Zuren en basen...: Skyrmion

Skyrmion

New member
http://www.mikedonkers.com/zuren-en-basen-1/

Beste Mike,
Op je page mbt zuren en basen (zie link hierboven) lees ik nogal wat beweringen die mij als biochemicus en studerend theoretisch fysicus nogal vreemd overkomen. Het gaat me eigenlijk om zowat de gehele pagina, maar ik zal hieronder een bloemlezing van je statements neerzetten met daaraan mijn vraag gekoppeld.

Wellicht kun je eens iets beter uitleggen wat je precies bedoelt met "H2O2, twee moleculen waterstof en twee moleculen zuurstof. Dit lichaamseigen molecuul geeft aan dat beide van evenveel belang zijn". - - - - <Skyrmion:> Oja? Hoe "bewijst" peroxide dat dan?

Verderop zeg je "Hoe zijn die twee verdeeld in Keltisch zeezout? Ongeveer 30% natrium en ongeveer 60% chloride, opnieuw een balans in het voordeel van zuur!" - - <Skyrmion:> Een aantal zaken: WAAR kan ik vinden dat er slechts 30% Na in (keltisch) zeezout zou zitten? En ten tweede: ten opzichte van alle zuurrestionen moeten er altijd positief geladen metaalionen aanwezig zijn; derhalve Mg, Ca of K. De laatste is zelfs nog electronegatiever dan Na en zal derhalve nog sterkere basen vormen in oplossing.

De laatste die ik even wil aanroeren is je opmerking dat "Ziekte moet gezien worden als meer afbraak dan opbouw en dus meer positieve dan negatieve ionen". <Skyrmion:> - - ik vind dit een bijzonder vreemde bewering - het is immers absoluut onmogelijk om in een oplossing een verhoogde concentratie van zowel negatieve of positieve ionen te hebben zonder dat hierbij een moleculaire pomp een rol speelt. En als dat het geval is (bv in de maagwand of de zenuwen), dan is er slechts sprake van ionuitwisseling (waarbij het ene positieve ion wordt vervangen door een ander positief ion) en zeker niet van ophoping van een negatief of positief ion. Waar heb je je bewering op gebaseerd? Wat is de bron hiervan?

In mijn ervaring komen aminozuren meestal voor als Zwitterion; dwz bij een neutrale pH (7) hebben deze moleculen zowel een negatieve als een positieve lading verdeeld over het molecuul. Het zijn zgn amfotere verbindingen,waarvan sommigen oplossen in water als base met pH > 10. Je kunt ze dus zeker niet unaniem als een "zuur" typeren.

Nieuwsgierig naar je reactie(s),

Vriendelijke groet,

Skyrmion

Skyrmion,

Op dat niveau kan ik helemaal niet meepraten, want ik ben geen biochemicus. Ik heb geen idee waar je het over hebt. Een analyse van Keltisch zeezout geef ik je nog, ik zit nou op de mobiel te typen.

Mike

Beste Mike,

naar aanleiding van het boek van Mark Sircus over Natriumbicarbonaat kwam ik op de gedachte om een 'ontzuringscocktail' te maken (voor sporters of voor dagelijkse inname).
Volgens het bedrijf AlkaVitae is het geen goed idee om Natriumbicarbonaat in een glas water te mengen omdat dit de bloeddruk zou verhogen door de chemische reactie met het maagzuur.
Hun alkalische druppels zorgen voor een basisch milieu en dan kan het ineens wel...

Reden voor mij om aan een drank met basisch water/citroensap/keltisch zout te denken. Want dan valt hun bezwaar naar mijn idee weg.

Heb hier echter één belangrijke vraag bij:
kun je bij bovengenoemde stoffen ook wat druppels H2O2 voegen om de zuurstoftoevoer te optimaliseren?

Ik ben niet de persoon aan wie je dat moet vragen, want ik geloof niet in basisch water. Natriumbicarbonaat gebruikte ik in het verleden om mijn alvleesklier te ondersteunen en zo af en toe drink ik het nog, omdat het gezond is (in geringe mate) voor algehele zuivering van je lichaam (daarom heet het ook zuiveringszout).

Mike

Gaan we van Skyrmion nog iets terughoren of is dit een eenmalige poging geweest om te laten zien hoe superieur zijn academische kennis over biochemie wel niet is? Rare jongens, die wetenschappers!

Mike

Beste Mike,

Mijn excuses voor het niet eerder reageren. Had geen respons meer verwacht van je, eerder eigenlijk een antwoord op de vragen die ik eerder stelde. Maar ik stel me beschikbaar voor antwoorden in de "rubriek biochemie", np. Wat wil je van me weten?

Ik snap nog steeds niet waar je het over hebt. Wat moet ik met deze laatste post? De hoogmoed druipt er vanaf!

Mike

Beste Mike,

Uhh hoogmoed? Doet me verdriet als je humor op deze manier interpreteert; mijn manier van humor vrees ik :)
Jij vraagt "waar is skyrmion gebleven"; dus ik stel mijn tijd beschikbaar in de "Rubriek Biochemie". Geeky humour my friend.

Ik ben een ernstig kritisch biochemicus, met zeker oog voor de overkill aan bv vaccinaties, de troep in de supermarkten Die men "eten" pleegt te noemen etc. Maar ik heb nog een paar vragen aan jou open staan. Aangezien je die verkoopt als "waarheid" op je pagina "Zuren en basen" lijkt het me handig als je op zoek gaat naar mogelijke antwoorden toch?

Groet,

Skyrmion

Mijn bescheiden mening (t.o.v. Keltisch Zeezout): wellicht is een chemische analyse hiervan wenselijk?
Je beschikt vast over de mogelijkheden hiervoor Skyrmion?

Goedemorgen, @Paradogma (leuke nick trouwens): Er staat letterlijk het volgende: “Hoe zijn die twee verdeeld in Keltisch zeezout? Ongeveer 30% natrium en ongeveer 60% chloride, opnieuw een balans in het voordeel van zuur!”

Het gedeelte: "opnieuw een balans in het voordeel van zuur" slaat he-le-maal nergens op als we niet weten waaruit de rest van de positieve ionen bestaat. Als het natrium hierin vervangen is door kalium, is het zelfs een voordeel voor de basische kant. Als ik kijk naar wat er in dat zeezout zit (voldoende referenties) lijkt dit statement van 30% natrium zelfs een leugen te zijn.

Kijk, in elk zout heb je een balans tussen positieve en negatieve ionen, dat is zelfs een fundamenteel gegeven in het universum: in een oplossing heb je te allen tijde evenveel positieve als negatieve ionen. Dus als er 30% natrium (+) inzit, en 60% chloor(-), dan het 30% van de chloor ook een een tegenhangend positief ion nodig. Als het kalium zou zijn (wat bijna altijd het geval is met tafelzout) , dan slaat de opmerking "voordeel van zuur" echt nergens op want dan is het basischer, en niet zuurder, dan gewoon tafelzout.

Ik wil foutieve of onduidelijke beweringen verduidelijken, van commentaar voorzien, bediscussieren. Het is de bedoeling dat een consument die keltisch zeezout koopt dat 1000x duurder is dan gewoon zeezout, recht heeft te weten waar de opmerking op doelt. Dat rechtvaardigt zijn/haar aanschaf van dat dure goedje.

Het enige wat ik schrijf is dat de balans tussen Na en Cl in KZZ in het voordeel van Cl is en Na is nu eenmaal basisch en Cl een zuur. De totale optelsom van KZZ is echter basisch. Dat komt omdat ongeraffineerd zeezout veel meer is dan NaCl alleen. Dit zout wordt handmatig gewonnen in ondiepe zoutbekkens met een zure kleibodem, daarom is het zo'n 'duur goedje'. Jouw reactie suggereert dat je 82 elementen buiten NaCl geen meerwaarde vindt. Hoe 'wetenschappelijk' is dat?

Mike

Goedemorgen Mike,

Oh nee hoor, die 82 elementen hebben zeker meerwaarde voor ons lichaam, helemaal eens. De opmerkingen "het is in het voordeel van zuur" blijkt, volgens jouw reactie, dus niet waar te zijn. Je zegt nu immers "De totale optelsom van KZZ is echter basisch".

Groet,

John

Hi Mike,

Dank voor je reactie.

Mijn discussiedrift komt voort uit het feit dat alles "bio)chemisch" in balans hoort te zijn, dus ook de opmerkingen die je plaatst op je website. Een website met een dergelijk belangrijke functie (voorlichten van mensen die op zoek zijn naar gezonde waarheden) moet m.i. in ieder geval chemisch correct zijn om nodeloze kritiek te voorkomen. Als je wil kan ik je een voorzetje geven hoe je de "zuur-base" pagina kan wijzigen zodanig dat je daar geen inhoudelijke kritiek meer op kan krijgen.

Vriendelijke groet, carpe diem vandaag want de zon schijnt heerlijk vandaag.

Ik koop bij de Eko winkel zeezout voor nog geen 2,09 euro per kilo. Vind ik redelijk.
magnesium - 420 mg
calcium 152 mg
Fer 17,5 mg

www.seldeguerande.com

h

Skyrmion,

Zowaar raak ik er nog van overtuigd dat je het niet slecht bedoelt. Mijn argumentatie is echter eerder metafysisch dan biochemisch. Ik betoog dat de natuur meer aan de kant van de opbouw staat dan van de afbraak, omdat de zuren (bouwstoffen) verhoudingsgewijs in het voordeel zijn boven de basen (afbraakstoffen).

Weston Price had ook moeite met de overdreven nadruk op basen in de alternatieve voedingsleer en constateerde dat de voeding van natuurvolkeren overwegend zuurvormend was vanwege de aanwezigheid van het zeer belangrijke fosforzuur voor de botopbouw.

Mike

Mike,

Nee e.e.a. is zeker niet negatief bedoeld, maar ik kan gewoon heeeeel slecht tegen chemische onjuistheden :).

De Natuur staat zeker meer aan de kant van opbouw dan afbraak, alhoewel ik het vanuit mijn zeer feitelijke achtergrond lastig vind om feiten te verbinden aan de metafysica. Natuurlijk, het som der delen acteert altijd anders dan de afzonderlijke delen, helemaal eens. Dit zie je in de biochemie (dus ook in voedingsleer) vaak terug als we het hebben over de "matrix van een preparaat"; dwz, welke andere stoffen er inzitten naast het actieve ingredient.

Groet,

Skyrmion

Kijk, in elk zout heb je een balans tussen positieve en negatieve ionen, dat is zelfs een fundamenteel gegeven in het universum: in een oplossing heb je te allen tijde evenveel positieve als negatieve ionen. Dus als er 30% natrium (+) inzit, en 60% chloor(-), dan het 30% van de chloor ook een een tegenhangend positief ion nodig. Als het kalium zou zijn (wat bijna altijd het geval is met tafelzout) , dan slaat de opmerking “voordeel van zuur” echt nergens op want dan is het basischer, en niet zuurder, dan gewoon tafelzout.

Skyrmion, ik wil even reageren op jouw bovenstaande bericht. Wat ik *vermoed* dat Mike bedoelt met de verhouding van 30% natrium en 60% chloride, is dat het gaat om de gewichtsverhouding, dus niet het aantal ionen. Dus: ongeveer 90% van keltisch zeezout bestaat uit natriumchloride (de overige 10% dus uit andere zouten en mineralen). Dat die 90% natriumchloride voor ongeveer 30% uit natrium en 60% uit chloride bestaat, komt simpelweg door de atoomgewichten van natrium en chloor (natrium is lichter dan chloor). Dus de bewering van 30% Na en 60% Cl kan heel goed kloppen. Dat dat iets betekent voor de balans naar basisch danwel naar zuur lijkt me echter erg onwaarschijnlijk.

Aangezien mijn darmen en de vertering uit balans zijn (endeldarm verwijderd) al heel erg lang ben ik steeds aan het zoeken naar dit onderwerp. Waarschijnlijk is dit gegeven ernstiger dan ik dacht.
Via een gastro-enterologisch arts ga ik er nog eens goed achteraan, dus er is bloed afgenomen en heb ik zelf de zuur-basen balans gecontroleerd in mijn urine. Die is dus extreem zuur. Had ik niet verwacht. Meteen het artikel van Mike over dit onderwerp geprint (alleen lezen) en moet nu verder zoeken.
Heksje schrijft ergens Verzuring betekent dat je je voeding niet goed verteert.
Heksje 145276.
Conclusie: Kan dus best zijn dat mijn voedsel-inname goed is.
Ik zie hier steeds langskomen wat anderen eten en zie dat dat bij mij heeel veel minder is, maar hoeft niet perse niet goed te zijn.
Na het darmspoelen: (met een beetje bicarbonaat erin tegenwoordig)
1. s-morgens - appel

half uur later
2. twee Spelt-rogge crackers met dik roomboter en geitenkaas, vrij vaak
gekookt ei, soms wat vleeswaren.
3. tegelijkertijd - levertraan

later in de middag
=================
4. thee met een cracker als no. 2

5. misosoep uit een potje voor het eten. (ingredienten zijn oke).

avond eten
==========

6. Groenten met meestal iets van gehakt of vlees.

Af en toe een beker (biol) geitenmelk- of yoghurt.
Ik blijf op gewicht met deze hoeveelheden.
Vlees bak ik in kokosvet.
Af en toe maak ik zelf vette soep.
1 cracker is 10 gr. koolhydraat.

Het ziekenhuis zei vandaag dat ik de uitslagen alleen krijg bij een volgende afspraak (pas 22 april). Daar wil ik dus niet op wachten. Kijken of het me lukt via huisarts of ort.mol arts ze eerder te krijgen.
Dus bij nader inzien niet zo gek dat ik me hierin nog eens verdiep.
En uiteraard extra zoeken op internet.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan