Quote:
Als mensen honger hebben worden ze chagrijnig. Normaliter wordt het honger gevoel minder na het eten, maar bij Obesitas werken die hormonen niet en blijven ze honger houden. Ze krijgen nooit een vol gevoel.
Hoevaak je tegenwoordig het tegenovergestelde ook hoort, 'obesitas' is GEEN ZIEKTE. Als je bmi (een rekensommetje tussen lengte en gewicht) boven de 30 is heb je obesitas. Dat is alles. BMI zegt niets over bloedwaarden, hormonen, conditie, fitheid, spierkracht, of wat voor kenmerk van gezondheid dan ook. Het is waar dat veel mensen die dik zijn (A) OOK ziek zijn (B). Nog nooit is aangetoond dat A de oorzaak is van B. Oftewel: correlatie is geen causatie. Er zijn geen ziektes die alleen dikke mensen krijgen.
Werd er in die uitzending echt gezegd dat als er sprake is van obesitas (een bmi boven de 30, morbide obesitas > 40) er altijd sprake is van dat hormoondefect? Want het is inderdaad waar dat bij sommige mensen het 'ik zit vol'hormoon niet werkt, maar dit is een zeer specifieke aandoening en geld zeker niet voor alle mensen met obesitas.
De conventionele gedachte (mainstream media, Voedingscentrum etc. dus niet hier) achter dieten is dat je door teveel eten en te weinig bewegen dik wordt, en vervolgens veroorzaakt de dikte allerlei gezondheidsproblemen. De oplossing is dan om met een of andere variatie van minder eten en meer bewegen weer een slank lichaam te krijgen, en dan komt er een fee die met haar toverstafje zwaait en poef! omdat je slank bent ben je automatisch ook gezond. Klinkt belachelijk als ik het zo zeg, nietwaar? Maar als je je mate van succes afmeet aan je weegschaal, is dat eigenlijk wel wat je gelooft (met je bedoel ik hier niemand specifiek).