Bloeduitslagen: ijzer & TSH.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Quote:
Meniere is een mogelijkheid maar je bent toch nog heel jong of niet?


Klopt Pike, ik ben nog jong (26, al voel ik me 80! haha). Maar, meniere is ook een kwaal die (zo las ik) ook weer veroorzaakt wordt door andere oorzaken. Volgens mij moet je het dan ook verder gaan zoeken.

Ik denk zelf dat dit het niet is, maar dat de oorzaak eerder ligt bij de ernstige bijnieruitputting en alle gevolgen van dien (dus ook daardoor ijzer tekort en meer..).

Quote:
Hoe? Doordat de TSH oke was of is er eerder wel verder naar gekeken?


Ik ben al eerder geprikt op mijn schildklier. Hier was enkel TSH en T4 geprikt. Later kwam ik erachter dat dit helemaal niet genoeg is om uitsluitsel te geven. Dus ik ben vorige week dus weer gaan prikken.. maar ditmaal ook op T3! Daar drong ik op aan, en dat bevestigde de arts zelfs.

Dus, ik had goede hoop. Verdorie, vraag je je bloeduitslagen op.. zeggen ze: 'Je schildklier is goed!'.

Dus ik vroeg de waarde op, eveneens van de T3 en T4. Waarop de arts antwoordde: 'Als je TSH goed is, dan testen ze vervolgens niet meer op je T3'.

Dus, vandaar, weer geen duidelijk beeld.

Voor alsnog denk ik zelf ook niet dat mijn schildklier een grote rol speelt. Dit omdat ik, wanneer ik even iets minder eet, wel als een malle af kan vallen. Wanneer ik echt een traagwerkende schildklier heb.. lijkt me dit niet mogelijk.

En snel werkt 'ie ook niet, want het is niet zo dat ik voor m'n leven moet eten om op gewicht te blijven.

@Mike

Quote:
Laaste opmerking: we hebben het nu gehad over de inname, maar voor de OPNAME van ijzer is maagzuur nodig. Hier kan dus ook een maagzuurtekort aan ten grondslag liggen.


Aan mijn maagzuur werk ik al. Ik heb Betaine HCI met pepsine wat ik slik driemaal daags. Hier heb ik geen last van, dus dat betekent dat ik inderdaad te weinig maagzuur aanmaak.

Is het misschien wijs om ook nog appelazijn te drinken?

 
Is je B12 gehalte wel eens getest ? Volgens mij kan je van een laag B12 ook heel duizelig zijn.....

 
Beste Floortje,

Veel kans dat een niet optimale darmwerking (ten gevolge van een maagzuurtekort) de absorptie van belangrijke vitaminen en mineralen waaronder die van ijzer in jouw geval belemmert. Ik kan de reactie van forumlid Zonne om deze reden goed plaatsen en sluit me hier op grond van mijn persoonlijke ervaringen bij mezelf en mijn zoontje bij aan.

Misschien een aanrader om een chlorellakuur op te starten en te kijken hoe je hier op reageert. In mijn geval was dit het begin van de oplossing.

Vanmorgen kreeg ik hier een publicatie over zeewier onder ogen. Wordt tegenwoordig ook in Frankrijk gewonnen en hier in het Zeeuwse voor keukengebruik gepromoot.

Mike weet jij hier meer over. Ik zag hier de namen van Algoplus en de volgende links de revue passeren en vroeg me af hoe betrouwbaar deze informatie is.

www.zeewierwijzer.nl

www.algopluszeewier.nl

 
@Floortje: vergis je niet in de schildklier. Ik ben ook heel slank (inmiddels iets aangekomen door WAP), was op het magere af en viel zomaar af als ik weinig at, en ik blijk een behoorlijk trage schildklier te hebben. Duizeligheid herken ik, ik denk dat het aan mijn schildklier ligt in combi met een te laag ferritine gehalte.

 
Een traag werkende schildklier hangt in veel gevallen samen met een tekort aan jodium.

 
Bedankt allemaal voor de reacties!

Inmiddels heb ik iets meer uitslagen binnen...

Cortisol (bloed geprikt, om 11u 's ochtends): 350

T3: 1.7 (TSH was 1.03)

Ik snap er helemaal niets van: dus ik maak niet te weinig cortisol aan?

Terwijl ik.. alle symptomen heb van een ernstige bijnieruitputting!!!!

 
1 cortisol waarde zegt niet zoveel. Dat fluctueert over de dag. Zie het boek van bijnieruitputting.

 
Volgens mij is de T3 iig wel veel te laag en zou een van de oorzaken kunnen zijn van je problemen.
Quote:
Wanneer wordt deze test gedaan?

De dokter vraagt eigenlijk nooit een T3 test aan om te beoordelen of de schildklier normaal functioneert. Daarvoor zijn TSH en FT4 meer geschikt. Ook voor het beloop van de ziekte wordt gebruikt gemaakt van TSH en eventueel FT4. T3 wordt gebruikt wanneer de TSH en de FT4 uitslagen niet passen bij het ziektebeeld. Bijvoorbeeld iemand heeft een ziektebeeld van een hyperthyreoïdie, maar het lab laat een normale TSH en FT4 zien.

Wat betekent de uitslag?

De normaalwaarde voor totaal T3 is sterk afhankelijk van de leeftijd en bevindt zich bij kinderen meestal tussen 0,6 en 4,2 nmol/L. De normaalwaarde voor vrij T3 bevindt zich bij volwassen tussen 3,2 en 6,8 pmol/L. Een hoge vrije T4 en T3 (of totaal T4 en T3) uitslag past bij een overactieve schildklier (hyperthereoïdie), terwijl een lage vrij T4 en T3 (of totaal T4 en T3) zou kunnen wijzen op een te weinig actieve schildklier (hypothyreoïdie).



http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=294

 
Toch wel dus, die te lage T3 (1.7)

De T4 was trouwens (voorgaande keer bloedonderzoek) rond de 12.

TSH 1.03..

Dit allemaal tezamen betekent dus hypothyreoïdie?

 
Quote:
Dit allemaal tezamen betekent dus hypothyreoïdie?



Het lijkt mij voor de hand liggend dat hier een probleem ligt. De T4 is ook aan de lage kant maar nog wel binnen de norm. Wat zei de dokter ervan?

 
Veel duizeligheid kan ook komen doordat de maag niet goed werkt, vaak is het verteringstelsel van

de maag onvoldoende, veel zenuwen werken ook negatief op de maag werken en

kunnen dus ook weer duizelingen veroorzaken

 
Floortje, vraag anders eens om advies op het hypomaarniethappyforum !

Ik vond net met googlen referentiewaardes van T3 die met ondergrens 0,9 beginnen. Dus dan zou je gewoon binnen de normaalwaardes vallen.

op de site van HMNH is de onderwaarde 1,35 voor T3

Dus in principe zijn je bloedwaardes binnen de referentiewaardes.

want het gaat toch om de T3 waarde ? niet om de FT3 toch ( want die moet hoger zijn, volgens mij heeft Pike het over deze waarde ( vrij T3) ) ?

 
Ja je hebt gelijk Zonne. Ik had het over de vrije T3 referentie waarden.

Dus als het om 'gewone' T3 gaat is deze in principe oke.

 
Nou zeg.. Nu ben ik ook de draad kwijt!

Waar wordt doorgaans op getest als je aangeeft dat je op T3 wilt laten testen?

Het zal mooi zijn als het allemaal dus wél goed is.

Maar tegelijkertijd.. ook wel weer onrustig: want wat dan wel..

 
Soms vraag ik me af of de huidige meetmethodes eigenlijk wel effectief in staat zijn om problemen met de schildklier te signaleren. Dit zou betekenen dat er nog veel meer ongediagnostiseerde schildklierklachten zijn!

Mike

 
Floortje,

Ik neem aan dat de HA de uitslag oke vond?

Als ik naar de T4 uitslag kijk dan moet dat wel een vrij T4 zijn als deze 12 was.

Quote:
De T4 was trouwens (voorgaande keer bloedonderzoek) rond de 12.


Quote:
Let op: elk laboratorium heeft zijn eigen normaalwaarden.

De meest gebruikelijke waarden

•TSH : 0,4 – 4,0 mU/l

•T4 : 58 - 160 nmol/l - - - (4,5 - 12,6 μg/dl)*

•FT4 : 9 - 23 pmol/l - - - (0,7 – 1,8 ng/dl)*

•T3 : 1,2 – 3,4 nmol/l - - - (80 – 180 ng/dl)*

•FT3 : 3,5 - 7,7 pmol/l - - - (0,2 – 0,5 ng/dl)*

*De normaalwaarden tussen haakjes zie je wel in Duitsland en België



http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/02/bloedonderzoek-tsh-t4-t3.html

Quote:
Soms vraag ik me af of de huidige meetmethodes eigenlijk wel effectief in staat zijn om problemen met de schildklier te signaleren. Dit zou betekenen dat er nog veel meer ongediagnostiseerde schildklierklachten zijn


Daar zeg je wat, ik verdiep mij de laatste tijd een beetje meer in deze materie en volgens mij heb je daar helemaal gelijk in.

Zie bv dit van Chris Kresser:

http://chriskresser.com/5-thyroid-patterns-that-wont-show-up-on-standard-lab-tests

Zoals ik al eerder schreef waren mijn bloeduitslagen wat betreft TSH,T4 en T3 een aantal jaren geleden helemaal oke maar na een 24 uurs urine test bleek de T4 en T3 toch duidelijk beneden de referentie waarden te vallen.

Ron Veldhuis wilde mij daar in principe in eerste instantie geen armour voor geven, en terecht want je moet daar niet te snel aan beginnen, maar ik weet zeker dat een deel van mijn problemen daar mee verband hielden.

Door grondig de darmen te helen en de bijnieren en schildklier te ondersteunen ben ik van mening dat dit nu weer helemaal oke is.

Het lijkt mij persoonlijk zeer interessant om zo'n bloed en urine onderzoek nu nog eens te laten doen maar dat wordt helaas een beetje te duur.

 
Inmiddels terug van de (orthomoleculair) arts, waar ik ook mijn waarden voor heb gelegd. Hij was ook in de war met de vrije T3 en 'gewone' T3. Hij veronderstelde eerst dat deze waarden veel te laag waren, maar toen hij zijn bijbeltje erbij pakte kwam hij tot de conclusie dat het dus wel binnen de 'normale' waarden valt.

Desalniettemin... vond hij dat mijn schildklier laag-normaal functioneert, wat een aanleiding geeft om daar dus toch wat aan te doen. En inderdaad, de gewone HA vond het allemaal 'heel netjes' en vooral 'niets om me zorgen om te maken'.

Zijn woorden waren: 'En nu dan? Dat wordt een lastige? Alles komt er maar zo mooi uit bij jou, terwijl je je zo ellendig voelt'.

Hij is natuurlijk niet wetende dat ik puur die waarden wil hebben .. om het vervolgens zelf uit te gaan zoeken (met orthomoleculair arts).

Nu heb ik Kelpasan van dr. Vogel voorgeschreven gekregen .. wat hopelijk de schildklier wat extra ondersteuning biedt.

Door mijn wantrouwen in de reguliere hulpverlening, ben ik vaak geneigd alles zelf te gaan bedenken en een hele hoop aan testen te willen laten doen. Helaas staat mijn bankrekening daar niet zo positief tegenover, want halleluja reken je arm! ..

Een hormoontest? Allergietest? Schildlkiertest? Cortisoltest?

En ga zo maar door misschien?

Dan kom ik toch maar weer aan op het vertrouwen van de basisprincipes: eerlijke voeding, slaap, ontspanning..

En als het dán niet opgelost kan worden, ontkom je volgens mij niet aan verschillende testen, helaas.

 
Uit het artikel dat Pike plaatste:

Quote:
Thyroid resistance

In this pattern, both the thyroid and pituitary glands are functioning normally, but the hormones aren’t getting into the cells where they’re needed. This causes hypothyroid symptoms.

Note that all lab test markers will be normal in this pattern, because we don’t have a way to test the function of cellular receptors directly.

Thyroid resistance is usually caused by chronic stress and high cortisol levels. It can also be caused by high homocysteine and genetic factors.


Zelfs met 'normale' bloedwaardes kun je dus een gebrek aan schildklierhormoon hebben a.g.v. weerstand hiertegen ope celniveau. NIETS komt de cellen binnen als je onder cronische stress staat, ant dan gooien de cellen de deuren op slot. Je kunt dan meten wat je wilt, maar wat in het bloed zit hoeft niet noodzakelijk zijn weg te vinden naar je cellen.

Mike

 
Ik weet eigenlijk niet of het te testen valt wat er in de cellen zit. Ik denk dat huisartsen er van uitgaan dat een bloedtest redelijk betrouwbare informatie verschaft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan