Beginnende dementie nog te stoppen?

Immuunsysteem van de hersenen zou kunnen worden ingezet om de ziekte van Alzheimer te bestrijden

Universiteit van Rochester Medical CENTER

Een nieuwe studie die in het Journal of Neuroinflammation verscheen, suggereert dat het immuunsysteem van de hersenen zou kunnen worden ingezet om de amyloïde plaques, die een kenmerk zijn van de ziekte van Alzheimer, te helpen op te ruimen.

"Dit onderzoek bevestigt eerdere observaties dat, wanneer het immuunsysteem van de hersenen geactiveerd wordt om de ontsteking te bestrijden, dit een rol speelt in de verwijdering van amyloïde beta ", zei M. Kerry O'Banion, MD, Ph.D., een professor aan de Universiteit van Rochester Afdeling Neurobiologie en Anatomie, de Del Monte Neuromedicine Instituut en de hoofdauteur van de studie. "We hebben eveneens aangetoond dat als het immuunsysteem gemanipuleerd kan worden op een manier die dit proces versnelt, en mogelijk wijst op een nieuwe therapeutische benadering voor de ziekte van Alzheimer."

De bevindingen zijn het resultaat van jaren onderzoek die werden geactiveerd toen O'Banion en zijn collega's een verrassende ontdekking deden tijdens de studie van muismodellen in de ziekte van Alzheimer. Zij merkten op dat amyloïde beta plaques - waarvan wetenschappers geloven dat die een belangrijke rol spelen in de ziekte - bij dieren met chronische hersenontsteking werden opgeruimd.

Het mechanisme waardoor de plaques werden verwijderd was op dat moment niet duidelijk. O'Banion en zijn collega’s zijn uiteindelijk gaan kijken naar de microglia, aangeboren cellen die in eerste instantie dienen als afweer tegen infecties en verwondingen van het centrale zenuwstelsel. Microglia zijn verdeeld over de hersenen en het ruggenmerg aanwezig en houden voortdurend toezicht op hun omgeving, en kunnen aangezet of geactiveerd worden om andere functies zoals het onder controle krijgen van ontstekingen, ziekteverwekkers vernietigen en het opruimen van resten van dode of beschadigde cellen en het afdichten van een blessure plek.

De onderzoekers voerden een reeks experimenten uit om te zien of ze het fenomeen van amyloïde beta opruiming ook zonder aanwezige hersenontsteking konden laten herhalen. Dit vereiste dat zij de microglia tot actie moesten zien aan te zetten dmv het injecteren van een specifiek eiwitmolecuul, een cytokine in de hersenen. Cytokinen spelen een belangrijke rol in cel signalering en de onderzoekers waren in staat om het mechanismen in werking te stellen die de microglia opdracht gaven om een ​​anti-ontstekings respons te activeren.

Zodra de microglia gemobiliseerd waren in de muismodellen met de ziekte van Alzheimer, hebben de onderzoekers meer dan 60 procent vermindering van amyloïde beta in de hersenen waargenomen.

"Hoewel we de complexiteit en mogelijke onbedoelde gevolgen van deze benadering nog volledig moeten leren begrijpen is het duidelijk dat microglia een belangrijke rol spelen bij het verwijderen van amyloïde beta uit de hersenen en een nieuwe benadering voor de behandeling van deze ziekte kan vertegenwoordigen," aldus O 'Banion.

Vertaling: Andre Teirlinck http://tinyurl.com/ox26jhl

 
http://tinyurl.com/o2pgch5
Deze kruiden versterken je geheugen

Kruiden en specerijen zoals rode pepers, peterselie, thijm en kamille zouden het geheugen verbeteren en de breinfunctie versterken. Volgens Braziliaanse onderzoekers bevatten deze kruiden immers allemaal hetzelfde plantenconcentraat dat op termijn zelfs zou kunnen worden gebruikt om ziektes zoals schizofrenie, depressie, Alzheimer en Parkinson te behandelen.

Wie zijn geheugen een boost wil geven of zijn breinfunctie wil optimaliseren, hoeft zeker geen dure supplementen boven te halen. De aanleg van een kruidentuintje volstaat ruimschoots. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Rio de Janeiro bevatten tijm, rode pepers, peterselie en kamille allen een hoog gehalte van een plantenconcentraat dat het brein positief beïnvloedt.

Het specifieke plantenconcentraat apigenin zou de vorming van neuronen in de hersenen en de verbinding tussen de verschillende hersencellen verbeteren, wat dan weer een belangrijke voorwaarde is voor een goede breinfunctie, een optimaal geheugen en sterke leerprestaties.

De Braziliaanse onderzoekers zijn van mening dat deze stof over voldoende potentieel beschikt om eventueel als toekomstige behandeling van ziektes zoals schizofrenie, depressie, Alzheimer en Parkinson te dienen. via http://tinyurl.com/p6p3rvg

 
http://tinyurl.com/osjog6g


Singing is beneficial for memory and mood especially in early dementia

10 December 2015 IOS Press

Researchers led by Dr. Teppo Särkämö at University of Helsinki, Finland have revealed that caregiver-implemented musical leisure activities, particularly singing, are cognitively and emotionally beneficial especially in the early stages of dementia. The findings could help improve dementia care and better target the use of music in different stages of dementia. The research was published today in the Journal of Alzheimer's Disease.

Initially, the researchers recruited 89 dyads of persons with mild to moderate dementia and their caregivers to a single-blind randomized controlled trial in which they received a 10-week music coaching intervention involving either regular singing or listening to familiar songs or standard care. Previously, the results from a 9-month longitudinal follow-up with neuropsychological tests and mood questionnaires showed that the musical activities were able to enhance various cognitive skills, such as working memory, executive functions, and orientation, and alleviate depression compared to standard care.

Here, the focus of the researchers was to uncover how different clinical and demographic factors influence the specific cognitive and emotional effects of the two music interventions and, thereby, determine who benefits most from music. Looking at the backgrounds of the dementia patients, the researchers systematically evaluated the impact of dementia severity, etiology, age, care situation, and previous musical hobbies on the efficacy of the music interventions.

Singing was found to be beneficial for working memory, executive function, and orientation especially in persons with mild dementia and younger (< 80 years) age, whereas music listening was associated with cognitive benefits only in persons with a more advanced level of dementia. Both singing and music listening were more effective in alleviating depression especially in persons with mild, Alzheimer-type dementia. Importantly, the musical background of the persons with dementia (whether they had sung or played an instrument before) did not influence the efficacy of the music interventions.

“Given the increasing global prevalence and burden of dementia and the limited resources in public health care for persons with dementia and their family caregivers, it is important to find alternative ways to maintain and stimulate cognitive, emotional, and social well-being in this population. Our findings suggest that musical leisure activities could be easily applied and widely used in dementia care and rehabilitation. Especially stimulating and engaging activities, such as singing, seem to be very promising for maintaining memory functioning in the early stages of dementia,” Särkämö concludes. via http://tinyurl.com/nmbdfe3

 
http://www.nu.nl/gezondheid/4182930/nederlanders-weten-niet-goed-alzheimer-veroorzaakt-wordt.html
'Nederlanders weten niet goed hoe alzheimer veroorzaakt wordt'

Gepubliceerd: 15 december 2015 


Nederlanders weten niet welke leefstijlfactoren een rol zouden kunnen spelen bij het krijgen van de ziekte van Alzheimer.




Dit constateert de Internationale Stichting Alzheimer Onderzoek (ISAO) uit een nieuw eigen onderzoek dat dinsdag gepresenteerd wordt.

Voor de hersenziekte is nog geen geneesmiddel. Wel blijkt uit studies dat gezonde hersenen, gezonde bloedvaten en een gezond hart de kans kunnen verkleinen op het krijgen van alzheimer.

Beweging

Uit het onderzoek komt naar voren dat twee derde van de ondervraagden (66,8 procent) denkt dat beweging geen rol speelt bij het krijgen van de ziekte van Alzheimer. Regelmatige lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop en is dus wel belangrijk voor gezonde hersenen.

Van de ondervraagden weet 38 procent niet dat lichaamsgewicht van invloed is op het kregen van alzheimer. En bijna de helft van de 15.000 ondervraagden weet niet dat suiker, diabetes of het innemen van slaapmiddelen een rol spelen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan de helft (58 procent) van de mensen denkt dat het drinken van alcohol een rol speelt bij het krijgen van alzheimer. In geen enkel onderzoek is aangetoond dat het drinken van alcohol direct een rol speelt bij het ontwikkelen van de ziekte.

 
Nieuwsbrief Succesboeken d.d. 5 februari 2016 over het boek Stop Alzheimer nu o.a. i.r.t. de geneugten van kokosolie en de schade die ontstaat door statinegebruik:

Alzheimer, diabetes en statines … wat hebben deze drie woorden met elkaar te maken? Het antwoord is ‘beangstigend veel’. Als je het nieuwste boek leest dat onze uitgeverij heeft uitgebracht, Stop alzheimer nu!, een dik, 576 pagina’s tellend boek, zal je ontdekken dat diabetes een voorloper van alzheimer is en cholesterolverlagende medicijnen (statines), hersenziekten doen ontstaan.

Afgelopen week hebben we dit boek gelanceerd en we kregen zo veel positieve reacties, dat we hebben besloten ook deze week aandacht aan dit boek te besteden. Lezers mailden ons dat ze niet meer konden stoppen met lezen: het ene hoofdstuk is nog interessanter dan het andere.
We zullen enkele passages uit het boek hier afdrukken, m.n. over kokosvet en statines. Over kokosvet (de auteur, dr. Bruce Fife, wordt niet voor niets doctor coconut genoemd): ‘Kokosolie doet meer dan alleen de bloedsuiker in evenwicht bren­gen.
Zelfs schade die door insulineresistentie is ver­oor­zaakt kan erdoor hersteld worden. Diabetische neuropathie is een aandoening waarbij de zenuwen in het hele lichaam degenereren. De gevolgen hiervan zijn vaak pijn of gevoelloosheid in de voeten en benen. Andere symptomen zijn spijs­ver­te­rings­pro­ble­men, spierzwakte en -krampen, verlies van controle over de blaas, duizeligheid, moeilijk spreken, slecht zien en verlies van het gevoel van warm of koud. Ongeveer 50% van de mensen met diabetes loopt uiteindelijk zenuwschade op.
Neuropathie gaat vaak gepaard met een slechte bloedcirculatie, waardoor genezing traag verloopt. Slechte circulatie naar de ledematen is een veelvoorkomende oorzaak van diabetische voet­zwe­ren die kunnen leiden tot gangreen en amputatie. Vanwege een slechte circulatie kunnen vrij kleine sneeën en verwondingen aan
de voeten en benen van een diabeticus maandenlang aanhouden en gan­gre­neus worden. Als het lichaamsdeel gevoelloos is, kunnen de verwonding en de vergezellende infectie en rotting pijnloos zijn.
Kokosolie kan deze aandoeningen keren. Veel diabetici hebben meegemaakt dat hun bijna dode ledematen weer tot leven kwamen toen ze kokosolie aan hun eten toevoegden. Kokosolie verbetert de circulatie en herstelt zenuwschade in de ledematen. Het ligt voor de hand dat kokosolie in de hersenen hetzelfde doet. Elke diabeticus en iedereen met insulineresistentie zou regelmatig kokosolie moeten gebruiken.’ Einde citaat.

Over statines zegt dr. Bruce Fife: ‘Statines (cho­les­te­rol­ver­la­gers) zijn de meest winstgevende op recept verkrijgbare medicijnen aller tijden, en leveren elk jaar miljarden dollars winst op voor de me­di­cij­nen­fa­bri­kan­ten. Hoewel ze worden aangeprezen als veilig, hebben ze een lange lijst bijwerkingen, waaronder spijs­ver­te­rings­pro­ble­men, spierdegeneratie en -pijn, leveruitval, nier­fa­len, geestelijke aftakeling en hersenschade die leidt tot geheugenverlies, stem­mings­wis­se­lin­gen en gedragsveranderingen. Naast spierpijn zijn cognitieve problemen het vaakst gemelde bijverschijnsel van sta­ti­ne­the­ra­pie.
Beatrice A. Golomb, arts, is voorzitter van de Statin Study Group aan de University of California in San Diego. Haar groep onderzoekt de bij­wer­kin­gen van statinemedicatie.

Ze heeft duizenden dos­siers verzameld van pa­tiën­ten op statines die niet in staat wa­ren zich de naam van een klein­kind te herinneren, een kamer inliepen en niet meer wisten wat ze er deden of zinnen niet konden af­ma­ken. Sommigen klaagden over per­soon­lijk­heids­ver­an­de­rin­gen of prik­kel­baar­heid. Een ty­pisch voorbeeld is de 69-ja­ri­ge Jane Brunzie. Zij was zo ver­geet­ach­tig dat haar doch­ter op zoek ging naar alz­hei­mer­zorg en weigerde haar te laten oppassen op haar 9-jarige kleinkind. Toen stop­te Jane Brun­zie met het nemen van statines. “Let­ter­lijk, binnen acht dagen was ik weer zoals ik altijd was ? zo drastisch was het”, zegt ze.
Hoewel alle statines het ri­si­co van neurologische pro­ble­men met zich mee­bren­gen, blijkt de gang­baar­ste statine, Lipitor, de ergste te zijn in dit opzicht. Ge­heu­gen­pro­ble­men kunnen al binnen vijf dagen na het nemen van een sta­ti­ne­me­di­cijn op­tre­den, maar kunnen ook pas na een aantal ja­ren statinetherapie ver­schij­nen. Het ge­heu­gen­ver­lies kan plotseling op­tre­den en totale amnesie samen met verwarring en desoriëntatie ver­oor­za­ken. Als met het gebruik van het medicijn wordt gestopt, kan het geheugen terugkeren.’
Einde passage uit het boek.
Alleen al bovenstaande twee gedachten zijn het lezen en toepassen van dit boek waard. Ga kokosvet aan je dagelijkse eet­pa­troon toevoegen om dementie te voorkomen of te doen keren. In het boek staan nog veel meer voor­beel­den.
Stop met cho­les­te­rol­ver­la­gen­de middelen. Je hoeft dat niet eens af te bouwen, je kan er, volgens experts, direct mee stop­pen
.
 
Nieuwsbrief Juglen Zwaan 14 februari 2016:

Dr. Fife is een voorstander van een ketogeen voedingspatroon. Dat betekent dat we leren om op vetten te draaien in plaats van op suiker. Veel mensen zitten in de suikerverbranding, met alle gevolgen van dien. Vooral de korte en middellange verzadigde vetzuren vormen een prima alternatieve brandstof voor onze zenuwcellen. Deze vetzuren noemen we ook wel MCT-vetzuren. Kokosolie is hier een mooi voorbeeld van. Dit balletje kwam in 2008 aan het rollen toen de arts Mary Newport bij haar eigen man alzheimer diagnosticeerde. http://www.coconutketones.com/ Ze is toen overgegaan op een ketogeen voedingspatroon en heeft haar man weer voor jaren ‘teruggekregen’. Toen haar man de suiker liet staan, maar gezonde MCT-vetzuren ging eten, ging hij per week vooruit. Dit is ook duidelijk te zien aan de alzheimer klok-test die hij tekende.

Beweging
Dr. Fife is erachter gekomen dat 2 tot 3 uur lichaamsbeweging per dag meer effect heeft dan de huidige medicatie. Het is onbegrijpelijk dat artsen dit niet in hun behandeling integreren. Ze blijven sterk leunen op medicijnen, waarmee de patiënt tekort wordt gedaan. De meeste artsen zien dementie als een genetisch defect, terwijl het belang van goede voeding al bewezen werkt tegen mentale achteruitgang.

Mondhygiëne
Veel mensen weten niet dat het gebit vaak een verborgen bron is van ontstekingen en infecties. Het gebit is onderdeel van de totale circulatie en bevindt zich dichtbij de hersenen, waardoor het hele lichaam in de problemen kan komen. Een goede hygiëne wordt door dr. Fife dan ook zeker aangeraden. Veel mensen met hersenproblemen hebben een slecht gebit. Regelmatig poetsen, flossen en minder suiker eten is beslist aan te raden.


 
Regelmatig poetsen, flossen

Gelukkig maar dan dat wij als Westerse mens over de tandenborstel en het flosdraad kunnen beschikken in tegenstelling tot al die mensen die Weston Price onderzocht heeft ;)
 
Nou weet je, de ¨natuur¨ mens had ook geen tandartsen die in kiezen boorden en vullingen zo plaatsten dat de kiezen uit elkaar gaan staan waardoor er veel makkelijk ook dingen tussen kiezen gaan zitten. Poetsen jullie niet? Ik heb het wel eens geprobeerd een tijdje mijn tanden niet te poetsen, maar als ik dat niet doe krijg ik na een tijdje wel ontstekingen in mijn mond. En ik eet zeker geen suiker. Ben ik de enige?
 
Wel of geen suiker, poets- en flosbeurten zijn volgens mij geen oorzaken van ontstekingen. Natuurlijk is hygiëne belangrijk. Het bijzondere hiervan is dat wij hier nu tandenborstels voor hebben echter hadden de natuurvolkeren deze niet (in de vorm zoals wij die hier kennen). Ik vermoed dat ze hun voedsel ook anders aten, daar wij hier de 'geciviliseerde' methode kennen om met mes en vork te eten ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je met alleen tanden poetsen en flossen niet ervoor zorgt dat een gebit gezond is. Een gezond gebit is belangrijk, doch er is meer voor nodig dan alleen de doorsnee (tandarts)adviezen.
 
Dementie is gewoon een diabetisch en ondervoed brein. Het is een 'ziekte' die veroorzaakt wordt door VOEDINGSTEKORTEN. Kijk naar de eetgewoontes van Alzheimer-patienten, maar ook van mensen met ALS, Parkinson, epilepsie, ADHD, autisme, etc.: het zijn allemaal zoetekauwen. Helaas is suiker verslavender dan cocaine, dus het is vaak een onmogelijkheid om hun voeding aan te passen, weet ik uit eigen ervaring.

Mike
 
het zijn allemaal zoetekauwen

Uit eigen ervaring weet ik dat dit niet geheel 100% sluitend is.

Verder klinkt dit alsof mensen het vrijwillig zijn en zich een versuffing aan suiker eten, echter is het natuurlijk ook een gevolg van alle verkeerde voedingsadviezen en de verslavende fabrieksvoeding.
 
Natuurlijk is het een optelsom van verkeerde voedingsgewoontes, alsmede stress, en pesticides, zware metalen en chemische toevoegingen als aspartaam en smaakversterker in voedsel helpen ook niet, aangezien dit neurotoxines zijn.

Het hoofdprobleem bij neurodegeneratieve aandoeningen ia echter glykatie (versuikering) van eiwitten, waardoor deze aan elkaar plakken (cross-linking) en uiteindelijk hele plakkaten vormen. Het is hoofdzakelijk het gevolg van een diabetisch brein.

Mike
 
Suiker kan nooit alleen de oorzaak zijn van al dit soort zaken Mike, onze dochter is 25 jaar en heb ik haar leven lang zeer matig suiker gegeven. Er is nog nooit een gaatje gevuld in haar gebit, alleen maar controles uitgevoerd. Zelfs laatste 10 jaar al laag in koolhydraten. Nav lezen van boek van Elaine Gottschall.
Ja, deze moeder (ik dus) heeft heel wat afgesnoept in haar leven, nooit geremd door opvoeding (ouders) en niet wetend dat het slecht zou zijn. Daar werd ik me bewust van toen ik kinderen kreeg en niet wilde dat ze veel snoepten.
De BMR prik is bij haar de trigger geweest waardoor haar gestel als het ware "ontplofte" en zij 50 tot honderd aanvallen kreeg per dag.
Wel een ondervoed brein, we aten thuis en pas wonend op mezelf en nog langere tijd daarna plastic boter en nog veel meer troep.
 
De zoon (50) van mijn zus heeft Fronto Temporale dementie. Ze wisten al een tijdje dat er zoiets aan de hand was maar nu is het definitief.
Maar mijn zus zei dat ze het zelf wel verder gingen uitzoeken, maar dat vind ik niet echt verstandig. Want 2 weten meer dan 1.
Vanavond op TV (zender no 13 bij mij) een verhaal over Alan Turing, wiskundige die de duitse code in de oorlog heeft gebroken. Hij was Homo en daarom is hij later chemisch gecastreerd. Het hormoon testeron wordt dan geremd. Maar zijn hersens gingen ook achteruit. Dat doet me toch denken aan dementie, dat het misschien ZINVOL is de hormoonspiegels te laten testen.
zoekende op dementie kom ik REGULIER alleen maar tegen dat ze medicijnen geven en verder niets kunnen doen.
Weet iemand hier iets van?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.156
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan