Zelf 'bone broth' maken, help!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Ik doe de merg ook altijd terug in de bouillon, ik doe er nog wat gesneden vlees bij, stoofvlees of zo, met vet er aan. beetje op gevoel hoor.

 
Bij het maken van een boullion gebruiken we een hele biologische kip. Gezien de grootte van de kip hebben we al het vlees echter niet allemaal nodig in de soep (of voor iets anders). Wat doen jullie hiermee ? Kan dit vlees (evt samen met de boullion) opnieuw worden ingevroren ?

 
Ik doe al het vlees + het vel van de kip wel altijd terug in de soep. Op een grote pan vind ik de verhouding prima. Je kunt ook een ragout maken van het vlees.

Onder aan deze pagina staan nog een paar tips bij 'Restverwerking'.

 
Gisteren heb ik bij Remeker schenkel en botten gekocht. Ik wil toch ook eens een lekkere soep of boullion gaan maken.

Wat ik mij afvroeg: Wat is er nou zo speciaal aan die soep gemaakt van botten? Ik kan me voorstellen dat er veel calcium in zit, maar dit krijg ik meer dan zat binnen in rauwe melk. Verder zal er ook magnesium in zitten, maar ik denk niet dat jullie allemaal zoveel uren besteden aan een bouillion, alleen voor de magnesium.

Wat is naast dat het lekker is de reden dat jullie zo massaal aan de soep en bouillion zitten?

 
Glucosamine en kraakbeen. Bedenk dat er een 1-op-1-relatie is tussen dat deel van het dier en hetzelfde deel van jouw anatomie. Gezonde botten zorgen voor gezonde botten.

Mike

 
Ik ben zo blij!! Ik ging net langs de visboer en vroeg of ze nog vissen botten verkochten. Ik kreeg gewoon 2 hele zalm karkassen mee met hoofd en al! Voor niets! Gratis!

Een van die karkassen ligt nu in de pan te sudderen en de andere vries ik in! jaha ik ben blij :) wat een aardige visboer was dat!

 
Ik wil je blijheid niet onderuit halen, maar ik vraag me bij zalm altijd sterk af of het geen kweekzalm is. In dat geval betreft ordinaire dieronvriendelijke en zwaar vervuilende bio-industrie op zee!

 
Aww haha. Ik moet maar hopen op het beste aangezien - voor zover ik weet - er geen echte 'biologische' visboeren/slagers zijn. Of heb ik dit mis?

Op de site staat dat ze een MSC keurmerk hebben (http://nl.wikipedia.org/wiki/Marine_Stewardship_Council) hierop staat bij de eerste voorwaarde dat de vis 'gezond' moet zijn .. hmm

 
Er is wel biologische vis, maar dit is dan kweekvis die biologisch geproduceerd is. Maar volgens mij is kweekvis, biologisch of niet, gewoon niet goed.

Maar vis die gevangen is, kunnen ze nooit biologisch noemen. Dat heet dan gewoon duurzame vangst o.i.d.

Ik denk dus dat je het beste gewoon vooraf kunt vragen of het kweekvis is of gevangen vis.

 
Heeft iemand een richtlijn hoeveel kcal er in 1 liter fish broth zitten?

Volgensmij is het niet zo heel calorie-dense, ik zag namelijk gewone broth met daarop een laagje oranje olie, dat is vis-olie neem ik aan?

 
Hoi ik heb een aantal vragen over het maken van bone broth.

Hoe reëel is de kans om besmet te raken met Creutzfeldt-Jacob door het eten van beenmerg?

Zijn mergpijpjes (per 2 verpakt en niet bio) die bij de Albert Heijn te koop zijn de moeite waard?

Zou het verstandiger zijn om bone broth te trekken in een glazen pan in plaats van een roestvrijstalen pan? Het schijnt zo te zijn dat er nikkel zou lekken in de soep, wat waarschijnlijk versterkt wordt door het toevoegen van azijn.

 
CJ wordt NIET veroorzaakt door de consumptie van beenmerg. De Amerikaanse WAPF heeft de werkelijke oorzaak achterhaald van gekke koeienziekte (BSE) en deze is...pesticiden. In de commerciele intensieve veehouderij worden teveel dieren bij elkaar gehouden in zuurstofarme en onhygienische omstandigheden. Gevolg: de dieren worden aangevallen door insecten en micro-organismes. Daarom worden er over hun ruggen pesticiden gespoten. Dit is verdund zenuwgas en tast het zenuwstelsel aan van de dieren, ziedaar je 'gekke koeien'.

Men heeft in allerijl de brokken die de dieren krijgen de schuld gegeven, omdat daar de resten in zitten van andere dieren, waardoor planteneters in essentie kannibalen worden. Hoewel deze praktijk verre van fris is, is deze in Amerika al zo'n 100 jaar een feit en nooit eerder was er ook maar 1 geval van BSE, dus dit kan niet de oorzaak zijn. De oorzaak is pesticiden en niets anders. Aangezien dit standaard het gebruik is in de intensieve veehouderij in Amerika en Engeland zijn daar regelmatig BSE-uitbraken. Men ruimt liever miljoenen koeien dan de waarheid vertellen over de werkelijke oorzaak van BSE!

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/animal-pharm

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/educating-rida

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/maple-grief

http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/auburn-confirms-purdey

Mike

 
Wow, dat wist ik niet en ervaar ik als ronduit schokkend. Het is echt de omgekeerde wereld, waar je ook kijkt! Niets is wat het lijkt krijgt telkens meer betekenis voor me.

 
Kan ik als ik bone broth maak van bijv kip, de bouillon s nachts gewoon met kippenvlees en al 8 uur laten staan?( met de deksel op een kier zodat er zuurstof bij kan)

Sommige mensen in dit topic lijken dit inderdaad te doen maar komen er dan niet schadelijke bacteriën in door het vlees?

 
@Sprout,
Quote:
Zijn mergpijpjes (per 2 verpakt en niet bio) die bij de Albert Heijn te koop zijn de moeite waard?


Quote:
In de commerciele intensieve veehouderij worden teveel dieren bij elkaar gehouden in zuurstofarme en onhygienische omstandigheden. Gevolg: de dieren worden aangevallen door insecten en micro-organismes. Daarom worden er over hun ruggen pesticiden gespoten. Dit is verdund zenuwgas en tast het zenuwstelsel aan van de dieren, ziedaar je 'gekke koeien'.



Ik zou voor biologische mergpijpjes gaan.

Lia

 
Codexx, bedoel je 8 uur laten staan op vuur of zonder vuur? Kokende bouillon lijkt me niet zo vatbaar voor bacteriën. Het is wel zo dat kippenbouillon op een warme dag snel kapot gaat inderdaad, dus zeker niet buiten de koelkast bewaren. Dezelfde dag nog opeten of invriezen.

Sprout, je kunt bij ah wel bio kippenvleugeltjes krijgen en hiervan soep trekken.

 
Codexx, bedoel je 8 uur laten staan op vuur of zonder vuur? Kokende bouillon lijkt me niet zo vatbaar voor bacteriën. Het is wel zo dat kippenbouillon op een warme dag snel kapot gaat inderdaad, dus zeker niet buiten de koelkast bewaren. Dezelfde dag nog opeten of invriezen.

Sprout, je kunt bij ah wel bio kippenvleugeltjes krijgen en hiervan soep trekken.

Van CJ wist ik ook niet, weer wat wijzer geworden.
Quote:
Niets is wat het lijkt krijgt telkens meer betekenis voor me.


Inderdaad!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan