Yassir,
Je verwijt mij gebrek aan nuance, maar jij stelt volkomen ongenuanceerd dat calorierestrictie per definitie leidt tot langlevendheid, omdat dit 'wetenschappelijk' is aangetoond.
Welnu, de nuance wordt geboden door het boek Pottenger's Prophecy, dat ik momenteel aan het lezen ben. Hierin staat beschreven dat een generatie die ofwel ondereet, ofwel overeet kleinkinderen (!) kan produceren met gezondheidsklachten. Dit dreunt dus meerdere generaties door! Dit verschijnsel heet epigenetica en gaat uit niet van de genen zelf, maar van de omgeving van de genen. Deze kan voordelig of nadelig worden beinvloed, waardoor genen kunnen worden ondergeactiveerd of overgeactiveerd.
Gisteren keek ik het programma De Wilde Keuken van Wouter Klootwijk. Dit ging over zeeproducten uit Ierland. Het blijkt dat de Ieren bijna geen zeeproducten eten, maar vrijwel alles exporteren. Ze profiteren dus nu niet van hun eigen rijkdommen en deden dit 140 jaar geleden ook al niet, toen de 'Potato Famine;' uitbrak, na het mislukken van de aardappeloogst. De vraag in het programma was dan ook: waarom leden de Ieren hongersnood terwijl ze gemakkelijk hadden kunnen overschakelen van de consumptie van aardappelen naar de consumptie van zeeproducten? Het antwoord laat zich raden, maar misschien heeft het wel te maken met de geringe intelligentie die al die zetmeelconsumptie met zich meebrengt. :wink:
Een generatie die een dergelijke hongersnood meemaakt, brengt wel degelijk nakomelingen voort die zieker worden en korter leven, zo valt te lezen in Pottenger's Prophecy. Een generatie die slim is en overschakelt op meer dierlijke producten, waardoor de caloriewaarde afneemt maar de voedingswaarde toeneemt, produceert gezondere en langlevendere nakomelingen. Calorierestrictie moet dus gepaard gaan met toegenomen voedingswaarde, iets wat ik hier al van het begin af aan schrijf en wat Nora Gedgaudas eveneens beweert in haar boek Primal Body Primal Mind. Hierdoor is caloriebeperking dus geen honger lijden, integendeel: je bent juist meer doorvoed! het heeft dus alles te maken met de keuzes die gemaakt worden tijdens periodes van schaarste.
Mike