Wie weet er meer over vitamine B1 = thiamine ivm cvs

Je kunt altijd nog lever eten! En als je geen lever lust is er altijd nog een lever glandular. Dat neem ik omdat ik lever niet weg krijg. Maar als ergens veel vitaminen in zitten is het in lever.
 
Zonne,

Vitamine B1 en B2 zijn direct betroken bij het omzetten van het onwerkzame schildklierhormoon T4 naar het werkzame T3. Het wordt over het algemeen aangeraden om dit te nemen als je vermoedt of weet dat je omzetproblemen in die richting hebt. Het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben waardoor het werkt bij die mensen op het forum.

Het kan zijn dat sommige mensen door allerlei oorzaken veel meer B1 (en misschien B2) nodig hebben om zich goed te voelen. Zo ook bij extreme hoeveelheden B3 dat bij allerlei klachten, waaronder schizofrenie en depressie, enorm goed schijnt te helpen.
Google bijvoorbeeld maar eens op 'niacin and depression'

Lever eten zal je deze hoeveelheden vitaminen niet kunnen leveren.

Waarom zou je het niet proberen Zonne?
 
Cvs is wel gerelateerd aan schildklier aandoeningen. Het zou mij idd ook niet verbazen.
 
Ik zie net in mijn uitslagen van de laatste keer dat mijn b1 geprikt is. Uitslag, te hoog. Sterretje erachter. Net als bij b6 en b12. Wat dat zegt weet ik niet. Blijkbaar kan je huisarts dat dus ook laten prikken. Referentiewaarde is tot 200. Bij mij was het 214. Niet noemenswaardig te hoog.
 
Van forefronthealth ( een uitgebreide site mbt de schildklier ) : http://www.forefronthealth.com/thiamine-and-thyroid/?utm_campaign=Blog-Post&utm_medium=Email&utm_source=House-List&utm_content=Thiamine-Thyroid-Fatigue-090618&utm_term=existing-list

De relatie tussen B1 en de schildklier ( en andere processen in je lichaam )

Ik ben er nog niet mee begonnen ( ik ben niet zo'n supplementen slikker ), maar als je dit weer leest ..... misschien toch eens het proberen waard.
 
Waarom zou je niet beter het hele spectrum aan B vitaminen nemen? Ik denk nog steeds aan lever eten.
 
Lever eten is inderdaad goed, echter kan het zijn dat juist door tekorten zoals van vitamine B's, de opname van voedingsstoffen niet goed verloopt. Zelf heb ik wel meegemaakt dat het eten van lever tegen me keerde.
Ook kunnen inderdaad de hoeveelheden simpelweg niet genoeg voor je zijn zoals Pike ook al schrijft.
Dit omdat je maar een bepaalde hoeveelheid lever kan eten maar ook omdat er veel vitamine rovers zijn.

Daarom werkt het slikken van -goede- vitamine B complex en B 12 soms gewoonweg beter dan het alleen maar voeden.
Uiteindelijk is natuurlijk 'alleen maar' voeden het doel, echter is van menigeen de gezondheid al zo slecht dat de opname van de goede stoffen in de voeding niet meer lukt.

Het is wel zaak de B-complex en B12 in de juiste vormen te nemen. Er zijn teveel supplementen die vitamine B in de verkeerde vorm aanbieden, omdat dit goedkoper is. De omzetting verloopt echter niet goed en het is verloren geld. Sterker nog, ze belasten het lichaam alleen maar nog meer.

Bijvoorbeeld is het zaak om vitamine B6 in de juiste vorm te nemen, te weten: pyridoxal-5-fosfaat (P5P). Al te vaak wordt het verkocht in de vorm pyridoxine HCl. Die pyridoxine is de reden waarom er zoveel wordt gewaarschuwd tegen een hoge dosering van B6. Echter is hoog doseren prima, als het maar met de juiste vorm (P5P) is. Dat is dus wel even een nuancering die menig site weer mist helaas.

Het is zoeken naar de naald in de hooiberg maar er zijn enkele goede producten te vinden:
Bij iHerb: https://www.iherb.com/pr/Advanced-Orthomolecular-Research-AOR-Advanced-B-Complex-90-Vegan-Capsules/33062
In NL: AOV 242

Supplementen met foliumzuur kan je ook gelijk links laten liggen. Folaat is de enige juiste.
Van B12 is hier is ook al langer bekend dat het Adenosyl en Methylcobalamine moeten zijn. Het beste 'sublingual' zodat de opname via de slijmvliezen verloopt.
Het zit ook wel verstopt in de bovengenoemde merken echter kan het zijn dat je lijf ze niet goed genoeg opneemt en daarom is extra 'sublingual' toevoegen geen luxe.

Dan is het nog zaak om de maximale dosering in de gaten te houden.Met B12 kan je lekker hoog zitten zonder problemen, echter met folaat en de andere B's moet je wat voorzichtiger zijn denk ik.

Omdat de B-vitaminen elkaar allemaal nodig hebben (synergetische werking) is het verstandiger een goede complex te gebruiken, waarbij je dus desgewenst nog extra kunt suppleren van de vitamine B die je nodig hebt. Vitamine B12 wordt veelal aangeprezen met folaat, echter heeft deze ook B6 nodig.
 
Lever eten was ooit goed. Als je je in de nanotechnologie gaat verdiepen kom je al snel tot de conclusie dat dit niet meer echt op gaat.
De beste manier voor een goede of betere opname van een vitamine b-complex is deze voor consumptie te fermenteren in yoghurt of kefir. Doe dit bv overnacht en buiten de koelkast. De staat van je darmen is hierbij zeker ook van belang.
Vermijd supplementen met toevoegingen als silica/silicon dioxide en alle toevoegingen die op -ose eindigen. Deze verminderen de werking of opname.
 
Goede aanvulling Ben.

Helaas lijken de toevoeging niet te vermijden. In beide producten vitamine B complex die ik genoemd heb zit silicon dioxide (en andere toevoegingen). Dat is vervelend, echter zijn het de enige B-complexen met de juiste vormen van vitamine B die ik kon vinden. (=zoektocht naar naald in hooiberg)

Mocht jij andere c.q. betere producten weten dan hoop ik van harte dat je die hier wilt delen :)
 
Momenteel gebruik ik zelf de B complex van Be-Life, vulstof enkel rijstpoeder (kan ik in kleine hoeveelheden mee leven) De cellulose capsule gebruik ik niet.
https://www.koopjesdrogisterij.nl/p/be-life-b-complex-bio-180sft-561006.html?sqr=b%20complex&

De Springfield B-quivit B Complex (poedervorm) heb ik ook nog even overwogen, maar ben toch voor bovenstaande gegaan.
https://www.koopjesdrogisterij.nl/p/springfield-b-quivit-b-complex-100g-873032.html?sqr=b%20complex&

PRL Max B-ND heb ik ook wel al eens op deze forum ter sprake gebracht, omdat je deze ook eventueel als druppels onder de tong kunt aanbrengen, mocht de opname via de darmen moeilijk verlopen. Deze vorm is ook gefermenteerd. Wel prijzig en vandaar mijn keuze voor het merk Be-Life, die ikzelf dan fermenteert.
https://unlimitedhealth.nl/prl-max-b-59-ml.html

 
Dank je Ben :)

De informatie bij de Springfield B-quivit poeder vind ik wel erg minimaal. De foliumzuur wordt bijvoorbeeld niet exact aangeduid, evenals de B6. Dit zie ik liever verduidelijkt.

Hetzelfde geldt voor de PRL versie.

De Be-Life lijkt inderdaad de meeste interessante. De rijstpoeder vind ik nog wel een ding, maar het lijkt een betere optie dan de producten die ik eerder aangaf, want daar zitten nog veel meer synthetische vulstoffen en hulpstoffen in.
Nadeel vind ik dat de dosering super laag is.

 
Bij koopjesdrogisterij wordt inderdaad vaak een minimum aan informatie gegeven. Je kunt een product ook even in de zoekmachine gooien en kijken of een andere leverancier betere en of meer info over het product geeft.
De B vitamines zijn in ieder geval van een natuurlijke bron afkomstig, mocht dit een voorkeur zijn. Dit product bevat verder ook geen vulstoffen.
De in te nemen hoeveelheid bepaal je trouwens altijd zelf, en bij het merk Be-Life zou je dus ipv 1 capsule 1 en een half of twee kunnen innemen. Vergeet ook niet dat na fermentatie je de opname kan verhogen van normaal zo'n 25% naar zo'n 75%.
Het liefst zou ik de supplementen weer terug zien met alleen het vul/hulpstof magnesiumstearaat, maar zolang iedereen deze supplementen maar blijft kopen of bij de leverancier niet aangeeft deze toevoegingen niet te willen, zal er niets veranderen.
Zoals ik al zei, met een beetje rijstpoeder kan ik leven, omdat het voor mij de minst slechtste optie is. In de toekomst wil ik een B-complex zelf gaan samenstellen uit losse B vitamines met uiteraard zonder enige vulstof.
De vulstoffen de tegenwoordig in bijna alle supplementen te vinden zijn, zoals o.a. de silica/silicon dioxide, titaniumdioxide en de vele vormen van cellulose zijn op basis van nano.
 
Inderdaad is er vaak meer info te vinden bij de fabrikant zelf, wat echter hier niet het geval is.

Wonderlijk altijd hoe producenten gesloten zijn over hun producten.

Be-Life is vele malen lager gedoseerd dan de AOR Advance B Complex. Dat is een enorm verschil. Ik vraag me dan ook af in welke mate de supps uiteindelijk opgenomen zullen worden. Dit wordt mezelf weer tot proefkonijn benoemen als ik dat wil weten.

Ik bedenk me dat er nog een optie is:
https://www.iherb.com/pr/The-Synergy-Company-Organic-Super-B-Complex-60-Veggie-Tabs/45652
Super B complex van The Synergy Company.
Overigens ook in NL verkrijgbaar volgens mij bij Unlimited Health.

Hierin ook weer een fijn groen grasje :(

Het klinkt wel leuk dat de b-vitamines uit natuurlijke bron zijn, echter ben ik geen fan van quinoa. Het zou geen graan genoemd mogen worden maar dan vraag ik me af wat het wel is. Ze roepen dat het een plant is, maar ik ben even helemaal anti plant volgens mij (behalve buiten of op de vensterbank).
Het nadeel van dit plantje is dat ik niet weet hoe het opgegroeid is. Het is weer zo'n hype, dat quinoa en dus heeft menigeen er belang bij dat het snel groeit en dat er veel oogst is. Helaas weet ik dan echter niet welk stoffen er in die quinoa zitten.

Ja de hulpstoffen zijn vast ook nano. Valt helaas niet meer -helemaal- te vermijden.

Kortom, er zijn een paar goede vitamine B-complex supplementen maar het blijft nog wel even schipperen met wat ingrediënten. In ieder geval hebben we er nu een paar bij elkaar die een stuk minder schadelijk zijn dan de B-complex supps die de foute vormen bevatten.
 
Ik ben ook absoluut geen fan van quinoa (dat als pseudo-graan door het leven gaat), maar ik kreeg het idee dat het hier gaat om de B-vitamines die uit de quinoa afkomstig zijn. Anders zou je net zo goed 100gr quinoa zelf fijn kunnen gaan malen...en tel uit je winst. Ik heb me verder ook niet zo in dit product verdiept omdat mijn keuze al snel op die van Be-life viel.
The Synergy Company B complex bevat niet alleen gemalen gras, maar ook cellulose en soja.

 
Cellulose is plantenvezel toch? Of houtvezel. Hm, ik lees daar inderdaad zeer wisselende berichten over.

Als ik dit afzet tegen de synthetische hulpstoffen gaat toch wel mijn voorkeur naar cellulose uit, dan ook maar weer omdat het natuurlijk is.

De soja is gefermenteerd. In zoverre ik het altijd begrepen heb is dat toch wel een belangrijke toevoeging dat 'gefermenteerd'. Of laat ik me nu neppen door de info uit het verleden (raw food, vegan hoek)?

Het zijn dus elke keer duivelse dilemma's waarbij er dus eigenlijk geen ultieme keuze is. Uiteindelijk lijkt er een plafond te zitten aan de kwaliteit die producten kunnen en willen leveren.

De B12 is net zo'n uitdaging. De B12 van Sanacore bevat magnesiumstearaat en kersenaroma. De stearaat benadeelt de opname uiteraard. Het is toch ongelofelijk dat je dat toevoegt aan een product wat juist goed opneembaar hoort te zijn. Een sublingual tablet die bedoeld is voor mensen die slecht B12 opnemen!
Verder is die aroma een domper want uiteindelijk komt het lichaam hiertegen in opstand.

Andere keuzes? Ik kan ze nog niet vinden. Er zijn wel sprays (zoals deze) maar deze bevatten helaas maar 1 vorm B12 en vaak zijn ze erg laag gedoseerd. Ook hier (moet ik) weer waakzaam zijn voor hulpstoffen.

 
De soja is gefermenteerd en zou dus niet heel kwalijk zijn.
Maar ik geef toe dat ik dit betwijfel. Mijn informatie is wat dat betreft verouderd (vegan / raw food periode).

Cellulose lijkt me dan weer een betere optie dan synthetische hulpstoffen.

Zo zijn het elke keer weer duivelse dilemma's.

