Quote:
Gal: Extreem afvallen probleem in judosport
Een behoorlijk aantal judoka's grijpt naar extreme methoden om voor wedstrijden af te vallen, onder meer: het slikken van laxeermiddelen en plaspillen en de vinger in de keel steken om het genuttigde voedsel uit te braken. Een grootscheeps onderzoek van oud-judoka Jessica Gal en sportpsycholoog Karin de Bruin toont een zorgwekkende situatie. Gal wil nu ook niet langer haar eigen problemen die ze als judoka had, verzwijgen.
Ze is sportarts, maar dat is niet de enige reden dat Jessica Gal (43) met haar onderzoek judoka's wil waarschuwen voor de gevaren van het extreme 'gewicht maken'. De geboren Haarlemse is ook ervaringsdeskundige.
'Ik heb een eetstoornis gehad', bekent de voormalige topjudoka, die onder meer vier keer Europees kampioene was. 'Dat heeft nooit iemand geweten, alleen mijn moeder, mijn zus en mijn broertje. Ik schaamde me ervoor. Daarom heb ik het altijd voor mijn coach en ploeggenoten verborgen gehouden. Daar raak je bedreven in, je kiest je momenten.'
Gal had eetbuien, vaak meer dan één op een dag, en dat voedsel gooide ze, zoals ze nu vertelt, er dan even later weer uit. 'Het was als een verslaving.' Die duurde bij Gal ruim tien jaar.
'Het is een taboe in het judo. Ik wist dat anderen ook afvielen, maar daar praatte je met elkaar niet over. Hoe je het deed, deed je het, als je bij de wedstrijd maar op gewicht was. Ik kwam in die tijd ook wel bij een sportpsycholoog, maar zelfs daar kwam dit onderwerp niet ter sprake.'
Ze aarzelde of ze nu, bijna vijftien jaar na haar carrière, wel over haar eetstoornis, boulimia, zou vertellen. Gal besloot het wel te doen. 'Ik zou ook een beetje een huichelaar zijn geweest als ik voor mijn onderzoek dat soort verhalen wel uit anderen zou hebben proberen te halen.'
Ik denk niet alleen in de judosport, maar ook in het dagelijkse leven. Ik zie steeds vaker dat mensen krampachtiger omgaan met voeding en zelfs fobie hebben voor vet of koolhydraten.