Dag Asaya,
Zelf ben ik ook met de chlorella gestopt om de reden dat ik bij de dosering van 6 / maaltijd te weinig sliep. Toen kreeg ik het advies om geleidelijk aan af te bouwen naar de minimumdosering van 2 / maaltijd. Zoals aangegeven slaap ik inmiddels weer goed door inname van magnesiumcitraat van Solgar in combinatie met een zoetzure appel of enkele clementines en dat neem ik een half uur voor het slapen gaan in. De chlorella heb ik uiteindelijk in de kast gezet.
De sole kan inderdaad voor ontgiftingsverschijnselen zorgen. Zelf neem ik hem enkel 's ochtends in. Met betrekking tot de gluten heb ik het geluk dat het enkel om tarweproducten gaat en heb ik deze vervangen door producten op basis van spelt en dit gaat gelukkig perfect.
Hier eet ik b.v. runderfricandon, kipfilet, kalkoenfilet en gekookt ei en bij gelegenheid hollandse nieuwe en gerookte zalm of gerookte heilbot van een plaatselijke vishandel die goeie kwaliteit aanbiedt. Ook eet ik wel eens kokosolie op sneetje witte of lichtbruine speltboterham. Witte rijst kan in mijn geval ook niet om reden van de bloedsuikerspiegel.
De B5 heb ik als capsule tijdelijk in combinatie met warme maaltijd genomen totdat de rust in mijn lichaam terugkeerde. Wel weet ik inmiddels dat je B5 ook in natuurlijke vorm kan innemen en dat bij een herstelde darmwerking de bacteriën in de dunne darm ook B5 aanmaken.
Aanbevolen in te nemen hoeveelheid B5 uit voeding bedraagt 5 mg per dag. De mg worden uitgedrukt per 100 g voeding. Van nature vindt je hoge concentratie in slachtafval (3,8 mg),kabeljauwkaviaar (2,6 mg) , champignons (2 mg), eieren (1,8 mg) en forel (1,6 mg). Dagelijks neem ik als aanvulling multivitamine B in lagere dosering in om er zeker van te zijn dat ik geen tekorten oploop. Deze lijst is een lijst gezuiverd van producten waarin fytinezuur voorkomt.