Adrenal

@Surv
Ik juich het alleen maar toe dat je gelijk zou hebben.
Maar vertel, waar zit de oplossing dan in?
Wat is de gouden sleutel tot heling?
Begin met - eerst voorzichtig aan - kijken naar en beleven van wat er in jezelf in elke dimensie en op elk moment gebeurt zonder dat te analyseren of er over na te denken.
Persoonlijke instructie van iemand die daar handigheid in heeft verkregen helpt.
Die moet je dan nog even zien te vinden.
Eenmaal die vaardigheid geleerd te hebben kun je je eigen trauma's zelf helen.
Hint:
Als die er geld voor vraagt om jou dat helpen aan te leren, of jou inspireert om een volgeling te worden, is die persoon een neppert.
Als dat in het boek van Griet staat dan verzoek ik je het plot te verklappen.
De schrijfster beschrijft een mogelijk traumaheling traject, heel leesbaar beschreven en heel boeiend.

Definieer 'heling'. Er zijn veel therapieen gericht op het uitwissen van traumatische herinneringen, waaronder hypnose, EFT, EMDR en NLP. Ik doe niets af aan het nut of de werkzaamheid van dergelijke methodes, als het voor sommige mensen verlichting of zelfs 'genezing' betekent geldt het aloude principe: wie geneest heeft gelijk. Ik kan enkel mijn visie hierop geven.

M.i. gaat het niet om het 'uitwissen' of 'herprogrammeren' van het brein. Dat is een typisch westerse benadering die uitgaat van de 'maakbare mens'. De 12-stappen methode van AA heeft mij geleerd dat het eerder gaat om het opgeven van de controle en om overgave aan een Hogere Macht.

Wat het mij heeft geleerd is dat heling is inzien dat je heel bent geboren in het evenbeeld van je Schepper en dat je er voor kunt kiezen om terug te keren naar diezelfde heelheid, iets wat ook wel een 'spirituele wedergeboorte' wordt genoemd. Dit doe je door lagere emoties als spijt, schaamte en schuldgevoel niet toe te laten. Deze leiden tot angst en boosheid en zijn contraproductief. Via het stappenwerk leer je om NEUTRAAL en OBJECTIEF naar jezelf te kijken, je leert om.je eigen negateve programmeringen en projectiemechanismes te doorzien zonder hier een oordeel over te vellen. Hierdoor leer je op een volwassen manier om te gaan met je feilbaarheid, waardoor je vergevingsgezind wordt niet alleen naar jezelf maar ook naar anderen.

Kortom, je leert omgaan met the good, the bad and the ugly van jouzelf. Hierdoor krijg je een verschuiving van je bewustzijn die niet gebaseerd is op het wegpoetsen van nare herinneringen maar deze betekenis leren geven, je pijn wordt een springplank voor geestelijke groei en mag er dus juist zijn. Dit is letterlijk in-zicht, je leert je eigen binnenwereld beter bekijken en letterlijk anders zien. Boven bewustzijn staat weer 'awareness'. Lastig te vertalen in het Nederlands, maar noem het maar alertheid. Het gaat er om dat je met je inzichten en bewustzijn over je feilbaarheid en emotionele valkuilen voortdurend zelfcorrigerend te werk gaat omdat je je daar nu bewust van bent en alert op bent.

Dit is volgens mij de definitie van heel-ing. Jezelf leren zien als heel met al je verwondingen en beschadigingen, maar ook met al je mooie en liefdevolle kanten. Mijn sponsor bij AA noemde dit een 'boekhouding' die een plus en een min heeft. Dus juist niets verdringen of wegpoetsen of herprogrammeren, dat zijn allemaal westerse controlemechanismes. Het gaat juist om totale dankbaarheid en dienstbaarheid naar je Hogere Macht en naar je medemens, in deze volgorde. De actieve rol die van jou wordt verwacht is jezelf leren kennen en op een volwassen manier hier mee om leren gaan op basis van OBJECTIVITEIT en NEUTRALITEIT.

Je hoeft alleen maar naar Gaza te kijken om te zien dat dit werkt. De trauma's die deze mensen te verwerken krijgen zijn onbeschrijflijk. Wat je echer ook ziet is hun onwrikbare geloof in het Allerhoogste. Ik geef het je te doen om na het verlies van je hele gezin te zeggen: van Allah komen wij en naar Allah keren wij terug. Het is de totale overgave aan de wetenschap dat God wikt en beschikt en dat wij hier niets over te zeggen hebben, onze tijd op deze aarde is beperkt en de Palestijnen zien het zelfs als een eer om terug te mogen keren naar je Schepper. Wij westerlingen snappen dit niet, omdat wij uitsluitend het verlies zien en niet de winst. De pijn en het leed houden ons gevangen, maar deze mensen zijn vrij, ook al beschikken ze bij lange na niet over de materiele middelen waartoe wij wel toegang hebben.

Deze mensen blijven ondanks alles in hun kracht staan omdat ze weten waar ze deze aan te danken hebben. Wij westerlingen verkeren in permanente doodsangst, zij verkeren in permanente levenskracht. Wij over-leven in vrijheid, zij leven in gevangenschap. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zij een veel grotere capaciteit hebben voor traumaverwerking. De herinneringen aan pijnlijke gebeurtenissen zijn onuitwisbaar, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het heeft allemaal te maken met ZINGEVING en toegeven aan je machteloosheid en stuurloosheid en beseffen dat je je leven te danken hebt aan een liefdevolle Schepper en dat elke dag telt, omdat je nooit meer dan 24 uur van je levensplan te zien krijgt.

Mike

Laatst bewerkt:
Mike, jij verwoordt hierboven wat ik heb mogen ervaren. Ik kon en kan het niet verwoorden, maar ben je zeer dankbaar voor je bericht. Dit sterkt, dit verduidelijkt, dit bevestigt.

Absoluut eens!

Ik spreek eveneens uit ervaring. Als jij en ik dit kunnen leren kan iedereen dit. Edwin, als je op deze manier geholpen wil worden neem dan contact met me op.

Mike
Lijkt me een veel beter en mooier en liefdevoller idee dan een psych Edwin. Al zou je dit eerst proberen, dan kan je daarna altijd nog wel die reguliere zorg koekwauzen treiteren als je daar zin in hebt.

Ik spreek eveneens uit ervaring. Als jij en ik dit kunnen leren kan iedereen dit. Edwin, als je op deze manier geholpen wil worden neem dan contact met me op.

Mike

Ik heb geen PTSS, depressieve gedachten of soortgelijke ernstige problemen. Het gaat bij mij om lichte klachten, zoals te lang bezig blijven in mijn hoofd als er iets vervelends is gebeurd. Dat geeft onrust (wat voor het lichaam stress is) en dat heeft invloed op alles.

Deze psycholoog werkt met online programma's.
Niet met bezoeken bij iemand in een kamertje in een GGZ-gebouw.
Dat lijkt mij niks. Alleen dat geeft al een slecht gevoel denk ik.
Het niet hebben van gesprekken heeft als voordeel dat het niet snel gaat over problemen van degene waar mee gesproken wordt.

Tot nu toe kan ik me er goed in vinden. Ik had al het idee om zodra ik hier klaar mee ben het 12-stappen plan te doen met Mike. Dan neem ik contact met je op. Ik zie het als twee dingen die elkaar aanvullen. (y)

Twee belangrijke dingen waar we zelf veel invloed op hebben zijn voeding en mentale gezondheid. Daar kunnen al veel ongemakken mee worden opgelost.

@edwin
Voordat je een psych, die zelf barst van de problemen en wie dat projecteert naar jou, raadpleegt zou ik je willen vragen [bij deze] om dit stuk tekst te lezen: https://www.germaansegeneeskunde.nl/longen/#bronchiaalslijmvlies

Je bronchitis heeft een oorzaak. Er ligt een biologisch conflict aan ten grondslag. Overigens is dat bij alle 'ziektes' het geval. Deze maatschappij heeft ons precies alles contra geleerd. David Icke [voor wat het waard is, maar ook het kwaad moet ons de waarheid vertellen] zegt al: everything is backwards, everything is upside down.
Op 3.22 bij Def P 'Baas in eigen brein' voor wat luchtigheid:

Meer valt op de site [zie link hierboven] te lezen. Er komt ook nog eens rechts- en linkshandig en hormoonstatus bij kijken.

Ik hoop van harte dat je kunt zien bij en voor jezelf waar dit conflict vandaan komt en dat je die op kunt lossen.
Weet ook dat niet alles op te lossen is. Dit kan je zien bij PTSS. Verder is voor sommige mensen een oplossing niet verstandig daar dit juist te heftig is. Dit staat ook wel ergens op die site.
Dan komt 'ermee leren leven' om de hoek.

Heks, bedankt voor de link. Ik ga het lezen. (y)

Heks, bedankt voor dit artikel, heel interessant.
Uiteraard graag gedaan Hilde.

Die hele site vind ik mega interessant. De materie is groot, veelomvattend, maar je kan er zo enorm veel kanten mee op.
Er is een index waar je 'aandoeningen' kunt opzoeken en zo meer te weten komen.

Ondertussen heb ik voor mezelf de conclusie gemaakt dat van alle kwaaltjes, pijntjes, ziektes e.d. er altijd een stressfactor / trauma / biologisch conflict aan ten grondslag ligt en dat we dus niet 'ziek' worden, maar juist dat we herstellende zijn op het moment dat we denken wat te mankeren.
Het huidige systeem waarin we leven heeft alles omgekeerd, dus heeft genezing als ziekte benoemd.

Ga naar een dokter, krijg een diagnose [bijvoorbeeld kanker] en dan krijg je er weer een biologisch conflict / stress factor bij. Die diagnose werkt dus ten nadele en niet ter bevordering van genezing.
In real life viel me dat al veel vaker op helaas. Mensen gaan ten onder aan die diagnoses.

Dus ik raad iedereen aan om te leren leven met de ongemakken die het biedt als je lichaam weer probeert in balans te komen. Het lichaam is gericht op overleven, niet op vernietigen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan