathische werking is? (die je ook kunt hebben dmv een proving wanneer je een middel neemt). Ik weet niet of je een proving kunt doen met celzouten maar ik vind dit toch moeilijk te begrijpen.

Hm wat ik van mijn natuurgeneeskundige begreep is dat de celzouten de cellen letterlijk openen,zodat ze dus ook echt de zouten opnemen.

Mja, maar waar komen die mineralen dan vandaan? Zorgen celzouten alleen voor een betere opname van de mineralen die je via voeding binnen krijgt? Want als je de uitleg op verschillende sites leest zijn de celzouten op zich goed om tekorten aan te vullen. Ik begrijp alleen niet hoe.

Dit vraag ik me ook al tijden af. Ik heb het goed onderzocht, maar kan de essentie niet goed doorgronden.

Ze zijn zou fijnstoffelijk en herstellen de cellen zodat deze de mineralen uit voeding kunnen opnemen.

Hoe werkt dat dan? Heb je een bron waar ik dat eens na kan lezen? En het is dus nog wel nodig om er een andere vorm van magnesium bij te nemen?

Wat ik ook niet goed begrijp is de dosering, er zit niks in, wat maakt het dan uit of je een tablet neemt of 10? Bij homeopathie is het zo dat of je nu 100 korrels per keer neemt of eentje per keer, dat maakt niks uit, er zit geen materie in, het is energetisch dus de hoeveelheid korrels doet er niet toe.

Het is geen homeopathie maar volgens mij werken de orginele celzouten idd ook op die manier. Deze site maakt de celzouten volgens de klassieke receptuur. Misschien kun je het hier navragen.

Dit kreeg ik als antwoord op mijn vraag van van der Snoek:

Goedemorgen,

Hoeveelheid zoutmoleculen per tablet celzout van Vita-reform :

1 milligram minerale stof bevat ongeveer 16 biljoen moleculen.

Per tablet 6de verwrijving 25 microgram zoutmoleculen = 0,025 milligram dan bevat 1 tablet nog altijd 400 miljoen zoutmoleculen.

Wat is het verschil tussen de Schüssler celzouten van Vita-reform, volgens de klassieke receptuur® en andere veelal goedkopere op de markt zijnde Schüssler celzouten.

Tot 2000 waren er 2 soorten celzouten op de markt, te weten:

1. Een soort geproduceerd uit organische (veraste plantenresten en bronwater) gevormde grondstoffen. De zogenaamde organisch gevormde anorganische zouten.

2. Een soort geproduceerd uit kristallen (bodemkristallen of synthetisch verkregen kristallen) .

N.a.v. de jongste Europese wet op de homeopathische geneesmiddelen moeten ook de Schüssler zouten (celzouten) om een homeopathische registratie te kunnen verkrijgen voldoen aan de eis dat zij uitsluitend een energetische prikkelfunctie (hét kenmerk van een homeopathisch geneesmiddel) en GEEN suppletie werking hebben. Om dit te bereiken kan alleen gebruik gemaakt worden van uit kristallen verkregen grondstoffen.

Kristallen zijn namelijk bodemstoffen, die NIET door het lichaam opneembaar zijn en daardoor alleen energetisch prikkelend werken.

Dit is vanuit de evolutie (ontwikkeling van het aardse leven) te verklaren. Namelijk vanuit de evolutie zijn er drie opeen volgende ontwikkelingslagen:

1. het mineralenrijk 2. het plantenrijk 3. het dierenrijk

De mens behoort tot het dierenrijk en kan alleen die stoffen, welke van belang zijn voor zijn/haar gezondheid, opnemen uit het plantenrijk en dierenrijk (geslachte dieren), zoals het plantenrijk zich in stand houdt met stoffen uit het mineralen en plantenrijk (de resten van afgestorven planten en bomen).

Stoffen uit het mineralenrijk zoals bijvoorbeeld keukenzout dienen alleen als smaakmakers, maar worden door de cellen niet opgenomen, maar zo snel mogelijk uitgescheiden.

