Wim Hof - The Iceman

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Hoi Janse,

Ik vind het lastig om te combineren wat ademhaling betreft. Ik heb de online cursus van Wim hof gedaan, of eigenlijk 9 van de 10 weken omdat bij de 9e week de buteyko cursus begon. Ik wilde beide cursussen ervaren omdat het lastig was om te zien welke nu de beste resultaten geeft. Vooralsnog doe ik nu sinds mei elke dag de buteyko oefeningen en daar wil ik nog even mee doorgaan. Aan de andere kant voelden de Wim hof ademhalingen ook goed, maar die staan wel haaks op elkaar. Het resultaat kan overigens misschien hetzelfde zijn, maar ik ken niemand die Wim hof gedaan heeft en die gemeten heeft wat zijn/haar Controle Pauze is. Het koud douchen doe ik overigens nog wel en dat bevalt mij prima. Kijk al uit naar de winter en om dan weer in een meertje te gaan zwemmen ;-)

Wanneer ik "klaar" ben met buteyko (als mijn CP 69 seconden is) wil ik gaan kijken wat de Wim hofnademhalingen doen en wat die doen met mijn controlepunt. Hoewel ik mij nu afvraag waarom ik dat niet tussendoor gewoon een keer probeer, is misschien wel interessant :-)

In elk geval zijn beide methoden zeer interessant!

Wanneer ik “klaar” ben met buteyko (als mijn CP 69 seconden is) wil ik gaan kijken wat de Wim hofnademhalingen doen en wat die doen met mijn controlepunt. Hoewel ik mij nu afvraag waarom ik dat niet tussendoor gewoon een keer probeer, is misschien wel interessant

Dat vroeg ik me nou ook gelijk af, waarom eerst de ene methode afwerken alvorens je de andere oppakt? Wellicht helpt deze "nieuwe" methode je veel meer. Gewoon ervoor gaan! :)

Onverwachts ging iemand die ik ken de Buteyko methode doen. Er was nog een plekje en het was in de buurt dus ik dacht, dan doe ik die cursus ook gelijk. Anders had ik waarschijnlijk eerst nog wat langer gewimhoft :-) maargoed. Wim hof doet meer dan alleen ademhalen, ook yoga en koud douchen en die ben ik wel gewoon blijven doen, omdat dat prima combineert met Buteyko.

Interview met Wim Hof
http://oneradionetwork.com/health/wim-hof-the-ice-man-shares-his-secrets-and-benefits-of-withstanding-extreme-cold-october-6-2015/
Tegen het einde gaat Wim ook nog even in op het verschil cq overeenkomst met de Buteyko methode.

Radio EenVandaag over Cryotherapie
Radio en TV | do 05 nov 2015 Verslag Wout van Erven
Redactie Rob Hadders
Redactie Paul Arends

‘s Werelds beste voetballer Cristiano Ronaldo en bokser Floyd Mayweather zweren bij cryotherapie. Zij stellen met regelmaat hun lijf een paar minuten bloot aan -180 graden Celcius.

Maar de opkomst van cryotherapie beperkt zich niet tot topsporters. Ook voor reumapatienten zou de extreme koude een positieve invloed hebben en zo langzamerhand komen er steeds meer van dit soort apparaten in Nederland beschikbaar.

Fysiotherapeut Frans Helmers heeft zo’n cryosauna. Hij heeft in zijn praktijk de effecten van de behandeling op zijn patiënten ervaren en is zo positief dat hij inmiddels de cryosauna importeert.

Een andere liefhebber van extreme kou is 'The Iceman', Wim Hof. Hij heeft veel ervaring met therapie op basis van lage temperaturen en laat zijn licht schijnen op de cryosauna.

Ook spreken we met reumatoloog en klinisch epidemioloog Maarten Boers. Hij waarschuwt voor te hoge verwachtingen bij het apparaat en stelt dat wetenschappelijk onderzoek de heilzame werking voor reumapatiënten nog niet heeft onderschreven. http://tinyurl.com/ouuse6l via http://tinyurl.com/nt5kopr

Iemand die ik ken heeft de workshop ook gedaan vanwege te hoge bloeddruk. Die is nu weg. Hij doucht twee keer per dag koud (af): we worden te weinig uitgedaagd met warme huizen. Hij wil misschien ook een douche in de tuin nog, zei die, dat hoort kennelijk ook bij de Hofmethode. De Wim Hof-training bestaat volgens die persoon uit drie dingen: Ademtherapie / koudetherapie / mindset trainen. Hij zei ook: je kunt eten wat je wilt maar als je je lichaam niet goed traint op koude/ mindset / met ademhalingsoefeningen, dan komt de brandstof ook niet op de goede plek. De kennis van me vertelde dat hij dingen zag gebeuren met mensen van de workshop: bijv. iemand die altijd een zwarte vlek voor ogen zag sinds een operatie, die zag de vlek ineens niet meer tijdens de training. Of: iemand die voorheen heroineverslaafd was door een oorlogstrauma (was militair), en al wel afgekickt, die kreeg ineens door de training van Wim Hof weer het gevoel van een trip. Wel aparte verhalen dit!

Hier http://tinyurl.com/zk5lg8d vind je de wetenschappelijke publicatie van de uitkomsten van een proef met mensen die de methode Wim Hof volgden:
vol. 111 no. 20 Matthijs Kox, 7379–7384
Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans
Matthijs Koxa,b,c,1, Lucas T. van Eijka,c, Jelle Zwaaga,c, Joanne van den Wildenberga,c, Fred C. G. J. Sweepd, Johannes G. van der Hoevena,c, and Peter Pickkersa,c

zie ook : http://tinyurl.com/pc2w8yl

citaat uit het boek Koud Kunstje:
Mensen die dagelijks een koude douche nemen hebben óók meer witte bloedcellen. Dat blijkt uit een onderzoek door het Trombose onderzoeksinstituut (documentatiecentrum, 1994). De onderzoekers verklaren de toename van witte bloedcellen door de activatie van het immuunsysteem. Deze activatie leidt tot vrijlating van meer witte bloedcellen. Een groot voordeel van de kennis over bruin vet, wit vet, rode bloedcellen en witte bloedcellen is dat je (een beetje) weet wat er fysiologisch gebeurt. Dat kan een stimulans zijn om te oefenen met kou. Afvallen, schimmels, virussen, openstaande bloedvaten. Trainen met kou kan nogal wat invloed hebben op veel klachten. http://tinyurl.com/zck9qjt

Zie hoezeer het autonome zenuwstelstel van belang is voor veel processen in het lichaam: in het artikel staat ook dat men bijv. vaak kijkt naar een symptoom: een maag die klachten geeft bijv. (herkenbaar) https://www.fatsforum.nl/forums/topic/middenrifbreuk-1/page/5/ en dan vervolgens kijkt men alleen nog naar die maag. Niet meer naar alles wat van invloed is op die maag: denk aan het autonome zenuwstelsel. Ik plaats dit onderwerp niet zomaar bij de therapie van Wim Hof: met zijn aanpak probeert hij vergaand in te grijpen op het functioneren van het autonome zenuwstelsel, en zelfs om het te helpen resetten.

dr. Porges. [...] heeft vastgesteld dat tumoren het gevolg zijn van meerdere verstoringen van het autonome regelsysteem. In het American Journal of Cancer Research wordt in het artikel 'The sympathetic nervous system induces a metastatic switch in primary breastcancer', 'Het sympatische zenuwstelsel veroorzaakt een metastatische switch in primaire borstkanker', door de arts en wetenschapster Arica Sloan beschreven dat een verstoring van het vegetatieve zenuwsysteem een directe invloed heeft op tumor- en metastasenontwikkeling en daarmee op het sterftecijfer aan borstkanker. In het Journal of the European Hematology Association is een artikel verschenen van Raquel del Toro en Simon Mendez-Ferrer met de titel 'Autonomic regulation of hematopoiesis and cancer', 'vegetatieve regulatie van bloedaanmaak en kanker' waarin zij beschrijven dat de aanmaak van rode bloedcellen en het ontstaan en de ontwikkeling van kanker door het vegetatieve zenuwsysteem worden aangestuurd. Zij schrijven dat de kennis over de functies van het vegetatieve zenuwsysteem in de laatste jaren drastisch is herzien. Tot voor kort was de vecht-vluchtreactie het belangrijkste wat over dit regulatiesysteem bekend was, intussen weten we dat het verantwoordelijk is voor een subtiele controle en aansturing van vele homeostatische en ziekteprocessen, aldus deze onderzoekers. - See more at: http://gedachtenvoer.nl/page/kanker-verstoord-regulatiesysteem.html#sthash.CKyx7E7c.dpuf via http://leefbewust.com/2015/nieuws/241215.html

Activeren van beige vet zou obesitas kunnen bestrijden

Georgia State University.

ATLANTA - De mogelijkheid van het lichaam om warmte te benutten door het omzetten van witte vetcellen, die calorieën opslaan, in beige vetcellen die energie verbranden, kan helpen bij de bestrijding van obesitas, volgens onderzoekers aan de 'Georgia State University'.

Hun studie onthulde dat het natuurlijk mechanisme in het lichaam, dat witte vetcellen in bruinachtige - bekend als ‘brite’ of 'beige' vetcellen - omzet door het gebruik van warmte en het verhogen van de levering van bloedvaten van het sympathische zenuwstelsel (SNS) voor wit vetweefsel, een nieuwe en veelbelovende aanpak kan zijn voor de bestrijding van obesitas. Hoewel dit mechanisme niet van nature op grote schaal voorkomt omwille van het verband tussen wit vetweefsel en andere weefsels, met inbegrip van het hart en de bloedvaten dat kan leiden tot hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten, zou het begrijpen van hoe dit zich voordoet nuttig kunnen zijn. De studie werd gepubliceerd in ‘International Journal of Obesity Supplements’.

Volgens het ‘National Heart, Lung and Blood Institute of the National Institutes of Health’ hebben bijna 70 procent van de Amerikanen overgewicht of obesitas. Strategieën voor de bestrijding van obesitas, zoals de farmacologische en gedragsmatige benaderingen om voedselinname te verlagen, hadden slechts marginaal succes. Patiënten die verschillende operaties ondergingen aan het gastrointestinaal systeem hebben baat gevonden maar dat zijn wel extreme ingrepen. Wetenschappers hebben goede hoop dat het verhogen van de energieafgave door beige vetcellen een effectieve manier zou kunnen zijn om obesitas te bestrijden.

Het lichaam heeft twee soorten vetweefsel: wit en bruin. Wit vetweefsel of wit vet slaat energie of calorieën op en produceert hormonen die worden afgescheiden in de bloedstroom. Bruin vetweefsel of bruin vet, is een donker gekleurd vetweefsel met bloedvaten dat energie verbrandt en zo warmte produceert. Oorspronkelijk dacht men dat alleen baby's bruin vet hadden maar onderzoekers vonden in 2009 kleine hoeveelheden bruin vet bij volwassenen.

In deze ‘review( studie onderzochten de wetenschappers hoe de SNS, een deel van het zenuwstelsel dat het lichaam helpt zich voor te bereiden op stress of noodsituaties, wit vetweefsel cellen 'bruint’ en ze omzet in beige en zo een potentieel mechanisme creëert voor het verhogen van warmte in het lichaam. Ze onderzochten gepubliceerde studies uit PubMed, een database van citaten voor biomedische literatuur, over de neurale controle van wit, beige en bruin vetweefsel.

"Misschien is het belangrijkste voor de omzetting van de witte vetcellen naar beige de dichtheid van de SNS zenuwen geleverd aan wit vetweefsel en de vetcellen populatie rond deze zenuwvoorziening die genetisch aanleg voor bruin hebben ", zei Vitaly Ryu, mede-auteur van de studie en senior onderzoeker II in het ‘Department of Biology and Center for Obesity Reversal at Georgia State’. "SNS verhoogt bij blootstelling aan koude en voedselonthouding, dus wanneer een afbraak van vetten en ‘celbruinen' plaats vindt.
Vertaling: Andre Teirlinck http://leefbewust.com/2015/nieuws/afslanken_bruinvet.html

Naakt slapen heeft ook gezondheidsvoordelen:

6 Reasons You Should Sleep Naked

By: Jordyn Cormier
December 20, 2015

About Jordyn

If you regularly sleep sans pajamas, you’re in the minority. The vast majority of us sleep swaddled in some sort of clothing, be it shorts, a tee shirt, or a full-on onesie. According to a national sleep survey from 2012, only 8 percent admit to sleeping naked. But did you know that sleeping naked is actually great for you? Here are 6 ways nixing your pajamas will improve your health and happiness.

Reduce insomnia. As you sleep, your body naturally dips in temperature. It’s beneficial for the body to cool down, and it encourages deeper, more restful sleep. If your body is overheated, wrapped in thick socks and pants, you may not be able to release excess heat, which could rob you of a solid night’s sleep. Studies have shown that insomnia and body temperature are closely related, so take off those clothes if you’re tossing and turning.

Improve metabolism. Reduce excess belly fat by balancing cortisol levels, your stress hormone. Cortisol levels drop between 10pm and 2am, so if you’re not getting enough sleep, you may have excess amounts of stress hormones in the body upon waking that could encourage excess belly fat. Sleeping in the nude/in cooler temperatures has also been shown to lower blood sugar levels with the potential of preventing type II diabetes. Sleeping in a cooler environment encourages the body to transform regular fat into metabolism-boosting brown fat, which is responsible for temperature regulation and improved insulin sensitivity. Participants in the study saw their health improve under these conditions in a matter of weeks — so get out of those ‘jammies already!
Love This? Never Miss Another Story.

Age more slowly. When you sleep well, your body produces melatonin and growth hormone, both of which act as anti-aging agents in the body. Since sleeping in a cool (ahem, nude) environment encourages better, deeper sleep, it isn’t a far stretch to consider that sleeping pajama-less can stave off premature aging. It also encourages healthier skin, since there are now seams or waistbands pushing in and encouraging dryness or wrinkles.

Improve relationships. Skin on skin contact with your significant other increases the amount of oxytocin your body produces. Oxytocin is a powerful hormone that increases bonding and feelings of attachment. Plus, you’re more likely to get frisky if there are no clothes standing in your way, which is also great for relationships!

Your sex organs will be happier. Exposing vaginas, naturally damp and warm places, to unobstructed air flow every night can help to reduce the growth of yeast and unwelcome bacteria. On the other hand, testes are meant to be cooler than the rest of the body. Testicles that are kept cooler by sleeping in the nude are apt to produce healthier sperm.

Improve self-esteem. We have a tendency to hide our bodies from ourselves. But, the more you acknowledge and inhabit your beautiful body, the more likely you will be to accept it for what it truly is. In this way, sleeping in the nude can actually improve your self-esteem over time. Embrace yourself, and slide your bare skin in between those crisp sheets. It will feel so good!

Sleeping naked allows you to be undeniably you. Let your body cool down, improve your health and embrace your physique. Give naked sleeping a try tonight! http://tinyurl.com/oew3mqc via http://tinyurl.com/oew3mqc

Kwam er een week geleden achter dat er voor de Wim Hof methode 3 gratis videos te bekijken zijn. Al sinds vorig jaar Mei of zo maar goed beter laat dan nooit.

http://www.wimhofmethod.com/video-miniclass/

Ademhaling gedeelte krijg je als eerst te zien de andere twee video's krijg je later per mail. Ik zou zeggen probeer het eens uit, ben nu een dag of 5 aan het uit proberen en vooral de ademhalingsoefening bevalt mij prima.

http://scienceontherocks.org/episode-13-hormesis-the-biological-concept-that-explains-the-wim-hof-method/

http://scienceontherocks.org/episode-13-hormesis-the-biological-concept-that-explains-the-wim-hof-method/

science behind wim hof methode

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan