de introductie van nieuwe vormen van energieopwekking gaat meestal gepaard met verschijnselen die we niet willen. Dit is met windmolens niet anders. Windmolens zijn nog steeds in ontwikkeling; rotorbladen zijn al veel stiller geworden, de constructie veiliger.
Veel problemen met windmolens vallen weg als ze in zee geplaatst worden, daarbij geeft dat ook nog het voordeel dat onder water energieopslag gerealiseerd kan worden door een vat met overtollige energie van de molen leeg te pompen en weer, via een turbine, vol te laten stromen als er meer stroom gevraagd wordt dan er op dat moment door de wind geleverd kan worden.
Andere vormen van energieopwekking zijn ook niet echt geweldig voor het milieu. Ik heb het niet over CO2, dat is een fabeltje. Kijk waar we het momenteel mee doen: Gas is ook niet 100% schoon te verbranden en moet inmiddels over grote afstanden vervoerd worden via leidingen of enorme schepen, er worden oorlogen om gevoerd!. Olie ongeveer hetzelfde verhaal, macht en geld spelen er een grote rol. Kernenergie: ook de inherent veilige kerncentrales leveren nog altijd radioactief afval op en de centrale zelf levert aan het einde van de levensduur ervan ook nog eens een hoop radioactief afval.
Dan zijn er nog andere, minder voor de hand liggende energiebronnen, maar die komen niet van de grond of worden bewust tegengehouden door....... alweer het grote geld. Tesla kreeg ooit te horen dat er met zijn vorm van energieverdeling geen meter tussen gezet kon worden, waarmee hij niet kon rekenen op steun van het grote geld om zijn plannen te verwerkelijken.
Vooralsnog beschouw ik de ontwikkeling van zonne- en windenergie als een welkome bijdrage aan verduurzaming van onze energievoorziening, maar wel op een goede manier uitgevoerd.
Uit de alternatieve hoek heb ik nog nooit een praktische toepassing gezien die op een schaal van enige grote werkelijk energie opleverde.
Overigens ben ik zelf ook af en toe bezig met een project in de vrije energie-sfeer.
PS: mocht iemand bezwaar hebben tegen de roetuitstoot van dieselmotoren: bedenk dat de gezellige kaarsjes en waxinelichtjes die de kerstsfeer zo leuk in huis brengen vrijwel dezelfde soort vuiligheid in uw woonkamer verspreiden; alarmfase 3 in de woonkamer, er gaat alleen sirene af.