Weet jij misschien nog wel een goede B12 sublingual? Ik kom niet verder dan Sanacore en Pure Vegan B12-500. De laatste is echter wel heel laag gedoseerd.

De Sanacore bevat helaas kersenaroma en magnesiumstearaat, wat de opneembaarheid gelijk weer schaadt. De dosering is wel mooi hoog.
 
Is het niet zo dat cellulose een betere optie is dan synthetische hulpstoffen? Dat is persoonlijk misschien. Wat is de keerzijde van cellulose?

Wat betreft soja was het toch zo dat gefermenteerde soja wel een goede optie is? Of is alle soja uit den boze?
Hmm, ik heb me daar nooit meer verder in verdiept betrap ik me nu op. Dit is nog in mijn hoofd info uit de vegan / raw food periode.

Nu we toch lekker bezig zijn, wat is een goede B12. Ik ken Sanacore (maar deze bevat helaas magnesiumstearaat en kersenaroma) of een laag gedoseerde spray met helaas maar 1 vorm B12: https://www.iherb.com/search?kw=b12%20spray

Ook hier is maar weer weinig keuze in de top van goed opneembaar en dan nog steeds bevat het stoffen die ik er niet in wil zien.
 
Cellulose kan niet door de mens worden verteerd, omdat in het menselijk lichaam daar simpel gezegd niet de enzymen voor aangemaakt kunnen worden. Bijzonder slecht voor het darmstelsel en veroorzaakt o.a. een lekkende darm. Groenten rauw of kort gekookt eten is daarom dan ook geen goed idee.
Dat wat jij fijn groen grasje noemt, zit ook vol met cellulose. Een koe is niet voor niets een herkauwer en heeft vier magen.
Het microkristallijne cellulose (E nummer 460) dat tegenwoordig ook al in veel supplementen zit is niets anders dan een houtstof ( een nanokristallijn cellulose). Cellulose is ook een polymeer waar nanodeeltjes zich heel graag aan hechten om een netwerk te bouwen.
Deze vorm van cellulose gaat via een lekkende darm ook rechtstreeks je bloedbaan in.

Alle vormen van soja zijn uit den boze en niet geschikt om te eten. Men moet het 1,5 tot 2 jaar laten fermenteren om het enigszins eetbaar te maken en dit proces gebeurt absoluut niet met de gefermenteerde soja die wij hier in de winkel kunnen kopen. Dacht ook te hebben begrepen dat men aluminium gebruikt in het moderne soja fermentatie proces ipv calcium. Een echte traditionele Japanse sojasaus wordt ook minimaal 1,5 jaar gefermenteerd. In het verleden zijn Japanners soja alleen gaan eten onder omstandigheden omdat er gewoon niets anders was. Mensen eten in bepaalde situaties zelfs gras om te kunnen overleven.

Magnesiumstearaat in supplementen is geen enkel probleem. Het is niets anders dan een verzadigd vet met magnesium en dus goed voor hart en bloedvaten. Dr.Mercola heeft een groot aandeel in het onterecht zwart maken van magnesiumstearaat. Aroma's moet je zien te vermijden.

Belangrijk is om je darmen zo goed als mogelijk gezond te houden en dan is er ook geen probleem met het opnemen of omzetten van B-12.
Heb je al bij unlimitedhealth gekeken voor een B-12
https://unlimitedhealth.nl/#sqr:(q[b%2012])
 
Net even gekeken bij UL maar ook daar is het aanbod met dank aan de ingrediënten om te huilen. De enige B12 die een kanshebber lijkt kende ik dus inderdaad al en noemde ik hierboven.

Om te huilen dit!

Cellulose wordt me nu echt duidelijk. Idem voor soja. Zo kunnen er weer wat supps de kliko in.

Overigens heb ik nog even op mijn eigen pot van Synergy Company gekeken en daar staat vermeld "organic vegetable tablet coating". Wonderlijk dat ze nu ineens 'vegetable cellulose' vermelden. Hoezo de klant wordt misleid?

Wat ik van dit forum begrepen heb is dat magnesiumstearaat een transvet is. Verder vind ik veel het bericht dat het de opname van de stoffen zou verminderen. Ik ben er dus geen fan van, maar dat ben ik sowieso niet van supps.


Het is dat ik toch echt vitamine B nodig heb, maar ik begin er goed zat van te worden zo.

Bedankt voor je info Ben :)
 
Bron van b12 en andere btjes is lever. De opname is niet alleen afhankelijk van je darmen maar vooral ook je maag. Denk aan voldoende maagzuur.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.531
Berichten
538.261
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan