Tobben zou ik het niet willen noemen eerlijk gezegd. Eerder onderzoeken waar nu de oorzaak zit. Overigens heb ik zeker wel periodes ervaren met veel minder klachten. Zoals nu ik al een poosje bezig ben met dat schildklier protocol. Eerder zat ik elke week bij de fysio. Nu ben ik echt maanden niet geweest sinds het handhaven van het schildklier protocol.
Alleen sinds het toepassen bovenstaande advies van Herr Sens met die rauwe groente merk ik wel degelijk verschil. En dat bevreemd mij omdat de wapf niet adviseert om rauwe groente naar binnen te werken. Enzymen heb ik zeker vaker gebruikt ja. Het beste resultaat had ik toen in combi met ook glutamine, probiotica en alleen rauwe melk drinken. Ook met kruiden voor ontgifting van de nieren.
Alleen enzymen heb ik geen en niet voldoende effect van. Wellicht hebben die rauwe groente nog te maken met dat het lichaam wil ontgiften. Ik zou dus niet zozeer in problemen willen denken want het lijkt toch van toegevoegde waarde te zijn merk ik op dit moment sinds dat ik dit zo toepas.
Zure dranken verdraag ik niet. dat doet echt zeer en krijg ik serieus maagzuur klachten van.
Misschien heeft het met de slokdarm ook te maken. Ik las dat glutamine ook kan helpen bij slokdarm problemen. Overigens, de groente die ik in de smoothie doe is voornamelijk bladsla, andijvie, boerenkool komkommer avocado. De bladgroenten wissel ik per dag af en de rest gaat erbij. Ik wil gewoon niet alleen maar groentesap gaan drinken zonder vetten. Dat lijkt mij niet de juiste manier omdat ik denk dat dit een belasting is voor de bijnieren. Het is overigens nog maar de vraag of je begint bij je geboorte met een gezond lichaam aangezien we te maken hebben met degeneratie en hormoonproblemen die van generatie op generatie doorgegeven worden. Dat is dus niet gezegd.
De vet gedrukte letters is mogelijk bij mij van toepassing. Ik heb namelijk steeds een tekort aan cortisol. En het lijkt erop dat de schildklier traag werkt aangezien ik dus wel degelijk resultaat heb van het toepassen van het protocol alleen voor de schildklier. Al die dingen om bijnieruitputting te behandelen heb ik alleen maar negatief resultaat van en maakt de klachten erger. Dat wat Forefronthhealth zegt kan een kern van waarheid in zitten. Maar ze geloven niet in de problemen met de bijnieren. Herr Sens heeft ook gezegd dat problemen niet in de bijnieren hoeven zitten maar je ook bijnierproblemen kunt krijgen door de hypofyse. Dit heb ik ook gelezen hier op het forum. Opgeven om te onderzoeken waar de oorzaak vandaan komt is mij niet gegeven. Ik blijf het uitzoeken.
Uit het ebook bijnieruitputting voedingsgezondheid:
Heb je te weinig cortisol en teveel insuline dan gaan je cellen op slot voor de overmaat aan insuline en dan ontwikkel je insulineweerstand. In een vroeg stadium heet dit ‘metabolisch syndroom’ of ‘syndroom X’ of ‘prediabetes’. In een later stadium is dit diabetes type 2. Type 2 is dus vergevorderde insulineweerstand als gevolg van een overactieve alvleesklier en daarmee dus ook vergevorderde bijnieruitputting. Teveel cortisol drukt de schildklierwerking. Hierdoor worden alle organen traag, dus ook de alvleesklier. Heb je een te weinig aan insuline dan is je alvleesklier uitgeput. Je bijnieren raken echter op termijn ook uitgeput, niet in de laatste plaats door overproductie van cortisol maar ook om te proberen te compenseren voor een trage schildklierwerking en insulinetekort. Wat is dan diabetes type 1, de insuline-afhankelijke variant van suikerziekte? Vergaande bijnieruitputting, trage schildklierwerking en alvleesklieruitputting. Om maar niet te spreken van lever-, nier- en miltuitputting, allemaal ten gevolge van een trage schildklier en bijnieren die hiervoor niet meer kunnen compenseren. Dit maakt diabetes type 1 en 2 twee kanten van dezelfde medaille, waarbij alleen het stadium waarin ze verkeren verschillend is.
http://www.voedingisgezondheid.nl/e-book-bijnieruitputting