Betaine HCl

Na aanleiding van het bericht van Henk in de topic kanker over vitamine C ben ik ook verder gaan zoeken ivm eigen klachten die maar niet weg lijken te gaan. In dit geval voortdurend last van maagzuur. Ik nam een paar dagen de ontzuurde variant van vitamine C en merkte snel al betere ontlasting en minder honger gevoel. Want dat laatste heb ik altijd. Altijd maar honger. Voor een maandje geleden nam ik hoge dosis 9 pillen betaine hcl. De honger bleef en kreeg steeds een erg droge keel. Nu heeft de ontzuurde variant van Vitamine C een neutrale ph die vriendelijk is voor de maag. De leverancier van dit merk heeft mij ook verteld dat deze variant niet geschikt is om te gebruiken tot aan de diarree grens omdat het idd iets doet met maagzuur en verstopping kan veroorzaken. Nu had ik dit laatste gisteren. Niet dusdanig erg en nu ook geen last mee van. Maar een hoge dosering van deze is niet aan te raden. Ik ben wel heel erg snel van mijn maagzuur probleem af heb ik het idee. Ik voel het niet meer branden en het komt ook niet omhoog vanaf het moment dat ik deze variant ben gaan gebruiken. Ik kwam onderstaand artikel tegen waarin symptomen van een overschot aan maagzuur worden aangegeven. Wat mij opvalt is dat ik alle in dit artikel genoemde symptomen heb. Al lange tijd, en dat deze nu verbeteren. Ik denk dus dat ik steeds niet een tekort had aan maagzuur zoals de meeste mensen maar een teveel. Ook in dit laatste geval schijnt het volgens dit artikel zo te zijn dat er een tekort ontstaat aan voedingsstoffen. Ondanks dat hier toch steeds gezegd word (ook door mij) dat er vaak sprake is van tekort aan maagzuur begin ik hierin nu ook echt mijn twijfels te krijgen. Ook word er gesproken over bloedgroep. Bloedgroep A waar ik onder val zou te weinig maagzuur zijn. Maar dit ervaar ik dus niet aangezien ik geen verbetering heb op het versterken van maagzuur met zure producten of betaine HCL. Wellicht is dit iets voor anderen ook om onder de loep te nemen.
Hieronder de verschillen. Ik merk zelf niks van snel vol zitten. In tegendeel. Ik kan voortdurend eten.


Maagzuuroverschot
Als er sprake is van teveel maagzuur de oorzaak is van de klachten dan zie je ook de volgende symptomen:

Veel boeren
Veel transpiratie en warmte aanvallen
Onrustig zijn, veel praten, snel geïrriteerd of boos
Diarree
Ook elders in je lichaam brandende gevoelens en neiging tot ontstekingen (met pijn en/ of koorts)

https://natuurgeneeskunde-praktijk.nl/maagzuur/




Maagzuurtekort
Als een maagzuurtekort de oorzaak is van de klachten dan kunnen de volgende symptomen voorkomen:

Het gevoel snel vol te zitten.
Gasvorming, oprispingen en opgeblazen gevoel na de maaltijd. (Dit kan echter ook veroorzaakt worden door consumptie van teveel koolhydraten, suikers of andere voeding die je niet verdraagt. Parasieten kunnen deze klachten ook veroorzaken.)
Overgevoeligheid voor voedingsmiddelen en/ of chemische stoffen; allergische klachten.
Verminderde eetlust voor zwaar verteerbaar voedsel zoals vlees of peulvruchten, trage vertering, constipatie. Onverteerd vet in de ontlasting blijft aan de wc-pot kleven, de zogenoemde ‘remsporen’.
Slechte adem of lichaamsgeur
(Gevoeligheid voor het krijgen van) darmparasieten.
Geestelijke vermoeidheid, neiging tot depressie. Dit kan samenhangen met een tekort aan vitamine B12. Als de cellen van de maagwand niet genoeg maagzuur aanmaken, dan maken ze ook te weinig aan van de stof die nodig is om vitamine B12 op te nemen (de intrinsieke factor).
Gevoel van zwaarte, moeilijk wakker kunnen worden
Weinig of geen transpiratie



 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan