Bijbel en intuïtie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Klein Aagje
  • Startdatum Startdatum
This is not the ah ha you think it is.

It’s a metaphor, brother.

We live in a fallen world. The flesh belongs to this world. Your soul does not. Your soul inhabits your flesh - something only procreation and God can do.

In the Bible, Jesus uses the metaphor of "killing the flesh" and "being born again" to describe a profound spiritual transformation:

"Killing the Flesh" & "Being Born Again" :

- Killing the Flesh: Metaphorically renouncing sinful nature for a life aligned with God's will. No literal killing, just symbolic death of old self.

- Being Born Again: A spiritual rebirth through faith in Jesus, symbolizing a new life and identity. Involves repentance, faith, and baptism as an outward sign.

Spiritual transformation, not physical.

Satan is king of this fallen world. This is his “glory” and our flesh is tempted by Satan all the days of our lives- that’s why all sin is sin of the flesh.

Sins & Consequences:
- Pride: Isolates, stunts growth, can lead to reckless decisions.
- Greed: Devours joy, fosters stress, might cause health issues.
- Lust: Obsesses, objectifies, risks health and relationships.
- Envy: Breeds bitterness, blocks contentment, may incite harm.
- Gluttony: Overindulgence leads to health decline, spiritual void.
- Wrath: Destroys peace, can result in violence or self-harm.
- Sloth: Kills ambition, neglects life, risks health.
- Murder: Ends life, destroys community, burdens the soul.
- Perversion: Erodes morals, can lead to dangerous behaviors.
- Drunkard: Ruins health, relationships, spiritual peace.
- Homosexuality: Internal conflict, societal rejection, potential harm from discrimination.
- Theft: Erodes trust, invites legal consequences.
- Adultery: Shatters trust, can lead to disease or violence.
- Idolatry: Misplaces devotion, leads to spiritual emptiness.
- Slander/Lying: Destroys credibility, can cause real harm.
- Covetousness: Never satisfies, drives unethical actions.

Fruit of the Spirit vs. Fruit of the Flesh:

Spirit's Fruit (Galatians 5:22-23):
- Love, Joy, Peace, Patience, Kindness, Goodness, Faithfulness, Gentleness, Self-control. These are manifestations of the Holy Spirit's work, promoting a life aligned with God's will.

Flesh's Fruit (Galatians 5:19-21):
- Sexual Immorality, Impurity, Debauchery, Idolatry, Witchcraft, Hatred, Discord, Jealousy, Fits of Rage, Selfish Ambition, Dissensions, Factions, Envy, Drunkenness, Orgies. These stem from our sinful nature, influenced by worldly desires and Satan's temptations.

The Internal Battle:
- The flesh naturally leans towards sin because it belongs to this fallen world and isn’t going with you to Eternity, while the spirit, renewed through Christ, aims for righteousness and will go with you to Eternity.
- With Jesus, and filled with the Holy Spirit, the spirit doesn't inherently want to sin but faces constant temptation from the flesh.

The Bible:
- It's the "Basic Instructions Before Leaving Earth" - (inspired) Word of God guiding us to live rightly, providing wisdom of this world to navigate Satan’s challenges, strength to overcome the flesh’s desires, and the promise of eternal life through faith in Christ.

To do that - you will need to “kill the flesh”. It’s a metaphor.

To do that you need Jesus.

Mike

Je zult het niet geloven, maar twee kerken wilden mij niet dopen! De reden: ik ben een 'unitarian' en geloof dus niet in de Heilige Drie-Eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. Ik moet dus geloven in de versie van Rome die het moderne christendom is geworden. Om die reden bezoek ik ook geen enkele kerk meer, plus natuurlijk hun lafheid m.b.t. Israel.

Mike

Je zult het niet geloven, maar twee kerken wilden mij niet dopen! De reden: ik ben een 'unitarian' en geloof dus niet in de Heilige Drie-Eenheid van Vader, Zoon en Heilige Geest. Ik moet dus geloven in de versie van Rome die het moderne christendom is geworden. Om die reden bezoek ik ook geen enkele kerk meer, plus natuurlijk hun lafheid m.b.t. Israel.

Mike
Ben ik helemaal met je eens. Ik heb mij 2 jaar geleden laten dopen maar bij de kerk waar ik kom zijn ze wel degelijk voor de Palestijnse slachtoffers. En over Israël wordt niet gesproken. Ik ga eigenlijk alleen als ik weet dat deze pastoor de dienst doet. Heb het gevoel dat deze man zich eerlijk uitspreekt en schijt heeft aan wat ze van hem verwachten. Als hij er is is het ook altijd veel drukker😁

Ik heb mij 43 jaar geleden laten dopen. Ik was toen 22 jaar. Was in een pinkstergemeente in R'dam. Ik heb er veel geleerd. Zelf de bijbel bestuderen, bidden enz. Ook hoe dingen niet moeten. Door de jaren leer je om te vertrouwen op je innerlijk kompas. Het is met de geestelijke gezondheid hetzelfde als met de lichamelijke. Blijven zoeken en niet opgeven.

Mike
Kun je hier (Unitarian) meer over vertellen Mike of heb je verwijzing als je hier al eerder over gepost hebt?

Kun je hier (Unitarian) meer over vertellen Mike of heb je verwijzing als je hier al eerder over gepost hebt?
Ik heb er idd al menige post aan gewijd, maar ik zal het speciaal voor deze gelegenheid nog eens hier uiteenzetten.

In het boek Handelingen (Acts), wat het eerste boek was na de dood van Christus en wat gaat over zijn apostelen, is er geen enkele theologie rondom de dood van Christus. Als Jezus gestorven was voor onze zonden, zou dat dan niet volop uitgesproken worden door zijn apostelen? Geen woord hierover. Ook geen woord over Jezus als God de Zoon, wel als Zoon van God. Toch vreemd dat een boek dat het vroegste christendom beschrijft hier geen melding van maakt, nietwaar?

In de eerste drie eeuwen na de dood van Christus was er veel debat en onenigheid over wie of wat Jezus nu eigenlijk was. Sommigen zagen hem als een engel, anderen als een profeet, weer anderen als de Zoon van God en nog weer anderen als God de Zoon. Toen de Romeinen, de moordenaars van Christus en vervolgers van christenen, vanaf 325 na Christus besloten om het christendom tot hun staatsreligie te maken werd het debat via het Concilie van Nicea beslecht in het voordeel van de Heilige Drie-Eenheid, waarmee God zich dus opdeelt in drie verschillende gedaanten: Vader (abstracte God, creatiepotentieel), Zoon (aardse mens) en Heilige Geest (goddelijke energie/bewustzijn). De unitaire stroming werd tot ketterij verklaard en vervolgd.

Een religie die pretendeert monotheistisch te zijn en toch God in drie verschillende hoedanigheden opdeelt is m.i. polytheistisch, wat ook pastte bij het polytheisme van de Romeinen voordat ze het christendom kaapten. Daarnaast doorbraken de Romeinen een religieus taboe: God mag geen naam dragen, Hij mag niet geboren worden en sterven en Hij mag niet worden afgebeeld.

We weten allemaal dat de Farizeeers, de Joodse rechtsgeleerden, Jezus verklaarden tot een valse profeet, iets wat de doodstraf opleverde volgens de Joodse wetten. Aangezien de Romeinen aan de macht waren konden de Farizeeers deze straf niet ten uitvoer brengen en dus gooiden ze het op een akkoordje met de Romeinen. Er is een woord voor hen die zich keren tegen Christus: Antichrist. Het idee dat Jezus een mensenoffer zou hebben gebracht om eenieder die zich tot hem bekeert te verlossen van al hun zonden is m.i. onjuist en zelfs regelrecht satanisch. Het komt voort uit de oud-testamentaire Joodse traditie van dierenoffers brengen, iets wat je nu nog steeds terugziet bij die idioten die met bloedende kippen boven hun hoofd zwaaien. Geen enkel dier of mens hoeft te sterven voor mijn zonden, daar moet ik zelf rekenschap voor afleggen en eigenaarschap van nemen. Ik vind het ook flauwekul om te denken in termen van 'geredde zielen' tegenover 'verloren zielen' met daarbij Jezus als leidraad. Hiermee verklaar je m.i. mensen met andere geloven, maar ook atheisten en agnosten, onterecht tot 'dolende zielen'.

Menige zichzelf 'christen' noemende kan nog veel leren van de Palestijnen (waarvan 90% moslim is en 10% christen) over moed en medemenselijkheid. En nu we het toch hebben over moslims, zij omarmen Christus wel, in tegenstelling tot diegenen waarmee vele 'christenen' menen een 'judeochristelijke traditie' te hebben opgebouwd. Hoe zien moslims Jezus? Als een sterfelijke mens, geboren uit een vader en een moeder, die aangeraakt is door God en daarmee een profeet werd, de Zoon van God maar dus niet God de Zoon. Dat klinkt als het unitarisme en komt overeen met het gedachtegoed van de apostelen in Handelingen! Is de islam een correctie geweest op het christendom van het Vaticaan en daarmee in feite het zuivere vroege christendom? Waarom zou ik in denkbeelden moeten geloven die afkomstig zijn van de verraders (Joden) en moordenaars (Romeinen) van Christus? Maar in naam daarvan word je wel gedoopt!

Ik vind het geen toeval dat de Joden nu de levende afstammelingen van Christus proberen uit te roeien in het land van Christus. Je hoeft alleen maar te kijken naar de liefdevolle mentaliteit van de Palestijnen tegenover de haatdragende mentaliteit van de Joden om te weten dat het hier gaat om een eindstrijd van Christus vs. Antichrist. Dit is echter onbespreekbaar bij die laffe 'christenen' en dus heb ik daar niets bij te zoeken.

Mike

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.568
Leden
8.672
Nieuwste lid
Jurgman
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan