Zuurkoolsap

kaasmeisje

New member
Ik heb thuis een sapcentrifuge en daar heb ik een keer zuurkoolsap meegemaakt. Verschrikkelijk scherp op de maag. Is dit nu wel gezond? Of kan je beter bij de natuurvoedingswinkel zuurkoolsap kopen op basis van melk...

Groeten,

kaasmeisje

Ik durf het enerzijds niet te zeggen.

Maar nu staat je vraag wel weer bovenaan...

Anderzijds denk ik dat je ook moet luisteren naar je eigen lichaam.

Als jij je er niet goed bij voelt, bij het innemen van je zelfgemaakte zuurkoolsap...

Dan kan het misschien in theorie nog zo gezond zijn, maar dan is het niet goed voor jou!

Ik kreeg een keer diaree-klachten van zuurkool-stamp met aardappelen, heeft waarschijnlijk te maken met mijn speciale darmproblemen, maar ik schrijf dit omdat ik wil aangeven dat inderdaad ieder mens anders is. Zuurkoolsap durf ik niet te drinken, appelazijn ook niet, hoewel ik het wel in huis heb. Ik leer ermee te leven dat ik niet alles wat extreem gezond is niet kan verdragen.

@liesje,

Zo als ik het lees: Je kreeg 1 keer diarree klachten van zuurkool en sindsdien ben je daar bang voor.

Bang = stress = diarree (voor veel mensen)

Natuurlijk is ieder mens anders en niemand dwingt je om gezonde producten te consumeren, maar indien je er zelf ook van overtuigd bent dat die producten gezond zijn, kun je die ook heel geleidelijk in je voeding introduceren.

Een paar druppels appelazijn en zuurkoolsap in een bakje yoghurt zul je echt niet snel ziek van worden, maar geven je wel gezondheidsvoordelen.

En de dosis kun je zelf vermeerderen, en ook verminderen indien het je even te veel van het goede wordt...

Volgens het boek Nourishing Traditions drinken Ieren van oudsher zuurkoolsap voor een mooie huid.

Ik drink het ook, maar dan in kleine hoeveelheden per keer. Als je het te zuur vind kun je het aanlengen met gefilterd water.

@Ufo. Ik heb vroeger voor mijn operatie al reiniginskuren gedaan en zuurkoolsap gedronken. Vond ik extreem lekker. Het was een gemixte soort, er zat ook wat tomatensap doorheen. Dit sap is nu niet meer in de handel, toen heb ik zelf 2 soorten gemengd, zuurkoolsap met tomatensap. Ik word ook niet "ziek" van bv yoghurt of appelazijn maar heb geen enkele controle over de stoelgang (zie endeldarmoperatie). En die controle staat voorop heb ik besloten. Het is niet anders. Yoghurt vind ik lekker en kleine beetjes gaat wel. Je begrijpt dat ik af en toe wel iets probeer, heel gedoseerd. Aangezien ik iedere dag darmen spoel is een koffie-klysma beter voor mij, vanochtend een paar druppels H202 in het water gedaan.

M'n darmen zijn zo 4 uur bezig om een fles zuurkoolsap weg te werken (0.7 liter, gefermenteerd met melkzuur). Samentrekken, en weer verder, en weer samentrekken. Totaal geen soepele vertering, zeker niet als je wilt gaan slapen. Met andere voeding heb ik dit niet. Ik heb het nu drie keer gehaald, want het is wel lekker en volgens mij erg gezond. Maar ik zal wel weer te enthousiast zijn en niet te veel tegelijk moeten drinken. Een en ander doet me wel denken dat ik vaker aan de bottenbouillon moet om de darmen te ondersteunen.

Thijs wat bedoel je dat je darmen 4 uur bezig zijn. En waarom een hele fles in 1 keer?

Samen met tomatensap kan ik je ook aanbevelen. Tomaten worden hier geloof ik afgeraden maar zelf eet ik beperkt tomaat. bv door sla of komkommer.

Ik heb volgens mij leaky gut, of iets wat daarop lijkt. Verklaart waarom ik moeite heb met zuurkoolsap, maar volgens mijn gut feeling (wat er nog van over is :? ) moet ik gewoon dagelijks een glaasje zuurkoolsap nemen zodat de darmen er aan kunnen wennen. Zuurkoolsap staat prominent bij de uitleg van GAPS, net als gemberthee.

Een paar keer gekocht, maar niet standaard nee. Ik vind rauwe melk veel lekkerder en minder gedoe. Kun je zoiets bestellen? Ik hik nogal aan tegen zelf maken, dan weet ik weer niet hoe dat moet enzo.

Waar heb je het gekocht? Het is inderdaad weer extra werk maar wel fantastisch voor je darmen.

Op de woensdag op Haarlemmerplein 020 staat er een kraampje met Rauw Power. Die dag komt me nu niet goed meer uit, maar ik zal het onthouden bedankt.

Mocht je ooit toch een poging willen wagen om het zelf te maken (zoo ingewikkeld is het nu ook weer niet) kan ik je wel wat korrels toesturen, plus instructies ;)

Thijs ik ben blij met dit adres op het Haarlemmermeerplein. Ik zit nu hun website te lezen. Eigengemaakte kefir van geitenmelk vond ik niet lekker en ook een gedoe. Ik eet wel kwark, ik moet nog eens nakijken hoe het met die bacterieen zit. Nu jij dit zo schrijft over een lekke darm denk ik: ik zal toch niet ook een lekke darm hebben?

Ik vraag me af hoe dat precies te constateren is. Er ligt hier materiaal klaar om ontlasting na te laten kijken. maar weet niet of dat daarin te vinden is.

PS. Ik zie ob hun website dat er ook 2 winkels zijn in Amsterdam die hun produkt verkopen.

Ja ik zie het ook! Dan gaan we vaker aan de kefir dus.

Hoe reageren jouw darmen op bottenbouillon liesje?

Ja thijs bottenbouillon gaat goed. Vet schijn ik goed te verdragen, kombinatie van ei + melk heb ik af en toe klachten van. Ik zeg "schijn", want af en toe ga ik vanzelf naar het toilet wat altijd een soort diaree is en dat wil ik nou eenmaal liever voorkomen.

Melk alleen lijkt goed te gaan. Kefir? nog geen idee. Maar voorlopig wil ik het allemaal niet laten staan, ik wil juist flink gaan ophogen. De winter is daar goed voor. Maar eerlijk gezegd verwacht ik wel meer klachten van ophoging. Gewoon voor de zekerheid thuis bijven dan maar.Is ook geen ramp.

Ik ken een heel lekker zuurkool-recept. Goed te eten zonder aardappels. Daar lik je je vingers bij af. Het heet bigos en sinds ik dit recept heb eet ik het alleen nog maar zo. Dus wordt vervolgd.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan