afvallen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Gezien een programma over Obesitas zondag Ned 2 in Focus - 19.25. Vanavond even teruggekeken. Het ging over hormonen. Er zijn 2 nieuwe hormonen ontdekt in de hersenen, Grehlyn en PYY. De maag communiceert met de hersenen. Als mensen honger hebben worden ze chagrijnig. Normaliter wordt het honger gevoel minder na het eten, maar bij Obesitas werken die hormonen niet en blijven ze honger houden. Ze krijgen nooit een vol gevoel. Dr. Tim Spector (epigenetica) heeft tweelingen onderzocht, hij dacht dat de genen Dat hetzelfde zouden zijn, dus allebei even dik/resp.mager. Stress kan je lot veranderen . Dat knopjes in je genen bepalen hoeveel je eet en wanneer en hoe je lichaam het eten gebruikt. Uiteindelijk werden erg dikke mensen geopereerd (maagverkleining). Mijn zoon zat bij me en ik zat te mopperen. Ze weten niets anders dan te opereren.

Niettemin zal er een grond van waarheid in zitten, maar de oplossing was teleurstellend.

Quote:
Als mensen honger hebben worden ze chagrijnig. Normaliter wordt het honger gevoel minder na het eten, maar bij Obesitas werken die hormonen niet en blijven ze honger houden. Ze krijgen nooit een vol gevoel.

Wat een flauwekul! Ik heb het al jaren over 'granen-chagrijn'. Het is mijn ervaring dat mensen die granen eten snel geirriteerd zijn. Zie ook de topic over intermittent fasting. Je kunt wel degelijk vasten zonder honger te lijden, maar daarvoor moet je jezelf fatsoenlijk VOEDEN en niet alleen maar vullen. Geen aanmaakhout (koolhydraten) maar een dik blok hout op het vuur (dierlijke vetten en eiwitten). Als je dan honger hebt (kan ik ook uit persoonlijke ervaring zeggen), heb je gewoon honger, punt. Niks geen chagrijn en als je wilt, kun je de honger negeren en gaat deze weer weg. En verzadigde vetten verzadigen, omdat ze onze vetsensor, het hormoon leptine, kalmeren. Dan gaat de hongerimpuls wel degelijk vanzelf weg. Gewoon geen aanmaakhout blijven consumeren, want dat brandt net zo snel weer op als dat het erin kwam. Geen wonder dat je dan honger blijft houden en geen verzadigingsgevoel kent!

Mike

Het vervelende van dit soort programma,s is dat mensen er naar kijken en nog steeds op het verkeerde been worden gezet. En dan de oplossing Opereren. Niet te geloven.

Naast het belangrijkste, het goede voedsel, begrijp ik het hele mechanisme nog niet.

Misschien nog ergens een nederlandse link? Vetsensor, het hormoon leptine? Zij hadden een ander onbekend hormoon gevonden (zeggen ze). Je begrijpt dat ik zeer sceptisch het programma zat te kijken. Bovendien, zelf kan ik goed tegen "honger". Maar mijn dochter valt min of meer flauw.

Je begrijpt inmiddels wel dat ik zeer leergierig ben. Lees alles wat los en vast zit.

Is het niet zo dat je door je suikerspiegel dat je chagarijnig wordt? Ik herken van vroeger uit dat ik mega-chagarijnig kon worden als ik te lang niet at en dan moest ik echt gaan eten. Nu heb ik dat niet meer.

Volgens mij wel, ja. Als je suikerspiegel erg laag wordt, kan je als het ware agressief worden als je niet op tijd iets te eten krijgt ;). Een stabiele bloedsuikerspiegel is alles!

Precies om die reden is het zaak om hoge afgifte van leptine en insuline te voorkomen door vet als brandstof te gebruiken en niet glucose.

Mike

Quote:
Als mensen honger hebben worden ze chagrijnig. Normaliter wordt het honger gevoel minder na het eten, maar bij Obesitas werken die hormonen niet en blijven ze honger houden. Ze krijgen nooit een vol gevoel.

Hoevaak je tegenwoordig het tegenovergestelde ook hoort, 'obesitas' is GEEN ZIEKTE. Als je bmi (een rekensommetje tussen lengte en gewicht) boven de 30 is heb je obesitas. Dat is alles. BMI zegt niets over bloedwaarden, hormonen, conditie, fitheid, spierkracht, of wat voor kenmerk van gezondheid dan ook. Het is waar dat veel mensen die dik zijn (A) OOK ziek zijn (B). Nog nooit is aangetoond dat A de oorzaak is van B. Oftewel: correlatie is geen causatie. Er zijn geen ziektes die alleen dikke mensen krijgen.

Werd er in die uitzending echt gezegd dat als er sprake is van obesitas (een bmi boven de 30, morbide obesitas > 40) er altijd sprake is van dat hormoondefect? Want het is inderdaad waar dat bij sommige mensen het 'ik zit vol'hormoon niet werkt, maar dit is een zeer specifieke aandoening en geld zeker niet voor alle mensen met obesitas.

De conventionele gedachte (mainstream media, Voedingscentrum etc. dus niet hier) achter dieten is dat je door teveel eten en te weinig bewegen dik wordt, en vervolgens veroorzaakt de dikte allerlei gezondheidsproblemen. De oplossing is dan om met een of andere variatie van minder eten en meer bewegen weer een slank lichaam te krijgen, en dan komt er een fee die met haar toverstafje zwaait en poef! omdat je slank bent ben je automatisch ook gezond. Klinkt belachelijk als ik het zo zeg, nietwaar? Maar als je je mate van succes afmeet aan je weegschaal, is dat eigenlijk wel wat je gelooft (met je bedoel ik hier niemand specifiek).

Quote:
het is inderdaad waar dat bij sommige mensen het 'ik zit vol'hormoon niet werkt

Dat hormoon is leptine en het reageert op een tekort aan (verzadigd) vet. Het hormoon werkt vaak wel, maar de cellen ontwikkelen er resistentie tegen, leptineresistentie dus. De koolhydraten zitten weer eens e.e.a. grondig in de weg, want gekoppeld aan leptineresistentie zie je vaak ook insulineresistentie.

Quote:
De oplossing is dan om met een of andere variatie van minder eten en meer bewegen weer een slank lichaam te krijgen, en dan komt er een fee die met haar toverstafje zwaait en poef! omdat je slank bent ben je automatisch ook gezond. Klinkt belachelijk als ik het zo zeg, nietwaar?

Goed verwoord, helemaal mee eens!

Mike

Inderdaad werd er gezegd dat het hormoon "ïk zit vol" niet werkte. Ik zou me dat nog kunnen voorstellen bij extreem dikke mensen (die bv 150 of 200 kg wegen) maar niet bij mensen die gewoon met een dikke pens/buik lopen en bv 15-25 kg te veel wegen. Ze hadden ook een nieuw hormoon gevonden. En er is nog een programma over obesitas waar mensen in vrij korte tijd veel afvallen en ook HEEL veel veel moeten bewegen. Die fee met toverstokje. Ik zelf kijk daar overigens niet naar. Maar mensen denken daardoor dat ze alleen maar afvallen door de hele dag te gaan bewegen. (verkeerde been). Inmiddels heb ik het verhaal van Mike geprint en stuur ik naar mijn zoon en mijn broer. Hoop dat ze eindelijk verstandig worden. (die wegen geen 200 kg maar willen wel hun buik kwijt).

Voordat ik dit verhaal over dat programma hier vertelde heb ik dat nogmaals teruggekeken met potlood in de aanslag om hier geen verkeerde info te geven.

Hoi ik lees heel veel op dit forum en heb me ook voorgesteld. Nu heb ik na vier weken wapf eten wel nog steeds het probleem dat ik maar blijf aankomen dit had ik ook al voor het wapf eten.. Ik heb ook last van obstipatie maar ik kon de afgelopen twee dagen door de movicolon weer naar de wc duz ik dacht ik zal die extra kilo s wel weer kwijt zijn. Mijn schildklier werkt iets te traag maar volgens mijn natuurarts moet dat met wapf en supplementen voor bijnieren straks beter gaan. Toch vraag ik me af hoe ik dat zwaarder worden kan stoppen ik weeg al 10 kilo te zwaar mijn bmi is 28? Ik ben 1.76 en weeg nu 89 kilo. Ik eet nog spelt zuurdesem brood en rijst voor de koolhydraten en wil dat graag blijven doen om mijn bijnieren niet in de stress te helpen. Weet iemand hoe dit kan?

Nog even ter aanvulling ik eet twee tot drie spelt boterhammen per dag daarnaast veel volle yoghurt, eieren met spek, yoghurtsmoothie slagroom,kefir en 6 liter rauwe melk per week. Tevens eet ik grasgevoerd vlees en regelmatig zalm en rijst s avonds

Ook gebruik ik levertraan boterolie vit b12 vit b vit c panax ginseng en eet ik een eetlepel kokosolie per dag.

hoi Paika, ik (her)ken jouw probleem denk ik: in elk geval dat ik aankwam op het westonpricedieet.

Misschien had het er bij mij net mee te maken dat ik de veertig ging passeren toen ik ermee begon.

Nu denk ik: bij mij heeft het er ook mee te maken dat ik niet wist dat ik een trage lymfestroom had.

Sinds ik die sinds kort zit te stimuleren bij mezelf heb ik ineens minder honger.

Ik doe het met droog borstelen en wisseldouches, naast dat ik al een trampoline had.

Bewegen is al niet mijn beste troef geweest sinds een jaar of 6 omdat ik zo weinig energie had.

Plus ik voel ineens dat ik meer groente wil eten (is het de lente?), terwijl ik juist meer vlees en zuivel at de laatste tijd.

Soms at ik de laatste tijd juist geen groente: al is het natuurlijk niet anti-wapf om wel groente te eten.

Nog even ter aanvulling ik eet twee tot drie spelt boterhammen per dag daarnaast veel volle yoghurt, eieren met spek, yoghurtsmoothie slagroom,kefir en 6 liter rauwe melk per week. Tevens eet ik grasgevoerd vlees en regelmatig zalm en rijst s avonds

Ook gebruik ik levertraan boterolie vit b12 vit b vit c panax ginseng en eet ik een eetlepel kokosolie per dag.

Hoi lievergezond ja de veertig ben ik ook net gepasseerd en iit mijn bloed onderzoek kwam ook dat al mijn hormonen zo laag zijn dat het lijkt alsof ik al in de overgang ben... natuurarts denkt van niet en hoopt dat het met wapf eten en supplementen beter moet gaan. Hhet blijft een lastig probleem want ik word er depressief van als ik zo aankom..ben ooit zelf 17 kilo kwijtgeraakt maar toen was ik 30 ....tja :cry: ik wil het naast me neerleggen en mijn eigenwaarde er niet vanaf laten hangen maar t valt niet mee. Heb jij het gewicht er ondertussen weer af en hoeveel weeg je nu( als je dat wilt zeggen natuurlijk)

Agaat

hoi Paika, ik weeg ongeveer 83 kilo nu bij 1 meter 72 cm.

Ik ben eigenlijk zo blij dat ik nu denk iets op het spoor te zijn (maar dat denk ik wel vaker:-)).

Zelfs mijn sinusitis lijkt bijna passe en mijn kieswortelpijn ook weer (maar blijft die wel echt weg nu?).

Dit is nog maar sinds heel kort zo.

Ik had die kies er bijna uit laten halen zeg (maar wel met heel veel pijn in mijn hart).

Hoi lievergezond wat fijn dat je nu weet waar het ligt. En hoe wist je dat je lymfe stroom niet goed was? Dus voor jou wegen de voordelen van de wapf op tegen de nadelen?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan