Zware metalen in bottenbouillon

en bedenk ook eens dat het kan zijn dat je een bericht niet snapt

Denk eerst eens goed na voordat je weer zegt of schrijft wat je van iets vindt.

Dit zijn wel goede tips die ik meeneem voor toekomstige gesprekken.

Met wat nederigheid, beetje geduld met elkaar en soms moeten toegeven dat we verkeerd zitten, komen we een eind. Tenslotte neem ik aan dat de meeste op dit forum dezelfde doelen nastreven v.w.b. gezondheid. Wellicht moeten we niet vergeten dat een forum meestal bedoeld is om vragen te stellen, met elkaar te discussiëren en informatie uit te wisselen. Dat er soms “verhitte” discussies zijn moet ook kunnen toch. En dat niet iedereen het met elkaar eens is/kan worden is misschien ook wel inherent aan het deelnemen van fora en het feit dat we allemaal anders zijn.

Tussen mij en paterk gaat het wel goedkomen

Dat denk ik ook wel, we hebben ook aardig wat overeenkomsten kan ik wel zeggen na veel gelezen te hebben op het forum.

Volgende ronde kippenbottenbouillon zal ik de kippetjes van Pure Graze gaan proberen. Zal laten weten of het een succes was.

Hoop alleen niet dat ik nu “omgedoopt” ben tot Pater K ;-) En waar die K dan voor staat? Kip?

Grt
Paterk
 
TIP, over kippenbouillon,
John van der Geer, slager uit Veenendaal verkoopt sinds paar maanden kippenklauwen.
Die zitten boordevol gelatine voor 4 euro per kilo. Hij heeft een website en bezorgt vanaf 100 euro bestelling gratis. Ik weet alleen niet of dit voor heel Nederland is.
 
Bedankt voor deze tip Marijan. Ziet er allemaal aantrekkelijk uit. Ik ben bijna weer aan een nieuwe vulling van de diepvriezer toe dus blij met dit voor mij nieuwe adresje :)
 
Bedankt, goede tip.

Gisteren nieuwe portie kippenbouillon gemaakt, wat mij opviel deze keer is dat na een uurtje of 5 er een vreemde geur vanaf kwam, het leek bijna op oud frituurvet of iets dergelijks. Heb ik nog niet eerder gehad. Heeft iemand dit wel eens eerder gehad? Enig idee wat dit kan zijn?

Het kippenvlees wat ik er deels eerder af haalde was goed.

Grt
Paterk
 
Hier is me bekend dat de voeding van de kip van invloed is op de geur en smaak van het vlees.

Bij gras gevoerde kippen zullen er geen problemen optreden. Mogelijkerwijs heeft de kip droogvoer gekregen waarin maïs of graan zat en dan zou het me niet verwonderen dat je een niet prettige geur bij het bereiden van de kip krijgt !

 
Mark Sisson van Mark's Daily Apple reageerde vandaag op zijn site op een lezersvraag over lood in zelfgemaakte kippenbouillon. Hij noemt ook de Weston A. Price Foundation.

Strekking van zijn verhaal: voor de studie waaruit de algemene conclusie getrokken is dat er lood in zelfgemaakte kippenbouillon zou zitten, zijn kippen gebruikt van maar één boerderij; er was geen controlegroep.
Lood zit in grond en in water. Het is dus belangrijk om te letten op de omgeving en de omstandigheden waarin de kippen die je voor je bouillon gebruikt, leven.
Nah zeg, laten wij dat nou al láng weten! :-)
 
De reactie van WAPF laat al duidelijk zien hoe weinigzeggend het onderzoek van Greger is, met als belangrijkste punt het feit dat er slechts één willekeurige batch kip is gebruikt. Daardoor kan het heel goed mogelijk zijn dat dit toevallig uitzonderlijk vervuilde kip betrof. Toch wilde ik er meer over weten, want wat nu als het toch wèl representatief blijkt te zijn voor kippenbottenbouillon in het algemeen? Het zou jammer zijn - en in ieder geval belangrijk om te weten - indien kippenbouillon onevenredig veel lood toevoegt aan je voeding. De bewering dat lood ophoopt in botweefsel klopt, en dat maakt de hypothese dat bouillon getrokken uit (kippen)botten significante hoeveelheden lood bevat op zijn minst het onderzoeken waard.

Omdat ik voor mezelf graag wilde weten hoe het nu precies zit, heb ik nog wat uitzoekwerk gedaan. Ik heb de cijfers uit het bewuste onderzoek van Greger geplukt, en heb deze betrokken in een kleine meta-analyse, die ik hier graag deel.

---------------

De concentratie lood in de meest vervuilde bouillon bedraagt blijkens het onderzoek van Greger 9,5 microgram per liter bouillon. Als we aannemen dat dit correct gemeten is, èn aannemen dat dit representatief is voor kippenbouillon in het algemeen, rijst de vraag: is deze concentratie uitzonderlijk hoog, of bevinden zich vergelijkbare concentraties lood in andere voedingsmiddelen?

In mijn zoektocht naar deze informatie kwam ik op de publicatie "Metal(loid) Contamination in Seafood Products, Critical Reviews in Food Science and Nutrition", in te zien via [URL]http://www.tandfonline.com.sci-hub.bz/doi/abs/10.1080/10408398.2016.1161596?journalCode=bfsn20[/URL].

Blijkens deze studie bevat vis uit niet-verontreinigde gebieden loodconcentraties van 0,013 tot 0,5 mg per kg vers gewicht. Dat is dus 13 tot 500 microgram per kg. In schelpdieren zijn concentraties gevonden van 3 tot 770 microgram per kg vers gewicht. Hierbij vergeleken is dus de 9,5 microgram per liter kippenbouillon niet uitzonderlijk hoog.

Verderop in hetzelfde onderzoek wordt vermeld dat niet zeevoedsel, maar wel groenten, brood en dranken in het Verenigd Koninkrijk de grootste bijdrage leveren aan loodinname via voeding. (In een publicatie van de Europese Commissie, in te zien via [URL]http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/reports/scf_reports_32.pdf[/URL], wordt de bijdrage van groenten, fruit, granen en dranken aan de totale loodinname via voeding gesteld op maar liefst 70%.) De bijdrage aan de totale loodinname van zeevoedsel bedraagt in de meeste landen minder dan 2%, aldus EFSA.

Een kleine rekensom.

Bij een inname van 400 g vis (uit niet-verontreinigde gebieden) per week krijg je 5,2 tot 200 microgram lood binnen. Dit levert een bijdrage van minder dan 2% aan totale loodinname uit voeding op.

Bij een inname van 2 liter kippenbouillon per week met een concentratie van 9,5 microgram lood per liter bouillon, krijg je 19 microgram lood binnen. Gegeven de grote variatie in loodconcentraties in de verschillende vissamples blijft het bij een schatting, maar de bijdrage aan de totale loodinname zal bij deze twee liter kippenbouillon per week aannemelijkerwijs niet veel meer bedragen dan de bijdrage hieraan van vis, dus niet veel meer dan 2%.

Het Scientific Committee on Food stelt de maximaal veilige loodinname op 25 microgram per kg lichaamsgewicht per week. Voor een persoon met een gewicht van 70 kg is dit dus 1750 microgram per week. Volgens cijfers van EFSA varieert de inname van lood via voeding in Europa tussen 0,26 en 2,43 microgram per kg lichaamsgewicht per dag. Voor een persoon met een gewicht van 70 kg dus varierend tussen 127,4 en 1190,7 microgram per week.

Volgens deze cijfers (oké, volgens EFSA, maar ik ga er even vanuit dat ze deze cijfers wel correct hebben) zou een additionele wekelijkse consumptie van 19 microgram lood uit kippenbouillon dus een bijdrage aan de totale loodinname via voeding opleveren van 1,6% tot maximaal 13,0% (in mensen met de laagste loodinname).

Conclusie

Volgens verschillende bronnen leveren groenten, fruit, granen en dranken de grootste bijdrage aan de totale loodinname via voeding - volgens cijfers van de Europese Commissie opgeteld 70%. Uitgaande van de meest vervuilde bouillon uit het onderzoek van Greger, levert het consumeren van 2 liter per week van deze bouillon een bijdrage van 1,6 tot 13%. Om de inname van lood te beperken, lijkt het daarom zinvoller de consumptie van voeding uit de categorieën groenten, fruit, granen en dranken te beperken, dan de consumptie van kippenbouillon. Bovendien, wanneer je 2 liter kippenbouillon per week aan je dieet toevoegt, zul je waarschijnlijk automatisch minder van andere voedingsmiddelen gaan eten, waardoor de netto loodinname hierdoor vrijwel niet stijgt, of zelfs licht daalt.

Als meneer Greger dit opzoekwerk zelf had gedaan, en deze berekeningen zelf had gemaakt, had hij tot dezelfde conclusie kunnen komen. In dat geval was de discussie over de herkomst van de bewuste kip niet eens relevant geweest, aangezien de concentratie aan lood in vergelijking met andere voedingsmiddelen zeker niet onevenredig hoog is.
 
M.a.w. zelfs al betreft het de meest vervuilde kip, dan nog is de loodvervuiling marginaal. Terwijl plantaardige voeding vele malen meer lood bevat. De reden? Dieren hebben een galblaas ter ontgifting, planten niet!

Mike
 
@Gemberthee

Respect, voor je mooie uiteenzetting en onderbouwing. Ik heb er de laatste week veel over gelezen, ik ga ook nog even jou linkjes doornemen, maar dit vindt ik toch wel mooi uiteengezet. Als je bedenkt dat de meeste hier (ik wel) minimaal in granen zitten, dan zitten we zo en zo in de goede richting, fruit is vaak ook beperkt tot 1 moment per dag, in de ochtend.

Bedankt,
Grt Paterk
 
een vriendin van mij heeft van de week een oligoscan laten doen en uit de metingen kwam dat ze redelijk gezonde waarden had behalve zware metalen, en dat ging vooral om aluminium. De onderzoeker stelde dat dat waarschijnlijk afkomstig is van chemtrails waar we dagelijks mee gebombardeerd worden.
Ze gebruikt al jaren geen deodoranten en dat soort zaken niet meer, dus dat zou niet de oorzaak zijn.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan