Mike
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Natuurreligies vereerden de schepping meer dan een Schepper, ze baseerden zich op wat ze zintuiglijk konden waarnemen. Of ze deelden de schepping op in meerdere goden. Monotheistische religies erkennen veel meer dat er een almachtige Schepper verantwoordelijk is voor de natuur. De verering is abstracter, spiritueler, en gaat uit van de ongeziene, hogere, immateriele scheppingskracht. Twee routes die, mits zuiver bewandeld, op hetzelfde uitkomen.Ik houd me op het moment bezig met spiritualiteit van inheemse volkeren, mythen, sagen en heidense gebruiken. Vandaar dat ik dingen vraag die misschien vreemd zijn.
Zo was een gebruik dat het in de wintertijd gaat om een combinatie van licht en donker, o.a. vertegenwoordigde dit de vruchtbaarheid maar ook de kennis.
Zo ook de mythe van Demeter en Persephone. Hier komt het donker samen in de vorm van een oudere godin die zich verbindt met een lichtere variant, soms in de vorm van een maagdelijk of jong meisje waaraan ze haar kennis overbrengt.
Nu mijn vraag; Kijken we naar de bijbel. Maria is onbevlekt ontvangen, dus maagdelijk. Zou dit niet dezelfde symboliek kunnen zijn? De Goddelijke kennis komt in de mens die onwetend is.
In al die verhalen worden dezelfde dingen vertelt maar dan in een andere context.
Dorothé
Over spiritualiteit van inheemse volkeren is een mooi boek, nog steeds tweedehands te krijgen online.Ik houd me op het moment bezig met spiritualiteit van inheemse volkeren, mythen, sagen en heidense gebruiken. Vandaar dat ik dingen vraag die misschien vreemd zijn.
Zo was een gebruik dat het in de wintertijd gaat om een combinatie van licht en donker, o.a. vertegenwoordigde dit de vruchtbaarheid maar ook de kennis.
Zo ook de mythe van Demeter en Persephone. Hier komt het donker samen in de vorm van een oudere godin die zich verbindt met een lichtere variant, soms in de vorm van een maagdelijk of jong meisje waaraan ze haar kennis overbrengt.
Nu mijn vraag; Kijken we naar de bijbel. Maria is onbevlekt ontvangen, dus maagdelijk. Zou dit niet dezelfde symboliek kunnen zijn? De Goddelijke kennis komt in de mens die onwetend is.
In al die verhalen worden dezelfde dingen vertelt maar dan in een andere context.
Dorothé
Juist ja