Even terugkomend op het ongeloof van mensen om je heen. Mijn beste vriendin is 'slapend'. Ik heb het wel eens met haar erover, maar zij is zeer pro Clinton en Obama. Poetin is de verkeerde en een crimineel. Het is erg moeilijk om dan met haar diepere gesprekken te hebben, maar goed, dan praten we maar over oppervlakkigere zaken. Jammer, maar het is zo.
Op het werk hebben wij een nieuwe Duitse jongen. Hij zit meestal naast mij. Hij merkt dat ik niets eet op het werk wat het bedrijf aanbiedt. Ik heb hem verteld waarom. Zijn reactie: Waarom - het ziet er toch allemaal mooi uit - je overdrijft echt hoor. Ik begon over TTIP - ach, zei hij, het is toch goed voor de economie. Ik ben volgens hem zeer negatief en hij kan niet meer tegen mij. Steeds als ik iets zeg, reageert hij tamelijk agressief op mij, want ik geef hem een slecht gevoel. Ik zeg dat ik niet negatief, maar realistisch ben, ook wat de werkomstandigheden betreft. Ook daar mag ik niets over zeggen, dat een werkplaats zonder pensioenregeling en de manier hoe ze met ons omgaan mensonterend is. Wat klaag je nou, zo erg is het niet- zegt hij dan. Ik kan niet meer tegen jou met je negativisme. Nou, ik kan niet meer tegen hem. Hoe kan een mens zo dom en slapend zijn. Ongelooflijk.
Dorothé