artiesten die er wel toe doen....

• Onderwerp starter Onderwerp starter cham
  • Startdatum Startdatum
Dat zal best, maar ik vind haar muziek echt afgrijselijk. Ze heeft wel het verhaal van Wilhelm Reich verwerkt in het nummer 'Cloudbusting'.

Mike

Deze artiest doet er eigenlijk niet zo toe, de symboliek in dit optreden is ziekelijk.

Ja, ongelooflijk. Zag ik eergisteren nog dat hij een nieuw album uitbrengt. Ik kijken of ik een symboliek erin kon ontdekken...en nu hoor ik dat hij dood is.
Dorothé

Nog een artikel over de 432 Hz tuning met een aantal voorbeelden:

http://motherboard.vice.com/en_uk/read/the-fringe-audiophiles-who-want-to-topple-standard-tuning

Mark

Moet je zeker doen. Hier alvast wat punten die ik als muzikant kan beamen:

Vroeger stemden ze niet zo heel nauwkeurig, het ging veelal op gehoor en op gevoel. Er was geen standaard en er was de nodige variatie boven of onder de 440 Hz die we nu als standaard kennen. Ook hoor je bij inheemse volksmuziek tot op de dag van vandaag dat snaarinstrumenten lang niet altijd zuiver gestemd zijn. De menselijke stem, maar ook noten door mensen gespeeld op instrumenten 'zweven' constant rond deze 440, soms erboven en soms eronder, dat maakt de muziek juist levendig! Hieruit blijkt dat de intentie van de muzikant belangrijker is dan een zuivere stemming en hoeveel Hz de A moet zijn.

De beslissing om 440 Hz als norm aan te nemen is niet door de nazi's afgedwongen, maar reeds in 1860 door de Royal Society of Arts ingesteld, om heel praktische redenen (standaard voor instrumentenbouwers). Door deze fixatie zouden we bijna vergeten om gewoon lekker muziek te maken en misschien was dat wel de grote afleiding van ons hartchakra al die tijd!

Mike

Ik ben wel opgelucht dat dit een broodje aap verhaal blijkt te zijn. Er werd je door sommigen het gevoel gegeven dat je door naar muziek te luisteren in de 440 Hz stemming allerlei ellende op je afroept.

Onzin dus...

Mark

Hoeveel nummers ken je zelf niet die je in een gelukzalige staat hebben gebracht? Heb jij je ooit afgevraagd in welke stemming ze stonden? De kans is meer dan groot dat het 440 was! En je werd er toch niet boos of depri van!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.663
Nieuwste lid
Gerard.38
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan