Bakken in Ossewit?

Misschien wel grappig om te lezen:

Deze recensie over kwalitatief hoogwaardige friettenten in Nijmegen schreef ik in 2005:

http://nsk.antenna.nl/?id=24&url=dec05

Van deze drie is het uitsluitend Vuurens die in hard vet (Diamant Blauw) bakt. Het is een Nijmeegs instituut. Wat vroeger 1 keer per week was, is nu een 'guilty pleasure' geworden dat ik mezelf een handjevol keren per jaar gun. Zoals gzegd, heb ik geen last van het bakvet. Er mag dan sojaolie en E900 in zitten, maar dit vet is hard vet vanwege de palmolie. De frites proeven dan ook superieur, veel beter dan in vloeibare plantaardige olie gebakken.

Mike

Klinkt goed allemaal, ik ga het eens proberen. Ben benieuwd!

@Mike, nooit geweten! Die cafetaria zit op de hoek bij mijn oma en was vroeger onze 'vaste' patatzaak. :)

@Janse: bedankt voor deze goede tip!

@Johan30: uh..heel erg maar ik vond het bij de eerste hap naar 'neger' proeven. Dat klinkt onaardig maar zo bedoel ik het ABSOLUUT NIET! Het proeft zoals kroeshaar ruikt. Ik vermoed dus dat in de DAX (veel gebruikt kroes-haarproduct) ook rode palmolie zit. De smaak went wel overigens.

En interessant: jasmijn van dit forum heeft sinds een tijdje een papegaai en vertelde me dat papegaaien standaard rode palmolie moeten krijgen voor vitamine E!

@johan30, ik vind palmolie een beetje kruidig smaken.
De smaak is moeilijk te omschrijven maar ik denk dat deze olie het beste tot zijn recht komt bij gekruide oosterse gerechten.
In een naturel of mediterraan gerecht zal de smaak tamelijk overheersen.

Dank! Ik ga het eens proberen.
@finally-true-answers, haha ik ben benieuwd! En wat als ik het naar een blanke vind smaken? ;) :)

Als verkopers van ossewit meld ik een beetje beschaamd dat ik het frituren in ossewit nog steeds niet geprobeerd heb. Iemand hier al ervaring met frituren in ossewit. Bakken in ossewit doen we wel veelvuldig, bevalt goed.

Ik bak nu al een flink aantal weken in ossewit. Best lekker.
Laatst vertelde iemand me dat je geen vetten moet gebruiken die stollen bij lichaamstemperatuur. Ossewit doet dat wel.

Het valt me wel op dat er op pannen nog resten van ossewit achterblijven als het in de vaatwasser is geweest. Ook moet ik het vaatwasser filter regelmatig schoonmaken want dan is het helemaal vet. Maar erger vind ik het natuurlijk als het vet in m'n lichaam (aderen) achterblijft.

Is ghee/roomboter/kokosvet dan niet een betere optie om in te bakken?

Mark

Verzadigd vet stolt helemaal niet bij lichaamstemperatuur. Welke idioot heeft je dit wijsgemaakt?

Mike

Allemaal via via, een vroegere krachttrainer van een vriend van me.

Maar ossewit smelt toch pas bij een vrij hoge temperatuur? Hoger dan kokosvet en roomboter in ieder geval.

Mark

Wat een enorme kwibus! Dus vet dat smelt in de pan stolt in het bloed? Ik kan dit gewoon niet serieus nemen!

Mike

De vetten waar iedereen aan denkt die vloeibaar zijn bij kamer- en lichaamstemperatuur onverzadigd. Daarom zou ik alleen al niet naar dat advies luisteren. Mijn pannen zijn wel een stuk heter dan mijn lichaam als ze op het vuur staan. Maar mijn pot ghee die hier in de keuken staat is behoorlijk zacht dus dat zal in mijn lichaam ook wel gesmolten zijn. Bovendien is mijn lichaam ook instaat om zijn eigen vet via het bloed te vervoeren. De precieze samenstellen van menselijk vet weet ik niet maar het zal wel verzadigd zijn en geen olijfolie of zonnebloemolie.

Ik had laatst een behoorlijke wond in de palm van m'n hand, koning-willem-dag een fles honingwijn en een hele sloot bier deed mij lelijk vallen. Maar goed ik rekende op 3 a 4 weken herstel tijd, toen adviseerde een vriend mij om dmv vaseline de wond niet droog te laten worden. Hij heeft 4 kinderen en 10 broers en zussen dus hij heeft de nodige verwondingen voorbij zien komen in z'n leven.

Ik nam zijn advies serieus maar ipv vaseline heb ik de wond 3 maal daags ingevet met ossewit. in 1 dag zat het netjes dicht in 3 dagen waren de korsten verdwenen en alles bij elkaar was het in 10 dagen helemaal geheeld.

Ik zeg goed spul dat ossewit.

Maar erger vind ik het natuurlijk als het vet in m’n lichaam (aderen) achterblijft.

vet KAN NIET stollen in onze aderen, daar hebben we immers onze geniale cholesterol voor :cool:
Vet word door enzymen ontleedt in losse ketens, als het in de dunne darm komt zorgt gal ervoor dat de vet ketens water oplos naar worden door dat er micellen gemaakt worden die de vet ketens inkapselen, zo kunnen ze opgenomen Worden.

Eenmaal opgenomen worden er weer bruikbare vetzuren van gemaakt maar deze zijn wederom niet water oplosbaar, dus doet het lichaam hetzelfde ongeveer opnieuw, nu met chylomicronen en lypoproteinen ( cholesterol vormen), eiwitten die het vet inkapselen en het zo transporteren zonder te klonteren in al dat water (bloed)
Chylomicronen transporteren alleen naar de lever dacht ik, en de lypoproteinen is het bekende VLDL, LDL en HDL verhaal, dit zijn allemaal een de de zelfde lypoprotein alleen veranderen ze zan dichtheid na verloop. An tijd.
Als het net bij de darmen vandaan komt is het hoog verzadigd aan vet en in verhouding met het vet is het aantal eiwitten dat dit vet transporterd dus aan de lage/mindere hoeveelheid, ofterwijl : very low densitie, low densitei lypoprotein dus (vLDL)

Naarmate het aan organen en spieren en wat dan ook afgegeven Word, word de hoeveelheid van vet ten opzichte van de dragers (eiwitten) minder, in het geheel aan vet en lypoproteinen komen de eiwitten(lypoprotein) dus steeds meer in de meerderheid.
Dus op een moment worde het LDL (los densitie lypoprotein) genoemd.
En nog wat later high densitie lypoprotein, of wel : HDL, deze worden naar de lever gebracht en worden gebruikt voor van alles, hormonen ect.

Dus, vet stolt niet.

Daarentegen suiker wel, je hebt bv het bekende HBA1c bloedonderzoek, dit word gebruikt bij suiker patiënten en ze meten dan de hoeveelheid hemoglobine dat versuikerd/gekristalliseerd is.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan