Zuurkoolsap

Thijs, baseer jij je lekke darm alleen op het feit dat je diarree krijgt van bottenbouillon, of heb je meer symptomen?

Als het wap-proof is, zet je het recept dan in het receptentopic Liesje? Wil graag zuurkool "lekker" eten. Eet het nu naast niet gefermenteerd varkensvlees. Vorig jaar vond ik het nog vies, nu vindt ik het koud goed te eten. Maar een lekker recept is altijd welkom!

Bigos, had ik nog nooit van gehoord Liesje, maar dat ziet er goed uit zeg, Lekker zuurkool in de stoofschotel, supertip!

Bottenbouillon geeft altijd diarree, een flink stuk kaas geeft diarree, en zuurkoolsap gaat moeilijk. Ik had een artikeltje gelezen waarin dit gesuggereerd werd.. maar laten we zeggen: de darmen zijn de zwakke plek.. Ontlasting is verder eigenlijk best ok, kleurig, soms hard, soms groen. Vet verteren gaat goed, ik ga koolhydraten steeds vaker weglaten.

Bigos is trouwens Pools, mocht je nog Polen kennen, ze kennen het allemaal.

Ik heb meegelezen in dat artikel, kan natuurlijk zijn dat je darmen een zwakke plek zijn, maar waarom denk je dat het geen ontgifting is?

Blijft natuurlijk een goed idee om de darmen zo goed mogelijk te ondersteunen met probiotische dranken/voeding.

BIGOS

Ingredienten:

200 magere hamlappen (of magere speklappen), zout peper, paprikapoeder

100 gr. doorregen vetspek (dobbelsteentjes)

50 gram boter

2 grote uien, 1 teentje knoflook

1 blikje tomatenpuree

snufje tijm, 2 blaadje laurier, 2 theel. oregano of marjolein

scheutje bouillon of witte wijn

600 gram zuurkool uit het vat

1 rookworst

Bereiding

bestrooi het in blokjes gesneden vlees met peper, zout en paprikapoeder,

Smelt in een braadpan de boter en bak hierin het vlees met spek goudbruin

Doe hier de fijngehakte ui en knoflook bij. Bak het mengsel tot de uien bruin zijn.

Voeg de tom.puree, de kruiden en de bouillon (of wijn) erbij.

Leg de zuurkool op het vlees, sluit de pan en laat alles ongeveer 20 min. zachtjes sudderen.

Kook de worst gaar en snijd in plakjes. Roer door de zuurkool.

Geef hierbij aardappelpuree of gepofte aardappelen.

Deze stoofschotel komt uit Polen.

Oorspronkelijk werd dit gerecht na de jacht gegeten. Het bestond uit zuurkool, verschillende worstsoorten en resten wild. Bovenstaand recept is een vereenvoudigde uitgave.

Toen ik dit gerecht voor de eerste keer maakte hadden mijn buren hun keuken verbouwd en konden niet koken. Dus samen voor de 1e keer ervan gesmikkeld. Om de wildsmaak na te bootsen had ik ook wat schapenvlees en konijn erdoor gedaan.

Ik laat graag mijn zuurkool zacht worden en laat het dus veel langer sudderen dan vermeld. Kwestie van smaak.

Als je googeld op Bigos zijn er nog veel dergelijke recepten te vinden met meer kruiden en/of ingredienten. Het lekkere vond ik de tomatenpuree met de oregano.

Nu eet ik het zonder aardappels en de volgende dag is het nog lekkerderderder.

Succes allemaal.

Zelf zou ik de paprika en tomatenpuree weglaten en de schotel zeker niet met aardappelen eten. (Nachtschades)

Rookworst is vaak bewerkte worst, met allerlei toevoegingen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan