dank je survJouw vraag inspireerde me om me dieper in te lezen in hoe werkzaam nieuwe traumahelingmethoden zijn, waar en hoe ze aan te leren zijn, en hoeveel tijd, geld en moeite je erin moet investeren.
Want ja, herkenbaar voor mij zoals je schrijft: "Een PTSS-er is immers behoorlijk veel [lees: altijd] moe en de spanningen zitten en blijven zitten in het lijf."
Na het lezen van het boek 'Het wordtnooitbeter' van Griet Op de Beeck is mij duidelijk geworden dat die methode - IFS - niet voor mij is, dat ik dat fysiek - en emotioneel ? - waarschijnlijk niet aankan, en dat ik er ook het geld niet voor heb.
Zij geeft op het eind van haar boek zelf ook aan dat ze denkt dat IFS voor veel mensen niet toegankelijk is, terwijl ze tegelijkertijd beweert dat IFS de beste, zoniet de enige methode zou zijn om trauma 'effectief' te helen.
Nou, dat laatste geloof ik niet.
Misschien wel 'effectief' voor haar en een beperkte groep ervaren therapeuten en enkele anderen die bereid zijn om steeds in heftige herbelevingen te gaan ?
Daarnaast blijkt er wetenschappelijk onderzoek te zijn gedaan naar therapeutisch gebruik van lage doses psychedelica, waaruit naar voren kwam dat die methode, wanneer deze door ervaren en kundige therapeuten wordt uitgevoerd, erg effectief is bij heling van PTSS met weinig tot geen gevaar voor de cleint en weinig tot geen negatieve na- en bijwerkingen.
Na publicatie van dit onderzoek werd behandeling van trauma en PTSS met psychedelica in veel westerse landen vrijwel onmiddelijk wettelijk verboden, en werd verdere financiering naar dit soort onderzoek ook direct gestaakt.
Zo !
Zit daar wellicht een agenda achter ?
Vervolgens ben je, als je persoonlijk met PTSS te maken hebt en dat graag wilt helen, aangewezen op een breed scala aan ingewikkelde, vaak omslachtige en onduidelijke, kostbare, en energie- en tijdrovende methoden waarbij een blijvende positieve werking van die methoden op lange termijn onduidelijk is.
Ik bleef zoeken en hopen dat ergens toch ook een voor veel mensen betaalbare methode zou bestaan.
Een paar weken terug klikte ik op ergens op het internet op een link naar Mike Hellwig, een Duitser die de methode 'Radikale Toestemming' - 'Radikale Erlaubnis' - heeft ontwikkeld en daar een aantal boeken over heeft geschreven.
Die boeken geeft hij zelf uit omdat 'erkende uitgevers' dat niet doen.
Op youtube wordt het aantal views van zijn video's grondig naar benedengehaald terwijl zijn boeken bestsellers zijn. Voor mij is dat een duidelijk signaal dat hij mogelijk iets belangrijks te bieden heeft.
Mike Hellwig - zijn naam betekent iets als Michael de Lichtstrijder ? - heeft een online cursus ontwikkeld over toepassing zijn methode.
Zijn cursus is in mijn beleving betaalbaar voor een breed publiek.
Met zijn cursus ben ik pas begonnen, en ik ben zijn boek 'Traumaheilung durch Radikale Erlaubnis' aan het lezen.
Omdat ik ervaring met focusing heb - ontwikkeld door Eugene T. Gendlin, en een methode die ook veel gebruikt wordt door Christenen - had ik direct aansluiting op Mike Hellwig's - mede op focusing gebaseerde ? - methode.
De online cursus is in het Duits, dus moet je wel redelijk goed Duits kunnen verstaan en lezen.
Misschien kun je hier wat mee ?
Super interessant
Jammer dat de cursus in het Duits is van Mike Hellwig.
Zelf ben ik inmiddels een heel stuk heler geworden door opstellingen. Franz Ruppert heeft het over de splitsing van de psyche. Nare gebeurtenissen worden opgeslagen in het trauma deel en het overlevingsdeel neemt het over. Wat uit in patronen en overtuigingen om je bij de pijn weg te houden, wanneer er een trigger is
Trauma wordt opgeslagen door het lijf (in je cellen, water heeft geheugen, en je DNA)
Dat van jouw ouders en voorouders enz
Het kan dus zijn dat wat jij ervaart in je lijf en je overlevingsmechanisme die je hanteert niet eens van jou is.
Ik werk nu zelf als begeleider in opstellen van het verlangen volgens de IoPT Methode. Identiteit-geOriënteerde Psychotrauma Therapie en is ontwikkeld door Franz Ruppert als traumaverwerkingsmethode. Hij noemt deze vorm van opstellen ook wel een Zelf-ontmoeting. Een IOPT opstelling is een andere ervaring dan een familie-opstelling omdat het een andere werkwijze is.
Vanuit het gezonde deel van de psyche wordt verlangen of intentie geformuleerd en opgesteld.
Ik begeleid mensen hierin na het volgen van een opleiding.
De verborgen, vaak meergenerationeel verbindingstrauma of vroegkinderlijk trauma komen dan in beeld. Het traumadeel, overlevingsdeel en gezonde deel van de psyche komen daarmee weer in verbinding met elkaar en maken je elke keer weer een stukje heler.
Mooie methode, die inzichten en rust brengt en uit ervaring merk ik ook heel zinvol is.