De door de planten gevormde zouten zijn wel door het lichaam (de cellen) opneembaar, gelijk aan de zouten die wij via ons voedsel binnen krijgen en hebben daardoor de aanvullende werking zoals Schüssler het bedoelde. Omdat planten de enige organismen zijn die uit enkelvoudige mineralen uit de bodem onder invloed van de fotosynthese in staat zijn zouten (verbinding van 2 of meer mineralen) te vormen met toevoeging van essentiële biofotonen.

Elke producent van Schüssler zouten die in het land van productie voor zijn zouten een homeopathische registratie heeft, ongeacht de importeur die het bijvoorbeeld in Nederland op de markt brengt, gebruikt als grondstof bodemkristallen uit het mineralenrijk en produceert derhalve gewone homeopathische geneesmiddelen alleen in een wat grotere tabletvorm met uitsluitend een energetische prikkelfunctie.

Vita-reform betrekt de celzouttabletten van een ambachtelijk werkend bedrijf, welke principieel met organisch gevormde grondstoffen (veraste plantenresten en bronwater) werkt en de zouten niet meganisch verwrijft maar handmatig vermengd zoals dat vroeger, in de tijd dat Schüssler leefde, ook gebeurde. Daarom hebben de zouten van Vita-reform GEEN homeopathische registratie en hebben zij een tekort aanvullende werking zoals Schüssler het bedoelde en beschreven heeft.

Het ambachtelijk produceren van de zouten uit organische gevormde grondstoffen is echter nu eenmaal duurder dan het uit synthetische gevormde of bodemkristallen bereiden (vermalen) van de grondstoffen en het mechanisch verwrijven (oftewel potentieren). Vandaar het prijs verschil tussen de celzouten van Vita-reform en de andere op de markt zijnde Schüssler zouten.

De producenten van homeopathische geneesmiddelen zijn door de nieuwe Europese wetgeving een hoop middelen kwijt geraakt en proberen nu een stukje markt terug te krijgen met het promoten van de als homeopathisch geneesmiddel geregisteerde Schüssler celzouten als risicoloze homeopathische geneesmiddelen voor zelfmedicatie.

Celzouttherapie Nederland en Vita-reform zetten zich nu al z’n 20 jaar als enige in voor het behoud van de Schüssler celzouttherapie zoals die door Schüssler ontdekt, ontwikkeld en beschreven is. Dat houdt in de advisering qua gebruik en levering van organisch gevormde anorganische (cel)zouten.

Met vriendelijke groet,

Dick van der Snoek

Quote:
De mens behoort tot het dierenrijk

De mens is GEEN dier! Zeg me na: de mens is GEEN dier! Nogmaals: DE MENS IS GEEN DIER!!!

Mike

Ik heb toch wel mijn twijfels over wat meneer van der Snoek hier zegt.

Dit bv:
Quote:
. Om dit te bereiken kan alleen gebruik gemaakt worden van uit kristallen verkregen grondstoffen.

Kristallen zijn namelijk bodemstoffen, die NIET door het lichaam opneembaar zijn en daardoor alleen energetisch prikkelend werken.

Dus lugols jodium heeft geen werking in het lichaam (want anorganische stoffen) behalve dan misschien een "energetisch prikkelende"? Denk het niet.

En dit:
Quote:
Stoffen uit het mineralenrijk zoals bijvoorbeeld keukenzout dienen alleen als smaakmakers, maar worden door de cellen niet opgenomen, maar zo snel mogelijk uitgescheiden.

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ook bijvoorbeeld magnesium chloride zou dan geen enkele werking moeten hebben

Quote:
zoals het plantenrijk zich in stand houdt met stoffen uit het mineralen en plantenrijk (de resten van afgestorven planten en bomen

En resten van afgestorven dieren.

Hallo Mike, zou je dan DE MENS als aparte categorie noemen?.

Er viel me iets op in bovengenoemd verhaal. "keukenzout is smaakmaker en wordt door de cellen niet opgenomen maar zo snel mogelijk uitgescheiden". Ik heb dat nog niet eerder ergens gelezen, of misschien gemist.

Als dat waar is dan is dat de verklaring waarom mensen TE WEINIG zout hebben, naast het feit dat dat zout zowiezo ongezond is en mensen (over het algemeen) te veel zout nuttigen.

Quote:
Hallo Mike, zou je dan DE MENS als aparte categorie noemen?.

We zijn halfgoden, medescheppers, met de goddelijke gave van vrije wil en bewustzijn. Eerst kwamen de eencelligen, toen de bomen en planten, toen de dieren en ten slotte de mens. We zijn een APARTE SOORT!

Quote:
Als dat waar is dan is dat de verklaring waarom mensen TE WEINIG zout hebben, naast het feit dat dat zout zowiezo ongezond is en mensen (over het algemeen) te veel zout nuttigen.

Mensen nuttigen niet te veel zout, maar te veel fout zout en te weinig goed zout. En dit wordt wel degelijk opgenomen door ons lichaam. Pike heeft 100% gelijk en die Van der Snoek kletst uit zijn nek!

Mike

De rest van het verhaal van die meneer Snoek, of dat dan allemaal waar is is de vraag.

Cham ik zou er nogmaals een mail aan wagen, waar die meneer zijn info vandaan haalt?

en of wij dat ook kunnen vinden?

oftewel, stel zijn onzin verhaal aan de kaak.

Zijn die zouten wel noodzakelijk voor ons of halen we zelf genoeg uit voeding? (groente)

De grootste kritiek op Keltisch zeezout komt ook uit die hoek. KZ zou anorganisch zijn en dus niet opneembaar, het zou vervuild en dus toxisch zijn, etc. Logisch, want hiermee pak je hun handel in veel te dure geisoleerde zouten af! Alle 'celzouten' zitten in Keltisch zeezout en het kost in opgeloste vorm (Sole) minder dan 1 cent per dag!

Mike

Liesje,

Heb ze in het verleden gebruikt en gebruik ze nu niet meer. Was zelf benieuwd naar het antwoord op de de vraag betreft cd Snoek. Heb verder geen behoefte om daarover te mailen

Quote:
Het ambachtelijk produceren van de zouten uit organische gevormde grondstoffen is echter nu eenmaal duurder dan het uit synthetische gevormde of bodemkristallen bereiden (vermalen) van de grondstoffen en het mechanisch verwrijven (oftewel potentieren).

Met deze uitleg wordt het verhaal er niet beter op. Een homeopathisch middel wordt verwreven, verdund, en geschud, dat laatste is potentieren ofwel dynamiseren. SChussler zouten worden alleen verwreven en verdund. Daarom zouden ze geen energetische werking moeten hebben zoals een homeopathisch middel dat wel heeft.

Hij zegt hier doodleuk dat verwrijven potentieren is. Dat is het niet! Moesten schusslerzouten gepotentieerd worden dan waren het gewoon lage potentie homeopathische middelen.

Verder begrijp ik niks van zijn uitleg over hoeveel moleculen er aanwezig zijn. Ik kan zelf helemaal niet rekenen, ik weet alleen dat bij een D12 verdunning het getal van avogadro overschreden wordt en er geen materie meer aanwezig is. Celzouten bestaan in D6 en D12 verdunningen. Dus als celzouten een suppletie werking zouden kunnen hebben moet dat toch uit te leggen zijn ook zonder aanwezige materie. Ik heb nog wat verder gezocht en ik las dat Hahnemann al niet blij was met die schlusslerzouten, dat zal wel een reden gehad hebben.

Bij VSM zeggen ze dat die zouten vooral een regulerende werking hebben, en bij een te kort is het dus van belang dat je genoeg mineralen binnen krijgt. Daar zou je toch uit kunnen concluderen dat ze geen tekoren aanvullen. Je kan ze ook nemen bij een teveel aan mineralen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je meer bent met een echte homeopathische behandeling als je problemen hebt, en dus met goede voeding.

En zegt ie nu dat je alleen plantaardige mineralen kunt opnemen? Dus onze wereld bestaat voor niks zowat helemaal uit zee? Dat is een foutje?

Ik neem (of nam ;-) die celzouten als aanvullende magnesium (wegens stress dat magnesium kost). Sole gebruik ik natuurlijk ook.

Quote:
En zegt ie nu dat je alleen plantaardige mineralen kunt opnemen? Dus onze wereld bestaat voor niks zowat helemaal uit zee? Dat is een foutje?

Ik proef uit zijn verhaal een pro-vegetarische inslag. De zoveelste alternatieve peut die vegetarisme promoot, het is epidemisch in die kringen!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan