Zwanger en niks meer lekker vinden, wat nu?

Wat die signalen ook zijn, je kunt altijd de gezonde keuze maken, ook wanneer er dus wellicht door o.a. hormonale disbalans een hogere behoefte is aan Kh. Kies dan idd voor rauwe melk, goede zuurdesem boterham dik belegd met boter en kaas/paté, kokosmelk rijst, yoghurt/kefir met zuur fruit, risotto met bouillon, zoete aardappel etc.

Vooral in het eerste trimester lijkt dit het geval te zijn, misselijk in combinatie met versterkte geur geeft afkeer van sterk smakend en zware kost. Ik denk dat dit ook verband houd met stress en vraag mij af of deze prille moeders kunnen/durven toe te geven aan de vermoeidheid en dus gewoon midden op de dag te gaan slapen of dat ze dan iets zoets eten voor snelle energie en doorgaan met hun (drukke) leven.

Ik weet het niet Tanja. Ik denk dat het ook persoonsafhankelijk is. Ik heb na die boterham (waar ik geen zin in had) nog steeds honger en die bak yoghurt had ik o.a. ook al op en dan? Ik lees hier vaak met verbazing dat mensen na een paar muizenhapjes helemaal vol zitten. Voor die mensen zijn het wel goede tips.

Maar Naief, feit dat je nog honger hebt wil toch niet zeggen dat je dan ongezonde keuzes moet gaan maken? Maak je eigen voedzame snacks van kokoscreme en citroensap of cacao, klop slagroom, maak panna cotta, rijstepap, wat je lekker vindt als het geen rommel is ben je nog altijd beter af.

Waarom eet je een boterham als je er geen zin in hebt als ik vragen mag?

Verder klinkt het alsof je nog steeds een suikerverslaving hebt, mij niet onbekend hoor dit fenomeen, drie weken afkicken en dan kijken of je nog steeds zo'n honger hebt als je voldoende voedingsstoffen en vooral vetten tot je neemt.

Vergelijk jezelf niet met mensen die hier vertellen muizenhapjes te eten. Ik eet ook porties waar een volwassen kerel van op kan kijken, zeker 's avonds.

@ Tanja
drie weken afkicken en dan kijken of je nog steeds zo’n honger hebt

Ja, helaas wel.
Die boterham eet ik dan heel af en toe. Ik hou niet van brood, maar soms heb je alle andere dingen uit de kast al gehad.
Ik zit trouwens nu aan de slagroom, heerlijk. Ik reageer altijd heel goed op de slagroom qua hongergevoel. Maar mijn lichaam zit met de slagroom een beetje in 2-strijd, want ik wordt er ook vaak moe van :(
En vet eten we hier ook genoeg. Laatst had ik bv soep gemaakt en toen die afgekoeld was wou ik wat overscheppen voor in de koelkast, maar ik brak er bijna mijn soeplepel op :)
Soms reageer ik qua hongergevoel ook goed op bonen, bv linzen.
Ik eet ook porties waar een volwassen kerel van op kan kijken
En ik weet hoe groot jij bent ;)
Het is lastig als je na een groot ontbijt nog steeds honger hebt, of een uurtje na het warm eten alweer. (en dat gaat met periodes hoor, dus niet elke dag) En ik kan ook moeilijk elke dag aan de biefstuk gaan zitten als snackje (heb ik tijdens de zwangerschap wel gedaan, maar ja, dat kun je niet blijven volhouden). Ik heb na 3 jaar beter eten nog steeds niet de zwakke plek gevonden.
Het is al wel beter, vroeger ging er met koffietijd bv flink wat koek doorheen en nu hebben we vaak geeneens koek in huis. Daar hebben we allebei geen behoefte meer aan.

Ik denk dat ik dat gevoel wel herken. Bij mij gaat dat pas weg als ik echt geen enkele vorm van suiker tot mij neem ook geen palmsuiker etc. Dan pas is er rust in mijn systeem en ook rust in mijn hoofd. Eet ik dan weer toch dat stuk taart/toetje in restaurant oid dan merk ik dat de honger/suikermonster weer terug is en moet ik weer een dag of drie afkicken.
Maar ik begrijp dat je dit ook al hebt uitgeprobeerd zonder succes? Hoe streng was die restrictie?

100% suikervrij (zelfs geen koffie/smaakjesthee e.d. ) op een ontbijt met zelfgemaakte yoghurt na waar ik gekookte appel/rozijn/kaneel doorheen doe.
En dat ging best redelijk. Geen hoofdpijnen ed. Ik heb dat 4 weken volgehouden. Maar inderdaad dat stukje taart en dat suikermonster is er weer, dat heb je treffend omschreven. Dat is wel killing voor de motivatie, zeker met die gekookte spaghettiruggengraat van mij.

Ja de kunst is om dan niet teleurgesteld in jezelf te zijn en dan maar weer in de negatieve spiraal te blijven hangen, maar je zelfverkozen shit weer op te ruimen en dus weer een paar dagen op je handen te zitten tot de rust weder is gekeerd, dat gaat de ene keer beter als de andere. Op een gegeven moment wordt het steeds makkelijke om nee te zeggen tegen die stukken taart/toetjes, omdat het je niet meer waard is om weer op de blaren te gaan zitten. De periodes dat het goed gaat worden steeds langer en je krijgt steeds minder zin om jezelf voor de gek te houden. Dit gaat zeker met vallen en opstaan, maar 100 keer vallen, 101 keer opstaan, dat brengt succes.

Je ruggengraat zal er wel bij varen ;-)

Slagroom, dat is het betere werk. Wat je kan proberen is om er zure room van te maken, wellicht dat het in zure vorm beter valt. Ik heb er een goed recept voor en het is werkelijk overheerlijk:
Ingrediënten:
Biologische boeren volle yoghurt van de weerribben, zit in glazen flessen. Deze yoghurt bevat levende yoghurt culturen die met de slagroom een heerlijke zure room opleveren.
1/2L slagroom, 38% vet.
Neem en pot van minimaal 0,7L. Doe daar 1 kopje van de yoghurt in. Zet de pot en de slagroom apart op een warme plek, het moet zo'n 38 graden worden. Je kan hiervoor de oven gebruiken en die opwarmen tot ongeveer 50 graden, dan de oven uit, een flinke pan water in de oven zetten en dan na 0,5 uur kijken of de temperatuur ongeveer 40 graden is. Dan de pot en de slagroom in de oven. Hou de oven op 40 graden. Na 1 uur is alles op temperatuur en meng je de slagroom beetje bij beetje door de yoghurt. Steeds goed roeren. Nu de pot zo'n 8 uur op 38 graden houden. Als de temperatuur te hoog wordt gaat de cultuur dood. Na 8 uur nog in de oven laten staan, het koelt dan langzaam af en wordt nog wat zuurder. Dan helemaal af laten koelen (ik het het 's nachts buiten en vervolgens in de koelkast. Beetje verslavend is het wel. Slagroom bevat heel veel goede stoffen. Gebruik het samen met de levertraan, de vitK2 heb je er dan meten bij.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan