white time healing

Goed filmpje van Jorden Peterson, zoals altijd. Maar waarom dit hier plaatsen, in deze topic?

Mike
 
Iedereen moet dit wel zien, het is midden in de roos wat Peterson hier zegt: je lost onrecht niet op met slachtofferschap, maar met het verbeteren van jezelf!

Mike
 
Ik breng weer eens Albert Ellis (Rationeel emotieve gedragstherapie) naar voren. De hoofduitspraak van hem is:
Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken (naar de Griekse wijsgeer Epictetus).
en
Shit happens!
Dit komt zo een beetje op de boodschap van de video hierboven, neer.

Maak het beste van je leven, verander wat je kunt veranderen en accepteer wat je niet kunt veranderen.

Dorothé
 
Mooie aanvulling Dorothé. Doet mij ook aan Byron Katie denken: als je je problematische gedachten gelooft, word je echt niet blij. Daag je gedachten uit: is het waar? Hoe kun je absoluut zeker weten dat het waar is? Wie zou je zijn zonder die gedachten?
Mooi die RET!
 
Weet je wat het was? Ik ben jaren geleden eerst opmerkzaam geworden op Byron Katie. Ik vond dat toen geweldig en heb natuurlijk daar weer boeken van gelezen. Uiteindelijk ben in toen doorgegaan met de opleiding voor RET Therapeut. Het was een echte eye-opener.

Wat ik hieraan zo geweldig vind is mede dat er uitgegaan wordt van het probleem van de cliënt. Dus niet een hele levensdoorloop en wat de therapeut vindt wat er dan "gedacht" moet worden, maar echt waar de cliënt mee zit.
Zo kan bv. timiditeit een probleem van iemand zijn en daar moet dan aan gewerkt worden, terwijl iemand anders misschien beter iets timider zou kunnen zijn. Er is in deze dus geen echte waarheid.
Er zijn wel bepaalde waarden.

Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.153
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan