18 juni geeft Mike een lezing over spiritualiteit van de natuurvolkeren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
photo.php

Kunnen jullie het zien als je erop klikt? (Ik kan volgens mij geen foto uploaden. Alleen een url opgeven klopt dat?
 
tekst van het krantenartikel in NHD:

ONDERDIJK - Spiritualiteit met beide benen op de grond. Zo omschrijft Nijmegenaar Mike Donkers de wijze waarop natuurvolkeren in het leven stonden. ,,Zij konden niet anders.’’

Door Tanja Koopent - 9-6-2016

Mike Donkers vertelt in Onderdijk over natuurvolkeren met beide benen op de grond. In het dagelijks leven is Donkers docent Engels en Nederlands. Zijn persoonlijke interesse gaat echter vooral uit naar hoe eeuwen geleden de natuurvolkeren leefden. Hij schrijft er over op internet, heeft een online forum, maar gaat ook het hele land door om lezingen te geven.

Wat hem opvalt: vooral in de uithoeken van het land wordt zijn boodschap begrepen. ,,Ik ga van Zeeland naar Groningen, maar ook in West-Friesland kom ik graag. Hier staan ze open voor mijn kijk op voeding en spiritualiteit.’’

Donkers baseert zijn voedingskennis op wat natuurvolkeren al vele duizenden jaren geleden hebben ontdekt en van generatie op generatie hebben doorgegeven. En dat is heel simpel. ,,Zij hebben zich eeuwenlang gezond gehouden met de natuur als leermeester. Zij leefden in harmonie met de natuur en hebben zich succesvol voortgeplant.’’

Verhongeren

Geen bewerkt voedsel, geen industriële inmenging, maar wetmatigheden waar je niet omheen kon. ,,Nu doen we van alles en nog wat, leven van hype naar hype. Denk je dat natuurvolkeren zich het vegetarisme konden veroorloven? Dan zouden ze verhongeren!’’

Hij volgt tandarts Weston Price, die zich in de jaren dertig afvroeg hoe zijn patiënten aan die scheve kaken en cariës kwamen. ,,Dat hadden natuurvolkeren niet.’’

Zijn onderzoek beperkt zich niet tot voeding, maar leidt tot de conclusie dat dit integraal onderdeel is van de algehele spiritualiteit van deze culturen. Aardse spiritualiteit, gericht op voortplanting en vruchtbaarheid. ,,De indianen dachten zeven generaties vooruit. Die keken wel uit hun nalatenschap te vervuilen.’’

Aardsheid

Deze spiritualiteit staat haaks op de egoïstische 'na ons de zondvloed’-mentaliteit van het westen, constateert Donkers. Misschien voelt hij zich daarom zo verweven met de uithoeken van het land. ,,Ik zie die nuchtere aardsheid terug in boeren. Zij staan ook met beide benen op de grond en produceren uit de aarde.’’

Hij ziet het in de new age stroming terug. ,,In de spirituele wereld is veel ’verhevens’: engelen, kristallen schedels, energieën. Sjamanen waren juist zeer geaard. Het wordt de hoogste tijd dat we lering trekken uit de overgeleverde wijsheid van natuurvolkeren, voordat deze compleet in de vergetelheid raakt. Een plant kan alleen naar het licht groeien als hij diep wortelt.’’

Mike Donkers is zaterdag 18 juni van 13 tot 17 uur in het dorpshuis Onderdijk.

Link naar het artikel: http://www.noordhollandsdagblad.nl/...ren-met-beide-benen-op-de-grond-in-Onderdijk_
 
Oke ik moet dit even kwijt; vraagje aan de gene die bij de lezing waren. Als er een vrouw zit die vragen stelt maar het antwoord eigenlijk niet wil horen, ben ik dan de enige die lichtelijk gefrustreerd raakt, misschien mijn manko hoor, maar ik voelde het echt opborrelen.
 
En nog een vraag voordat ik het vergeet; ik druppel geen CBD maar thc. Mike jij zei dat CBD de voorkeur heeft, kun je hier nog iets over kwijt?
 
Hi Muis,

Ik werd er niet gefrustreerd van, ik ken deze vrouw niet maar had het idee dat ze veel kennis had maar zo te zien was zij wat verbijsterd door de visie van Mike en staat deze haaks op haar kijk op de wereld. Soort shock.

Ik heb weer huiswerk n.a.v. de lezing.
 
Ik merkte echt een irritatie bij mezelf. En wat je zegt klopt inderdaad. Ze heeft een andere waarheid laten we maar zeggen.
 
Ik heb mijn best gedaan om haar erbij te houden en met haar een constructieve dialoog aan te gaan, maar het mocht niet baten. Wat ik te vertellen had botste teveel met de door haar opgebouwde perceptie. Dat deze aangeleerd was wilde er bij haar niet in. Het was kennelijk te bedreigend om op te geven wat je altijd als waarheid hebt aangenomen en een nieuwe waarheid te omarmen.

De indianen noemden dit 'geleende kennis' tegenover 'geleefde kennis' en zij beschouwden 'geleende kennis' (kennis die ons wordt bijgebracht, zonder dat ons geleerd wordt deze te toetsen aan onze eigen wijsheid en ervaringen) een teken van krankzinnigheid. Niet voor niets sloot ik af met de opmerking dat we moeten ontwaken uit onze collectieve psychose!

Mike
 
Ja knap hoe je zo het gesprek aanging en heel respectvol bleef etc. Ik merk dat ik me dan echt een beetje loop te ergeren haha.

Nog even over die thc en psychoses wat je zei. Ik neem nl geen CBD maar thc (zit ook CBD in dacht ik). Hoe zat dat ook al weer?
 
CBD in hoge concentraties: geen bijwerkingen.
THC in hoge concentraties: risico op psychoses.

Mike
 
Nog een interessant detail, misschien is het je gisteren ontgaan in de snelheid:

Deze vrouw had de grootst mogelijke moeite met mijn stelling dat blanke Europeanen helemaal niet het toppunt van evolutie en beschaving zijn en dat we een God-complex hebben, omdat we beschikken over veel kennis maar weinig wijsheid en in feite spirituele pubers zijn.

Dit is een illustratie van het punt dat ik probeerde te maken over het culturele racisme dat we met de paplepel ingegoten krijgen. Wij zijn de jongste telg van de menselijke familie en we zijn het minst ontwikkeld. Onze psychopathologie komt voort uit een gebrekkig vermogen om maximaal gebruik te maken van de levenskracht van de zon omdat onze blanke huidskleur, oogkleur en haarkleur zonlicht afketst i.p.v. opneemt.

Ik had er ook nog bij kunnen vermelden dat dit funest is voor de pijnappelklier en dat deze daardoor verkalkt. Maar liefst 85% van de blanke mensen heeft een verkalkte pijnappelklier, wat het zeer moeilijk maakt om metafysisch te denken. Dit zie je aan onze materiele wetenschap, die letterlijk een octaaf te laag denkt en de hogere, immateriele energie negeert en ook het bestaan van de ziel en het bewustzijn ontkent. Je zag het gisteren ook bij sommige mensen in het publiek, zij zijn overduidelijk onvoldoende in staat om op metafysisch niveau te denken.

Mike
 
Ik denk dat dit artikel wel aardig weergeeft wat ik prbeerde duidelijk te maken over westerse wetenschap:



This is certainly not the first time we have struggled with the debate of whether the world can best be described by materialism. The ancient Greek philosophers and scientists thought long and hard about the issue. Materialism vs. idealism is really the philosophical battle between the ideas that matter exists independently (and that consciousness doesn’t exist or is secondary), as opposed to the idea that consciousness, thought and energy are primary (and that matter is secondary). Democritus championed the first viewpoint (and his ideas were taken further by Aristotle), whereas Plato proposed the second with his famous theory of the World of Forms or World of Ideas. According to Plato, our materialist reality is an inferior copy of a more perfect world. This is exactly in alignment with what various cultures, shamans, religions and spiritual traditions have been saying about the preeminence of energy and mind over matter.



http://freedom-articles.toolsforfreedom.com/science-is-a-religion/

Mike
 
Nou en ik nog zeggen: voorzichtig.

Heb aan den lijve een hele paniekerige angstige trip ervaren en schiet er af en toe nog in.
 
Deze mevrouw had de eerste helft gemist. En het is een gave om nieuwe info meteen te bewerken. In dit geval kreeg ze heel veel nieuwe info aangereikt dus dat er een error optrad kan ik wel begrijpen. Jammer dat ze boos weg liep.
Fijn dat jullie erbij waren zaterdag Johnny en Muis.

Vervelend Muis van die aanvallen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.527
Berichten
535.240
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan