Worsten

Biefstuk in dunne repen snijden 24 uur marineren in koelkast in mosterd, gemberpoeder, uitgeperste knoflook, zout en peper (of nog andere kruiden die je lekker vind). Dan repen over het rooster in de oven hangen op 65 graden 4 uur drogen.

 
Pemmican maakte ze toch ook klaar in de darmen van een dier? zo staat het tenminste in een boek wat ik heb waarin die tijd beschreven wordt.En dan idd laten drogen..

 
in mijn zoektocht naar de verantwoorde rookworst/boterhamworst ben ik bij de groene weg slager in Rotterdam terecht gekomen. De slager vertelde mij dat hij i.p.v. E250 nu een natuurlijk nitriet gemaakt van paddestoelenextract gebruikt. Dit lijkt mij wel verantwoord toch? De tip van keltisch zeezout als conserveringsmiddel zal ik ook nog doorgeven.

Daarnaast is hij experimenteel bezig door suiker/dextrose te vervangen door acerolapoeder in boterhamworst (van rund). Deze producten samen met een bakje kippenlevertjes (ik ga van het weekend voor het eerst lever klaarmaken en eten ;-)) worden straks opgehaald. Ik ben benieuwd naar de producten!

Ik hoorde overigens laatste van eigenaar biologische winkel dat de vleeswaren niet meer zonder conserveringsmiddelen worden geleverd als gevolg van de eis van albert heijn. Die wil alleen maar met waardoor leveranciers/slagers waar biowinkels bij inkopen dit gewoon niet meer maken.

 
Thijs, dank je wel voor de tip van Lombok in Schalkhaar. Ik ga daar binnenkort eens langs voor de rookworst en leverworst. Het is redelijk bij mij in de buurt.

 
Hoi Sassy,

Als je nu of tzt ook belangstelling hebt voor uitgesmolten niervet en/of runderbotten voor bouillon dan heb ik dat eventueel wel voor je.

Ik heb af en toe zoveel dat het bijna niet meer in mijn diepvries past dus dan kan je zo wat overnemen als je wil.

Beide zijn van biologische en 100% grasgevoerde koeien.

Ik woon ook in Deventer.

Waar haal jij je rauwe melk als ik vragen mag?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan