Erg interessant, bedankt voor discussie en bronnen!
Jaren terug heb ik op tv gezien dat een natuurvolk een soort zelfgemaakt hol kussen van hout maakten. Ze konden zo op hun zij slapen en wel alles goed horen, want het onderste oor was vrij. Ze hadden vee die ze moesten kunnen beschermen tegen roofdieren. Als de Indianen op hun rug slapen, zijn beide oren vrij en kun je scherper horen. Je bent evolutionair in een voordeel, want je bent eerder op de hoogte van kansen en bedreigingen. Rustig ademen met pauzes zorgt er denk ik ook voor dat je beter kunt horen.
Maar ook stil kunnen voortbewegen is erg belangrijk. Misschien leuk voor een nieuw draadje: natuurlijk bewegen, bijvoorbeeld op blote voeten, hurkzit op wc, etc.
Als je op gaat in je omgeving/natuur (met bijv stil/rustig ademen) dan lijkt dat ook wel op mediteren, het heeft zelfs wel wat spiritueels in mijn ogen. Dan heb je ook minder snel stress en is dus weer een rustige ademhaling mogelijk.
Ik had deze link nog bewaard om te delen, maar zie van dezelfde bronnen is: https://www.normalbreathing.com/causes-of-hyperventilation.php Goed leren ademen is een ding, maar oorzaken wegnemen is denk ik belangrijker. Hier staat ook dingen in waar ik het niet helemaal mee eens ben. Zoals, te warm kleden kan hyperventilatie veroorzaken, maar warmte is wellicht wel nodig om je lichaam te herstellen en te koud heeft misschien weer andere nadelen.
Van ademhalingsoefeningen word ik juist gestresst, maar neusademhaling ben ik wel aan het oefenen, dat bevalt goed. Ik las hier ook een tip over ademen met je voeten of benen, dat werkt bij mij ook. Ik adem ook naar plekken waar ik een pijntje heb, dat ontspant ook op een of andere manier. Ik kwam laatst dit tegen, vond ik ook bij dit onderwerp horen: https://assertief.nl/stress-lichamelijke-klachten/ Gelukkige mensen zitten meer in hun hele lichaam, zo lijkt het.
Als je op je buik slaapt, adem je automatisch iets minder frisse lucht binnen, omdat je tegen matras of kussen ligt. Het hoeft dus nog niet eens er aan te liggen dat je je buik of ribben indrukt. Als ik op m'n buik slap, heb ik bijna altijd een krie helemaal opgetrokken, mijn buik is dan vrij en ik lig toch beetje schuin op mijn zij dan. Ik merk ook dat ik mijn hand vaak onder mijn mond stop, dat houdt mijn mond dicht. Ooit ontdekt bij kwijlen tijdens verkoudheid, haha.
Ik slaap in alle houdingen, ook buik en heb een nekhernia... Toch denk ik dat dit bij mij eerder door stress, verkeerde houding en een te hobbelige rit op kar op vakantie is toe te wijzen, helaas. Ik ben nu dus ook meer geinteresseert in natuurlijke houding en bewegen in ruimste zin. Ik merk dat kleine dingen zoals bril al er voor zorgen dat ik m'n hoofd te ver naar voren doe. Dus na gaps-introductiedieet ga ik verder met natuurlijk zien. Zelfs met fietsen zit je niet helemaal recht, heb ik gemerkt en is eigenlijk ook niet helemaal natuurlijk.