Zuren & basen

Absoluut niet Mike wel ken ik een regulieren theorie (bedenksel van de laatste jaren) en de originele theorie :Westonprice authentieke voedingsleer.Daar danken wij aan dat wij nog op deze aardbol rond lopen.Van Theorie weet ik het fijne niet ,ben momenteel meer van het ervaren.
 
Aha, nu snap ik wat je bedoelt. Price constateerde dat de voeding van alle 14 volken die hij heeft onderzocht overwegend zuurvormend was, wat hij wel heel belangrijk vond vanwege het botopbouwende fosforzuur, de natuurlijke tegenhanger van het basische calcium.

De theorie die hier haaks op staat is dat je juist zo basisch mogelijk moet eten en dus zuurvormende (dierlijke) voeding moet vermijden. Price waarschuwt hiervoor op basis van twee belangrijke argumenten:

- Het lichaam onderhoudt zijn eigen calcium-fosforevenwicht (de oude benaming), onafhankelijk van voeding.
- Op deze manier kom je niet aan de benodigde 2 gram fosfor per dag, tegenover 1,5 gram calcium. Vanwege het botopbouwende karakter van fosforzuur in dierlijke voeding kun je op basis van alkalische plantaardige voeding dan ook nooit een stevige en gezonde botstructuur onderhouden.

Jij schrijft zelf al over wat jij noemt de authentieke Weston Price-voedingsleer:



Daar danken wij aan dat wij nog op deze aardbol rond lopen.

Dan ben je toch klaar met je zoektocht? Het lijkt mij dan een uitgemaakte zaak en geen enkele reden om de nieuwerwetse, op vegetarisme gerichte, zuur-basentheorie nog serieus te nemen.

Mike
 
Mijn darmflora is te alkalisch volgens het laboratorium moet dit meer zuurvormend zijn ,dacht dat dit gelijk staat met de principes van Weston Price omdat het hier niet gaat om meer basisch.Dit begrijp ik allemaal niet.Zo lees ik ook dat door veel groente te eten de darmflora zuurvormender wordt (dacht juist basischer) . Heb de laatste tijd te eenzijdig gegeten lees hier boven ,dit heeft te maken met mijn candida die bijna weg is.Zou best kunnen dat ik verkeerde dingen de laatste tijd gedaan heb ,waaronder geen melkkefir drinken.Dit advies heb ik aangenomen van natuurdietisten.nl.Heb al een hele lange tijd veel melk in huis ,één ding is zeker als mijn candida weg is of niet ga ik weer melkkefir drinken .De tijd dat ik gevarieerder at met veel kefir was mij ph waarde wel zuurder.Mike vergeet niet ik lees veel maar wat ik lees geloof ik echt niet allemaal!maar soms begrijp ik het gewoon niet helemaal ,daar leg ik me bij neer.Als ik maar weet wat gezonde voeding is ,dat is het belangrijkste.
 
Mijn darmflora is te alkalisch volgens het laboratorium moet dit meer zuurvormend zijn
Dit advies heb ik aangenomen van natuurdietisten.nl.
Mike vergeet niet ik lees veel maar wat ik lees geloof ik echt niet allemaal!

Tip: geloof in wijsheden van laboratorium en bovengenoemde website overboord gooien.

Veel groente eten ipv kefir: zinvoller lijkt me andersom.

Je keuze voor quinoa snap ik eveneens niet.

Als ik maar weet wat gezonde voeding is ,dat is het belangrijkste.

De kennis is niet zo moeilijk maar nu is het nog leren luisteren naar je lichaam.

Bestrijding van candida klinkt leuk, wordt veel gepromoot, echter is het zinvoller om de onderliggende oorzaak van candida te vinden en aan te pakken. Candida is namelijk een symptoom en geen aandoening.

 
Heksje:



Je keuze voor quinoa snap ik eveneens niet.

Geen gluten ,minder zetmeel misschien.Niet geraffineerd.Als er nog alternatieven voor dit pseudo-graansoort zijn bij candida hoor ik het graag.

Gr,Henry
 
Waarom zou je granen eten, pseudo of niet? Er zijn immers andere koolhydraatbronnen zoals melk, honing en fruit.
Waarschijnlijk zal je antwoord zijn dat deze niet geschikt zijn als je candida hebt, echter zie dan mijn bericht hierboven namelijk dat het bestrijden van candida geen zin heeft daar het een symptoom is. Sterker nog, waarschijnlijk loop je kans dat je met het bestrijden van de candida ziek wordt daar het zo kan zijn dat de candida je beschermt tegen iets wat fout zit in je lijf.
 
Heksje ,om van mijn candida af te komen heb ik verkeerde voedings gewoontes verbannen.Bestrijden doe ik niet ,dat doe je als je supplementen tegen candida neemt of te weinig koolhydraten eten( candida uithongeren).Ik kom aan 100gram droog gewicht koolhydraten dat is prima.Dus voor de rest blijf ik terug houdend met zetmeel/suiker i.v.m candida en de rest van mijn algemene gezondheid.Bedankt voor de tip zodat ik kan afwisselen met koolhydraten ,zal het goed wegen en verdelen over de dag zodat het niet te veel wordt.Ik voel me niet slecht maar wel wat slapjes ,en weinig conditie ,vraag me soms af of de koolhydraten niet wat omhoog mogen.Dacht het wel weet het niet zeker.Mijn lichaamsgewicht is wat aan de lage kant ,mijn ideale normalen gewicht is 64 kilo weeg nu 62 kilo .De tijd dat ik nog niet westonprice at maar ongezond woog ik 67 kilo
 
Heksje ,om van mijn candida af te komen heb ik verkeerde voedings gewoontes verbannen.Bestrijden doe ik niet ,dat doe je als je supplementen tegen candida neemt of te weinig koolhydraten eten( candida uithongeren).


Ik kom aan 100gram droog gewicht koolhydraten dat is prima.Dus voor de rest blijf ik terug houdend met zetmeel/suiker i.v.m candida en de rest van mijn algemene gezondheid.



Ik voel me niet slecht maar wel wat slapjes ,en weinig conditie ,vraag me soms af of de koolhydraten niet wat omhoog mogen.


Ik raak de weg kwijt. Is je hoeveelheid koolhydraten nu "prima" of te weinig?! Zie je dat je zeer tegenstellende dingen schrijft in je eigen bericht?
Je lijkt inmiddels bang voor koolhydraten en je bent dus toch bewust of onbewust aan het proberen de candida te bestrijden dan wel te onderdrukken dan wel proberen deze te verminderen of weg te werken door laag in de koolhydraten te zitten. Dit is niet verstandig. Er is een tussenweg tussen het Westerse koolhydraatrijke dieet en in ketose gaan. In ketose kunnen er maar weinigen daar velen niet optimaal gezond zijn en we in een stressvolle maatschappij leven. Zolang we dat niet in de tang hebben is laag in de koolhydraten geen optie. En met laag bedoel ik "te laag". Koolhydraten blijven noodzakelijk en mijns inziens is het dan ook nog eens van belang een goede koolhydraatvorm te nuttigen, waarbij ik mijn vraagtekens zet bij (pseudo)granen.




Mijn lichaamsgewicht is wat aan de lage kant ,mijn ideale normalen gewicht is 64 kilo weeg nu 62 kilo .De tijd dat ik nog niet westonprice at maar ongezond woog ik 67 kilo.


Gewicht doet er niet toe. Waarom focus je daarop? (zie hiervoor enkele berichten op het forum over BMI). Wat er wel toe doet is spiermassa, genoeg lichaamsvet en je niveau van energie.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan