Bloeduitslagen: ijzer & TSH.

Quote:
Note that all lab test markers will be normal in this pattern, because we don’t have a way to test the function of cellular receptors directly.


Er valt dus niet te testen wat er daadwerkelijk in de cellen terechtkomt of niet.

mike

 
Ik krijg net het bericht dat m'n b6 te hoog is (dat heb ik dus al meerdere malen als uitslag gekregen).

Wat doe ik fout? Ik krijg naar mijn weten amper fytinezuur meer binnen, en ook mijn volkoren inname is NUL.

Daarentegen eet ik geen bananen, maar wel met regelmaat eieren (elke dag).

Ik heb vaak gehoord dat bloeduitslagen relatief zijn, maar ook dat een verhoog b6 wel degelijk neurologische klachten kan geven.

Klopt dit? En wat te doen?

 
Quote:
Ik heb vaak gehoord dat bloeduitslagen relatief zijn, maar ook dat een verhoog b6 wel degelijk neurologische klachten kan geven.


Dag Floortje,

In het geval je gedurende een lange periode een Multi vitamine B met B6 moest innemen, kan een te hoog gehalte aan B6 hierin de oorzaak van je bloeduitslag met een te hoge B6 zijn.

In dat geval is zo snel mogelijk staken van dit supplement met een te hoge B6 de boodschap ! Hoe langer je teveel neemt, hoe erger de neurologische klachten nl. worden !

 
Dat vermoedde ik de eerste keer dat ik het hoorde ook al..

Ik nam maar gewoon mijn vitamine b-complex, omdat er ook veel andere (wél) essentiële b-vitamines in zitten.

Stoppen dus! Ik ben benieuwd wat dat voor me kan betekenen!

 
Floortje,

Informatie gaat waarschijnlijk langs artsen heen, ja. Omdat mijn concentratie en geheugen zó veel slechter zijn geworden afgelopen weken, ben ik bij de huisarts geweest om B12 en ijzer te laten prikken.

Ze was het wel met me eens dat mijn lichaam niet functioneerde zoals dat van een 23-jarige zou moeten functioneren, maar begon vervolgens over... ADD. Als er niets uit mijn bloed zou komen, moest ik me maar eens op zoiets laten testen. Nou, met alle respect, maar ik ben niet van plan om nog een keer in de vergaarbak van psychische stoornissen terecht te komen. Het is zo makkelijk, want alles wordt erdoor verklaard, dus je mankeert nooit meer wat. It's all in your head, denken de dokters dan, en ze hoeven je nooit meer serieus te nemen. Zo makkelijk, psychische stoornissen zijn erg geschikt om alles potdicht te redeneren. Een soort "ik heb altijd gelijk en zo niet: dan toch"-mentaliteit.

Overigens weet ik dat ik aan de criteria van ADD voldoe, maar ik weiger om het daarmee te moeten doen.

Zodra ik weet hoe het met mijn ijzer en B12 zit, kan ik in ieder geval weer gerichter aan de slag met supplementen (ik ben er geen voorstander van, maar die zijn op het moment echt even nodig: op deze manier kan ik niet functioneren). Ze zijn ongetwijfeld niet achterlijk, maar ik heb zelden een arts (één welgeteld) gezien die ook openstaat voor iets anders dan statistische labwaarden.

Hoe dan ook, ik had besloten mijn huisarts na 3 jaar nog eens een kans te geven om te laten zien hoe geneeskundig hij is, maar vooralsnog grijpt 'ie hem niet.

 
Hoi
mijm ferritine was gestegen na periode van haaruitval. Nu is het weer gedaald en ik eet leverworst molasse en natuurlijke ijzersupplementen aangeraden door Marijn. Nu weet ik niet.of het aan het fytinezuur kan liggen? Ik eet nog wel wat noten die ik niet bewerk vandaar...iemand anders nog een idee waar dat aan kan liggen die daling?
 
Ik haal dit oude topic even omhoog.

Vanmorgen heb ik dan eindelijk bloed laten prikken en urine weg gebracht. 11 buizen.
Ik zag in het ziekenhuis dat je tegenwoordig in kan loggen en je uitslagen kan zien.
De klachten die topic starter hier heeft geschreven komen overeen met mijn eigen klachten.
Ik heb vanmorgen in gelogd en zag al mijn bloedwaarden terug. Continue is daar sprake van een te laag ijzer. En lage ijzerverzadiging.
Transferrine is goed net als ferritine, HB en Ht. Conclusie is elke keer, geen bloedarmoede. Maar deze uitslagen staan er meerdere malen sinds 2008 met een lage ijzerverzadiging.
1 keer was ijzer te hoog omdat ik ijzertabletten moest slikken.
Ik nam daarvoor floradix. Dat doe ik nooit meer maar wist toen niet beter.
Toen ik bij mijn huidige huisarts kwam kreeg ik B12 maar kon niet zeggen dat ik ervan op knapte. Persoonlijk begin ik te vermoeden dat ik en meer mensen met mij die klachten hebben, wel bloedarmoede kunnen hebben, maar dat de manier van meten en de conclusies die eruit getrokken word voor wat betreft bloedarmoede niet kloppen. Zegt de ijzerverzadiging niet iets over of dit in je cellen komt? Geen idee maar het lijkt mij een logische redenering.
Ik heb nu Reticulocyten erbij laten prikken en erytrocyten. Daarnaast nog een aantal dingen die ik zelf heb aangestreept.
Alles voor de schildklier had de huisarts al gedaan.

Toen ik vorig jaar lever glanduar en nier glandular ging nemen in combi met behoorlijk wat chloride ging het heel snel de betere kant op met mij. Ik denk dat voornamelijk deze 3 supplementen bijgedragen hebben tot verbetering van bloedarmoede in combi met prociotica.
Een bloedarmoede die volgens artsen niet kan.
Inmiddels heb ik toch aardig wat topics gelezen hier, vooral van dames die kampen met klachten in deze richting. Ferritine is overigens voorzover ik begrijp ook helemaal niet betrouwbaar als meting omdat dit een fase eiwit is die vals verhoogd kan zijn. Voorlopig houden de meeste artsen Ferritine aan als gouden standaard om te bepalen of er sprake is van bloedarmoede. In onderstaande link staat echter aangegeven dat dit niet altijd betrouwbaar is. Is deze goed heb je geen bloedarmoede! Overigens nog een dingetje om op te letten, als je toevallig rookt is je HB altijd hoger. Dus ook dat kan een bloedarmoede maskeren.

https://www.hematologienederland.nl/book/export/html/730

Momenteel ervaar ik dezelfde klachten als voorheen. Vooral duizelig en gejaagd. Of de ontgifting met waterstofperoxide hier iets mee te maken heeft weet ik niet. Ik ben momenteel weer erg strikt begonnen met mijn glandular supplementen en strak voedingsprotocol. Ik merk nog steeds dat extra maagzuur dus wel degelijk helpt. Ik ga maar weer eens op zoek naar de super enzymen van NOW.
Feit dat ik steeds last van mijn ogen heb en het gevoel zand in mijn ogen zou dus ook wel van die bloedarmoede kunnen komen. Uitslagen zullen volgende week vast weer goed zijn! Conclusie, geen bloedarmoede. Maar ik ben dan erg benieuwd of de uitslag van mijn ijzerverzadiging weer te laag is.
 
Binc duizelig en gejaagd en "zand in je ogen" klinkt heel bekend. Bij mij denk ik dan aan de schildklier.
Ogen weet ik niet, ik druppel met zilverwater, bevalt beter dan de oogdruppels die ik overal kan krijgen. Ik heb ze allemaal geprobeerd.

Je hebt blijkbaar wel een huisarts waar je wat aan hebt.
Extra maagzuur, heb je dan klachten?
Hopelijk kom je op het goede spoor wat betreft het ijzertekort.
 
Klachten in mijn linkerzij komen met vlagen terug idd. Incl spierpijnen en vermoeidheid. Schildklier is ook gister geprikt.

Ik heb idd wel wat aan deze huisarts. Maar ik heb eerder vermoeden dat ik mijn traject bij de nefroloog vorig jaar af had moeten maken. Heb ik niet meer gedaan omdat het beter ging toen. Of eigenlijk voelde ik me toen goed. Misschien dat ik wel terug moet naar die nefroloog. Alleen weet ik welk onderzoek ze dan moeten doen om duidelijkheid te krijgen. Dat zal een nier biopt worden en dat is iets waar ik toch terughoudend in ben.
Laat ik eerst maar afwachten op de uitslagen die gister gedaan zijn. Maar dat continue ijzer tekort en de mededeling geen bloedarmoede te hebben geloof ik zelf niet. Mede omdat mijn vorige huisarts 10 jaar geleden daar anders over dacht. Ook in bloedonderzoeken die niet in mijn dossier stonden van dit ziekenhuis is een probleem zichtbaar met ijzer en ijzer verzadiging. 2016 ook en begin 2017 ook.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan